Supertajné mýto čaká skúmanie

Aj elektronické mýto má svoj obranný val. Informácie o jeho kvalite sú veľmi bránené.

Mýto má stáť 852 miliónov eur. Či efektívne zachytáva autá, nie je jasné.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Prísne strážené tajomstvo. Tak sa dajú označiť údaje o efektivite výbere mýta, čiže o tom, ako úspešne ho prevádzkovateľ mýta – firma SkyToll – vyberá a či mu neuniká priveľa čiernych pasažierov.

Ani zákon o slobodnom prístupe k informáciám totiž neprinútil štát odtajniť tieto údaje. Najprv žiadosť zamietla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a jej rozhodnutie potvrdilo ministerstvo dopravy. Dôvod mali ten istý. Vraj nejde o informácie, ktoré je Národná diaľničná povinná podľa zákona sprístupniť.

Kvalita ovplyvňuje výber

Právnici, ktorých sme oslovili, už keď žiadosť odmietla NDS, sa zhodli na tom, že argumentácia štátnej akciovky by na súde zrejme neuspela. Z jej odpovede vyplýva, že nejde o informácie o nakladaní s verejnými prostriedkami.

Príjmy z mýta

Skutočný výber mýta

  • Január: 6,7 milióna eur
  • Február: 6,3 milióna eur
  • Marec: 13 miliónov eur
  • Apríl: 11,9 milióna eur
  • Máj: 12,4 milióna

Spolu: 50,3 milióna eur

Plánovaný výber mýta*

  • Január: 8 miliónov eur
  • Február: 10,5 milióna eur
  • Marec: 13,5 milióna eur
  • Apríl: 13,5 milióna eur
  • Máj: 13,5 milióna eur

Spolu: 59 miliónov eur

* posledný odhad NDS, pôvodný ročný odhad bol 185, neskorší 165 miliónov eur

Zdroj: NDS, SkyToll

Právnik Peter Wilfling, spolupracujúci so združením Via Iuris, hovorí, že „NDS je stopercentnou akciovou spoločnosťou štátu, do ktorej štát vložil štátny majetok, preto aj informácie o nakladaní s majetkom NDS sú informáciami o nakladaní s majetkom štátu“.

Právnik Ján Buocik to vidí podobne: „Poplatky vyberané na základe zákona o elektronickom výbere mýta sú verejnými prostriedkami,“ povedal. Kvalita systému pritom priamo vplýva na to, koľko peňazí sa cez mýto podarí vybrať.

Prelomiť mlčanie sa nám nepodarilo aj napriek viacerým krokom. Ministerstvo dopravy sme navštívili aj osobne. Napokon rozhodlo, ale svoju odpoveď zaslalo do redakcie poštou.

Na ceste mala byť od pondelka, ale v redakcii sa neobjavila ani včera. Napokon sme od ministerstva získali aspoň kópiu. Zašli sme si po ňu osobne. Našu žiadosť o informácie odmietlo.

Plánovaný výber mýta redne

Odchádzajúci šéf NDS Igor Choma zo Smeru pritom nemá problém hovoriť o efektivite mýta aspoň v hrubých číslach. Pohybuje sa podľa neho blízko úrovne 98,91 percenta. Povedal to pre agentúru Sita. Takéto percento má SkyToll v zmluve.

Keď je všetko v poriadku, prečo nám Národná diaľničná odmieta zverejniť správy, ktoré jej posiela takzvaný nezávislý znalec, firma Logica, zostáva záhadou.

Výbery z mýta podľa Chomu však zaostávajú za odhadmi iba o desať percent. V reáli je to do konca mája asi 15 percent a aj to len vtedy, ak zoberieme do úvahy posledné, nadol upravované odhady. Z pôvodných 185 miliónov ročných výnosov sa postupne stalo 165 miliónov eur a včera už bol úhrn plánovaných výberov 153,5 milióna eur.

Také sú odhady, ktoré sme dostali od hovorcu Národnej diaľničnej Marcela Jánošíka včera. Určitý výpadok spôsobilo vyňatie ciest prvej triedy na dva mesiace spod spoplatnenia. Poslednú úpravu Jánošík nevysvetlil.

Efektivitu odmieta zverejniť aj firma Logica. Právnik Buocik pripomína, že štátna diaľničná spoločnosť má sprístupňovať aj informácie o obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe uzatvorenej zmluvy.

Ak SkyToll nedodrží efektivitu zo zmluvy, hrozia mu miliónové pokuty. Predseda KDH, Ján Figeľ, ktorý pravdepodobne zasadne do kresla ministra dopravy, cez svojho hovorcu včera odkázal, že platí to, čo je v spoločných programových tézach.

Tam sa píše práve o dôslednom uplatňovaní práv štátu, vyplývajúcich zo zmluvy, ale aj o preskúmaní mýta z hľadiska presadzovania verejného záujmu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 094
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 992
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 878
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 609
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 089
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 055
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 985
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 597
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 150
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 690

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

DOMOV

Čižnár robí okolo rozpustenia kotlebovcov tajnosti

Návrh na zrušenie ĽSNS podala Generálna prokuratúra koncom mája.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.