Dodávka nových lietadiel Boeingu sa opäť omeškala

Projekt B787 zaostáva za harmonogramom vyše dva roky a Boeing zaplatil klientom za nedodané stroje v dohodnutom termíne viac ako miliardu USD (813,40 milióna eur) penále.

(Zdroj: TASR/AP)

SEATTLE. Kým vo fáze výroby prototypov najmodernejších civilných dopravných lietadiel B787 amerického Boeingu vznikali problémy v organizácii výroby a v súčinnosti so subdodávateľmi, teraz dodanie Dreamlinerov brzdia mimoriadne požiadavky leteckých spoločností.

Predstavitelia vedenia Boeingu koncom týždňa zvolali telefonickú konferenciu, na ktorej však informovali, že museli dať znovu preskúmať všetkých doteraz vyrobených 23 strojov B787, lebo jeden zo subdodávateľov odviedol nekvalitnú prácu. Na niektorých lietadlách boli ich časti zmontované zle.

Dodávať chcú už koncom roka

Problémy, ktoré prinášajú dodatočné požiadavky zákazníkov, vedenie na konferencii nešpecifikovalo. Nový komplexný projekt lietadla prináša mimoriadne veľké problémy. Presvedčil sa o tom aj európsky Airbus so svojim A380. Zdržanie, ktoré spôsobilo káblovanie najväčších civilných dopravných lietadiel na svete, priviedlo Airbus do ťažkej prevádzkovej a finančnej krízy.

Boeing vyhlásil, že najnovší harmonogram dokončovania a odovzdávanie lietadiel B787 už narušený nebude. Dohodnuté dodávky na tento rok a rok 2011 zostanú nezmenené.

Prvé Dreamlinery dostane koncom tohto roku japonská spoločnosť All Nippon Airways, ktorá si ich objednala ako prvá.

Majú dodať stovky strojov

Od leteckých spoločností a iných klientov dostal Boeing objednávky na dodanie 860 B787. Ich objednaným počtom vo fáze vývoja patrí Dreamliner medzi najúspešnejšie v dejinách leteckého priemyslu.

Dreamliner bude prvým lietadlom na svete, ktorého podstatná časť bude vyrobená z ľahkých, ale mimoriadne pevných materiálov, ktoré nahradia hliník. Nižšia hmotnosť stroja povedie k poklesu spotreby paliva. Avšak zvládnutie nového materiálu viedlo k veľkým problémom a posúvaniu termínu dokončenia prototypov potrebných na uskutočnenie všetkých testov.

Boeing doplatil aj na to, že sa pokúšal množstvo náročnej výrobnej, technickej a organizačnej činnosti preniesť na subdodávateľov. Pôvodný zámer z konca prvej polovice tohto desaťročia bol taký, že finálne závody Boeingu budú pracovať ako montážne závody automobiliek. Komponenty mali prichádzať od subdodávateľov a lietadlá sa mali skladať podobne ako autá. Výroba lietadiel sa však tak nedá organizovať. Boeing viaceré vyčlenené činnosti znovu zahrnul do svojej organizačnej štruktúry. Skúsenosť, že nie každá novinka sa osvedčuje, ho stála veľa času, námahy a hlavne peňazí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 730
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 141
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 186
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 030
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 441
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 899
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 360
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 246
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 482
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 392

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

TECH

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Neprehliadnite tiež

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom Slovenského plynárenského priemyslu ostáva Štefan Šabík.

Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Vláda len pred pár mesiacmi sľubovala, že bude menej míňať, aby sme žili v hojnosti. Od prebytkového rozpočtu už ustúpila

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop