Širokorozchodná by pri súčasnom objeme zisková nebola

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. Ľubomír Palčák považuje projekt širokorozchodnej železnice za prípad, keď politické rozhodnutie predstihlo závery odbornej analýzy. Navyše podľa neho zostáva veľa otáznikov, na ktoré treba dať odpoveď.

BRATISLAVA. Ak by mal byť projekt výstavby širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne ekonomicky rentabilný, objem tranzitnej nákladnej prepravy cez Slovensko v smere východ - západ by mal dosahovať ročne okolo 40 mil. ton tovaru.

V súčasnosti predstavuje len zhruba 5 mil. ton. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Tento zámer je podľa neho prípad, keď politické rozhodnutie predbehlo závery odbornej analýzy. Na štúdii realizovateľnosti investície s predpokladanými nákladmi okolo 5 mld. USD sa začalo pracovať až následne.

Budú hľadať inú cestu

"Je tu veľa otáznikov, na ktoré treba dať odpoveď," povedal Palčák v súvislosti so širokorozchodnou traťou. Na druhej strane si je podľa neho potrebné uvedomiť, že Slovensko je len súčasťou veľkého medzinárodného zámeru a naše prípadné negatívne rozhodnutie nebude znamenať nerealizovanie tohto zámeru, ale iba hľadanie inej alternatívy. Hovorí sa, že širokorozchodná trať by v takom prípade mohla viesť namiesto Slovenska cez Maďarsko.

Budúca stredopravá vládna koalícia plánuje projekt širokorozchodnej železnice zrušiť. Terajšia opozícia označovala tento zámer za nezmyselný.

Podľa šéfa žilinskej inštitúcie zostáva otázne dosiahnutie potrebného objemu tovaru. Ministerstvo dopravy odhaduje, že širokorozchodná železnica by mohla v strednodobom čase prepraviť cez Slovensko z východu na západ približne 25 mil. až 28 mil. ton tovaru. "Vychádza sa z toho, že preprava tovaru z Ázie do západnej Európy po železnici by mala v budúcnosti rásť. Chýbajú seriózne odhady, koľko tovaru by sa mohlo voziť v strednodobom či dlhodobom období," dodáva Palčák.

Problém je aj s prekladiskom

Otázny je aj vplyv širokého rozchodu na náš normálny rozchod železníc, ako aj na využitie modernizovaného nákladného prekladiska v Čiernej nad Tisou. To si podľa Palčáka takisto vyžaduje zodpovedné ekonomické posúdenie.

"Čierna ako prekladisko má problém, že tam nie je vodná cesta. Výhodou každého prekladiska je, ak má železnicu, cestu a vodu. V tomto prípade by som ešte chápal výstavbu ďalšieho prekladiska v Bratislave, kde je Dunaj. Pre Slovensko by bolo úplne zlé, keby prekladisko bolo vybudované až vo Viedni. Prekládka je oveľa zaujímavejšia ako tranzit," pokračuje Palčák.

Štúdia realizovateľnosti projektu širokorozchodnej trate, ktorá by mala byť podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho hotová v októbri, má zodpovedať na všetky otázky. "Nakoľko je to obrovská investícia, až po zodpovedaní týchto otázok je možné sa seriózne rozhodnúť," uzatvára Palčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 596
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 6 021
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 050
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 182
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 639
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 013
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 864
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 835
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 376
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 254

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: Zločinci najradšej obchodujú so štátom, peniaze tam majú isté

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Počet osobných bankrotov na Slovensku výrazne vzrástol

Posledné mesiace priniesli Slovensku rekordný počet osobných bankrotov.

Zlaté časy svetovej ekonomiky môžu potrvať až do roku 2020, tvrdí analytik

Súčasné obdobie v svetovej ekonomike môže byť najdlhšou konjunktúrou od druhej svetovej vojny.

Elena Kohútiková odchádza z pozície zástupkyne generálneho riaditeľa VÚB

Bude však naďalej aktívna v správnych a vedeckých radách univerzít, v Nadácii VÚB a má aj ďalšie plány.

Americká centrálna banka sa začne zbavovať dlhopisov, ktoré nakupuje od krízy

Americká centrálna banka (Fed) začne obmedzovať svoje obrovské portfólio dlhopisov, ktoré nakupovala v úsilí o stabilizáciu ekonomiky po finančnej kríze z roku 2008.