STV a SRo nebudú naháňať ľudí, ale štát

Financovanie verejnoprávnych médií sa má zmeniť. Nepopulárne koncesionárske poplatky nahradí rozpočet. Koľko z neho STV a SRo dostanú, ešte nikto nevie.

Slovenská televízia aj Slovenský rozhlas majú byť odpolitizované. Zabezpečiť to má zrušenie dnešného financovania.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Slovenská televízia počíta, že tento rok vyberie na koncesionárskych poplatkoch viac ako 54 miliónov eur. Slovenský rozhlas si naplánoval v tohtoročnom rozpočte, že od ľudí a firiem zinkasuje 23,25 milióna eur.

Koncesionárske poplatky vo výške 4,6 eura mesačne platia všetci, ktorí odoberajú elektrickú energiu, dôchodcovia majú polovičnú sadzbu. Firmy platia od 4,6 eura do 464 eur v závislosti od počtu zamestnancov.

Určuje to takzvaný zástrčkový zákon, ktorý presadila odchádzajúca vláda. Diváci a poslucháči mali platiť televízii a rádiu preto, aby mohli sledovať či počúvať v zmysle zákona vyvážené a kvalitné spravodajstvo nezávislé od politickej moci.

Podľa Gabriela Šipoša z Transparency International a mediálneho analytika sa to však neveľmi darilo. Obe inštitúcie boli totiž bohato dotované zo štátneho rozpočtu v rôznych podobách.

Okrem naplánovaných dotácií pritom ešte počas roka dostávali dodatočné peniaze. Minulý rok v lete napríklad STV dostala pôvodne neplánovaných 6,5 milióna eur ako dotáciu z rozpočtu. Aj SRo si na konci minulého roka prišiel na svoje od štátu. Ako kompenzáciu za výpadok z koncesií dostal 1,2 milióna eur.

Podľa reálnych nákladov

Nastupujúca vláda chce koncesionárske poplatky úplne zrušiť. Verejnoprávne médiá majú žiť iba zo štátneho rozpočtu a z toho, čo si samy dokážu zarobiť, napríklad na reklame.

Koľko presne by mali STV a SRo dostať, zatiaľ nikto nevie. Malo by však ísť o sumu, ktorá sa vypočíta ako percento z istého základu. Buď ním budú výdavky zo štátneho rozpočtu, alebo hrubý domáci produkt. Nie je zatiaľ jasné ani to, aké veľké by malo byť toto percento.

Ivan Mikloš, pravdepodobný minister financií, sa prikláňa k modelu previazania percenta na výdavky štátneho rozpočtu. Podľa možného ministra kultúry Daniela Krajcera sa musia najskôr vyčísliť reálne náklady, aby sa dalo hovoriť, koľko by mali verejnoprávne médiá dostávať.

Len kozmetické zmeny

Tento rok získa STV z koncesií a zo štátneho rozpočtu viac ako 74 miliónov eur. Na reklame a vlastných výrobkoch, ako je napríklad produkcia rozprávok a filmov na DVD, má získať približne 16 miliónov eur. Aj tak televízia plánuje, že skončí rok v strate 3,6 milióna eur.

Ak by dostala pol percenta z tohtoročných výdavkov štátu, zarobila by 81 miliónov eur, čo by znamenalo, že by sa ocitla v pluse približne tri milióny eur. Výdavky štátneho rozpočtu sú totiž rozpočtované vo výške 16,277 miliardy eur.

Rozhlas dostáva z koncesií a od štátu tento rok skoro 27 miliónov eur. Ak by z výdavkov rozpočtu dostal 0,2 percenta, zarobil by 33,4 milióna eur. Tiež by sa ocitol v pluse viac ako päť miliónov eur.

Ich príjmy by pravdepodobne každý rok rástli. Dá sa totiž „dlhodobo predpokladať, že celkové výdavky štátneho rozpočtu budú rásť,“ povedal Mikloš.

Šipoš však hovorí, že plánované zmeny vo financovaní sú len symbolické. Zabezpečia síce lepšiu kontrolu financovania, no odpolitizovanie verejnoprávnych médií sa tým nedosiahne.

„Je to len taká hra, lebo percentá môžu kedykoľvek v zákone meniť.“ Ako transparentnejšie by videl každoročné doťahovanie sa o príjmy z rozpočtu. Nech si ich rozhlas aj televízia obhája.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 13 821
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 080
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 459
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 931
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 750
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 719
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 418
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 418
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 432
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 177

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

Neprehliadnite tiež

Český študent, ktorého žaluje OVB, chystá ďalší dokument o poradcoch

Prvý film „Rada nad zlato“ poukazoval na to, že finančným poradcom z OVB išlo veľmi často len o vlastné provízie.

Baťa chce preraziť aj vo veľkoobchode. Čo to prinesie ľuďom?

Firma Baťa hľadá veľkoobchodných partnerov, ktorí by predávali jej topánky.

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop