DOPRAVA

Do letiska a Carga má vstúpiť investor

Pri financovaní diaľnic má poslúžiť aj druhý pilier. Formujúca sa koalícia sa chce opierať aj o eurofondy. Stavanie na cudzom odmieta.

BRATISLAVA. Aj keď privatizácia z prvotných téz budúcej vlády vypadla, ministerstvo dopravy pod novým vedením predsa bude predávať štátne. V programe budúcej koalície sa totiž píše o vstupe strategického investora do nákladného prepravcu Cargo a Bratislavského letiska.

Plány v doprave
  • zrušiť projekt širokorozchodnej železnice;
  • zachrániť bratislavské letisko a Cargo vstupom silných strategických investorov;
  • dôkladne analyzovať priority prípravy výstavby infraštruktúry s dôrazom na potreby regiónov;
  • prehodnotiť ďalšiu realizáciu PPP projektov;
  • presmerovať prostriedky z eurofondov určené na podporu súkromných firiem do budovania infraštruktúry;
  • nestavať na cudzom.

„Vstup strategického partnera môže znamenať, že štát si ponechá výraznú časť a že sa navýši majetok spoločnosti cez vstup investora. Je to istá forma privatizácie, ale nie je to v zmysle, že by sa štát úplne zbavil svojho majetku alebo nakladania s ním,“ vysvetľuje Július Brocka z KDH. Aké podiely a kedy by mal štát predávať, sa zatiaľ nevie.

Isté je, že budúca koalícia si to nerozmyslela s mýtom pre osobné autá. Tak ako to strany píšu vo svojich programoch, aj v spoločných tézach stojí, že osobné autá by mýto platiť nemali. Otázkou zostalo, čo ak na tom bude nástojiť Európska komisia, ktorá o takomto spoplatnení uvažuje.

Zmeny však čakajú nákladných dopravcov. „Prehodnotíme elektronické mýto i z hľadiska nastavenia či výšky poplatkov,“ povedal Brocka. To pre kamionistov, ktorí proti mýtu začiatkom roka štrajkovali, znamená dve možnosti: zdraženie alebo zlacnenie.

Čo chcú urobiť najrýchlejšie? „Prehodnotiť, čo je pre nás nevýhodné a je to možné zrušiť,“ hovorí Brocka. Prehodnotenie by sa malo vzťahovať aj na megaprojekty PPP, ktoré rozbehla vláda Roberta Fica.

Nestihla ich dotiahnuť, pretože na ne nezohnala peniaze. Dokopy by štát mal za dva balíky súkromných diaľnic, ktoré sa ešte dajú stopnúť, zaplatiť počas 30 rokov 17,6 miliardy eur.

Aj pre budúcu vládu je prioritou prepojiť Bratislavu s Košicami, hovorí Brocka.

V tézach má budúca koalícia zatiaľ uvedené len priority v infraštruktúre. Na tom, ktoré by to presne mali byť, sa zatiaľ strany nedohodli. Podstatné je zrejme aj to, ako dopadnú PPP. Isté je, že by chceli cesty financovať aj z peňazí z 2. piliera – cez vládne dlhopisy.

Ďalšou cestou je presmerovať zdroje z eurofondov určené na podporu súkromných firiem do budovania infraštruktúry. Na rozdiel od vlády Roberta Fica formujúca sa vláda neplánuje stavať na cudzom.

Podľa téz odzvonilo projektu širokorozchodnej trate z Ruska až po Viedeň. Prínosy pre Slovensko z vyše štvormiliardovej trate sú totiž nulové.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 619
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 575
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 148
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 444
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 897
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 629
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 479
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 266
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 936
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop