Širokorozchodná by pri súčasnom objeme zisková nebola

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. Ľubomír Palčák považuje projekt širokorozchodnej železnice za prípad, keď politické rozhodnutie predstihlo závery odbornej analýzy. Navyše podľa neho zostáva veľa otáznikov, na ktoré treba dať odpoveď.

BRATISLAVA. Ak by mal byť projekt výstavby širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy a Viedne ekonomicky rentabilný, objem tranzitnej nákladnej prepravy cez Slovensko v smere východ - západ by mal dosahovať ročne okolo 40 mil. ton tovaru.

V súčasnosti predstavuje len zhruba 5 mil. ton. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Tento zámer je podľa neho prípad, keď politické rozhodnutie predbehlo závery odbornej analýzy. Na štúdii realizovateľnosti investície s predpokladanými nákladmi okolo 5 mld. USD sa začalo pracovať až následne.

Budú hľadať inú cestu

"Je tu veľa otáznikov, na ktoré treba dať odpoveď," povedal Palčák v súvislosti so širokorozchodnou traťou. Na druhej strane si je podľa neho potrebné uvedomiť, že Slovensko je len súčasťou veľkého medzinárodného zámeru a naše prípadné negatívne rozhodnutie nebude znamenať nerealizovanie tohto zámeru, ale iba hľadanie inej alternatívy. Hovorí sa, že širokorozchodná trať by v takom prípade mohla viesť namiesto Slovenska cez Maďarsko.

Budúca stredopravá vládna koalícia plánuje projekt širokorozchodnej železnice zrušiť. Terajšia opozícia označovala tento zámer za nezmyselný.

Podľa šéfa žilinskej inštitúcie zostáva otázne dosiahnutie potrebného objemu tovaru. Ministerstvo dopravy odhaduje, že širokorozchodná železnica by mohla v strednodobom čase prepraviť cez Slovensko z východu na západ približne 25 mil. až 28 mil. ton tovaru. "Vychádza sa z toho, že preprava tovaru z Ázie do západnej Európy po železnici by mala v budúcnosti rásť. Chýbajú seriózne odhady, koľko tovaru by sa mohlo voziť v strednodobom či dlhodobom období," dodáva Palčák.

Problém je aj s prekladiskom

Otázny je aj vplyv širokého rozchodu na náš normálny rozchod železníc, ako aj na využitie modernizovaného nákladného prekladiska v Čiernej nad Tisou. To si podľa Palčáka takisto vyžaduje zodpovedné ekonomické posúdenie.

"Čierna ako prekladisko má problém, že tam nie je vodná cesta. Výhodou každého prekladiska je, ak má železnicu, cestu a vodu. V tomto prípade by som ešte chápal výstavbu ďalšieho prekladiska v Bratislave, kde je Dunaj. Pre Slovensko by bolo úplne zlé, keby prekladisko bolo vybudované až vo Viedni. Prekládka je oveľa zaujímavejšia ako tranzit," pokračuje Palčák.

Štúdia realizovateľnosti projektu širokorozchodnej trate, ktorá by mala byť podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho hotová v októbri, má zodpovedať na všetky otázky. "Nakoľko je to obrovská investícia, až po zodpovedaní týchto otázok je možné sa seriózne rozhodnúť," uzatvára Palčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 843
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 702
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 940
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 506
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 856
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 319
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 107
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 632
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 849
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 717

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Generali preveruje vyše desať krajín, z ktorých sa môže úplne stiahnuť

Medzi strategické ciele poisťovne je rast v Ázii.

Orange zaznamenal vlani nárast tržieb aj zisku

Čistý zisk skupiny Orange vlani vzrástol o približne desatinu.

Barclays sa vlani vrátila k zisku

Banka sa postupne zbavuje prevádzok, ktoré nie sú "jadrom" jej podnikania.

Tesla pred koncom roka skončila v strate

Za celý minulý rok skončila firma v strate takmer 675 miliónov dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop