Širokorozchodná by pri súčasnom objeme zisková nebola

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. Ľubomír Palčák považuje projekt širokorozchodnej železnice za prípad, keď politické rozhodnutie predstihlo závery odbornej analýzy. Navyše podľa neho zostáva veľa otáznikov, na ktoré treba dať odpoveď.

BRATISLAVA. Ak by mal byť projekt výstavby širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne ekonomicky rentabilný, objem tranzitnej nákladnej prepravy cez Slovensko v smere východ - západ by mal dosahovať ročne okolo 40 mil. ton tovaru.

V súčasnosti predstavuje len zhruba 5 mil. ton. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Tento zámer je podľa neho prípad, keď politické rozhodnutie predbehlo závery odbornej analýzy. Na štúdii realizovateľnosti investície s predpokladanými nákladmi okolo 5 mld. USD sa začalo pracovať až následne.

Budú hľadať inú cestu

"Je tu veľa otáznikov, na ktoré treba dať odpoveď," povedal Palčák v súvislosti so širokorozchodnou traťou. Na druhej strane si je podľa neho potrebné uvedomiť, že Slovensko je len súčasťou veľkého medzinárodného zámeru a naše prípadné negatívne rozhodnutie nebude znamenať nerealizovanie tohto zámeru, ale iba hľadanie inej alternatívy. Hovorí sa, že širokorozchodná trať by v takom prípade mohla viesť namiesto Slovenska cez Maďarsko.

Budúca stredopravá vládna koalícia plánuje projekt širokorozchodnej železnice zrušiť. Terajšia opozícia označovala tento zámer za nezmyselný.

Podľa šéfa žilinskej inštitúcie zostáva otázne dosiahnutie potrebného objemu tovaru. Ministerstvo dopravy odhaduje, že širokorozchodná železnica by mohla v strednodobom čase prepraviť cez Slovensko z východu na západ približne 25 mil. až 28 mil. ton tovaru. "Vychádza sa z toho, že preprava tovaru z Ázie do západnej Európy po železnici by mala v budúcnosti rásť. Chýbajú seriózne odhady, koľko tovaru by sa mohlo voziť v strednodobom či dlhodobom období," dodáva Palčák.

Problém je aj s prekladiskom

Otázny je aj vplyv širokého rozchodu na náš normálny rozchod železníc, ako aj na využitie modernizovaného nákladného prekladiska v Čiernej nad Tisou. To si podľa Palčáka takisto vyžaduje zodpovedné ekonomické posúdenie.

"Čierna ako prekladisko má problém, že tam nie je vodná cesta. Výhodou každého prekladiska je, ak má železnicu, cestu a vodu. V tomto prípade by som ešte chápal výstavbu ďalšieho prekladiska v Bratislave, kde je Dunaj. Pre Slovensko by bolo úplne zlé, keby prekladisko bolo vybudované až vo Viedni. Prekládka je oveľa zaujímavejšia ako tranzit," pokračuje Palčák.

Štúdia realizovateľnosti projektu širokorozchodnej trate, ktorá by mala byť podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho hotová v októbri, má zodpovedať na všetky otázky. "Nakoľko je to obrovská investícia, až po zodpovedaní týchto otázok je možné sa seriózne rozhodnúť," uzatvára Palčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 332
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 087
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 078
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 151
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 023
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 967
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 135
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 404
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 186

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.