BRATISLAVA. e.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR sa malo dopustiť porušenia komunitárneho práva v roku 2007, keď zrušilo zmluvu s jedným dodávateľom právnych služieb a niekoľko týždňov po tom podpísalo novú zmluvu s iným dodávateľom, ale nedodržalo pri tom v Európskej únii platné podmienky verejného obstarávania.
"Pri zmene a výbere poradcu prostredníctvom verejného obstarávania konalo ministerstvo plne v súlade s platnou legislatívou zákonom o verejnom obstarávaní, ktorý implementuje aj európsku legislatívu," uviedol pre TASR hovorca rezortu Stanislav Jurikovič. Zároveň dodal, že MDPT SR nevidí dôvod na zmenu a všetky ďalšie kroky budú predmetom jeho obhajoby v súdnom spore.
Komisia usudzuje, že Slovensko porušilo pravidlá EÚ týkajúce sa verejného obstarávania tým, že nedalo možnosť, aby sa o zmluvu o poskytnutí právnych služieb týkajúcu sa projektov výstavby diaľnice súťažilo v celej EÚ. EK zažalovala Slovensko pred súdom, pretože chce prijať "opatrenia na zabezpečenie spravodlivého prístupu k verejným zákazkám".
V októbri 2009 poslala komisia Slovensku tzv. odôvodnené stanovisko, v ktorom ho vyzýva, aby zosúladilo svoje právne predpisy s právnymi predpismi EÚ. Keďže EK nedostala žiadnu uspokojivú odpoveď, rozhodla, že vec predloží Súdu.
V roku 2007 slovenské ministerstvo dopravy predčasne ukončilo zmluvu o službe vo verejnom záujme týkajúcu sa poskytovania poradenstva a právnych služieb, pretože nebolo spokojné s výkonom práce dodávateľa. Niekoľko týždňov po tomto ukončení zmluvy udelilo inému dodávateľovi novú zmluvu o poskytovaní právnych služieb na dobu neurčitú v hodnote 19,6 milióna eur.
Slovenská vláda argumentovala, že musela použiť rokovacie konanie bez zverejnenia, keďže išlo o časovú tieseň a nepredvídateľné okolnosti, t.j. potreba právnych služieb s cieľom napredovať vo výstavbe niekoľkých úsekov diaľnice na Slovensku, ktorá vznikla v dôsledku neuspokojivých služieb predchádzajúceho dodávateľa. Podľa komisie odôvodnenia poskytnuté Slovenskom na vysvetlenie udelenia zákazky bez dostatočného zverejnenia nie sú prijateľné. Komisia usudzuje, že okolnosti boli predvídateľné a možno ich pripísať verejnému obstarávateľovi.
Exekutíva Európskej únie zdôrazňuje, že celkový objem verejného obstarávania v EÚ predstavuje asi 17 % HDP celej únie. Otvorené a transparentné postupy verejných súťaží, ktoré sa vyžadujú v pravidlách EÚ týkajúcich sa verejného obstarávania, by mali podľa nej viesť k väčšej konkurencii, účinnejšej ochrane proti korupcii a lepším službám a lepšiemu pomeru ceny a kvality pre daňových poplatníkov.