SME

Vážny stále hovorí o širokorozchodnej

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) sa zastáva pripravovaného projektu výstavby širokorozchodnej železnice z Košíc do Bratislavy.

BRATISLAVA. Štúdia realizovateľnosti projektu má byť podľa neho pripravená do októbra tohto roka. "Ak štúdia preukáže, že takéto dielo je financovateľné, tak by bolo vhodné ho realizovať. Samozrejme, rozhodovacie právomoci budú inde," povedal Vážny po stredajšom rokovaní vlády.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Doterajšia opozícia zámer širokorozchodnej trate pred voľbami kritizovala ako nezmyselný a vyhlasovala, že ho zruší. Slovensko by podľa nej malo prísť o stovky pracovných miest na súčasných nákladných prekladiskách pri hranici s Ukrajinou. "Prišli by sme o projekt širokorozchodnej železnice, ale inak nič," odvetil Vážny na otázku, či by sa niečo stalo, keby nebol projekt realizovaný.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ ide o možnú opätovnú privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. či bratislavského letiska, minister dopravy povedal, že to sa treba spýtať novej vládnej koalície. "Podľa mňa sú to nezmysly," dodal Vážny s tým, že je proti privatizácii. Ako povedal, predávať letisko po výstavbe nového terminálu by bol nezmysel. Privatizáciu oboch spoločností plánovala, ale nedokončila druhá vláda Mikuláša Dzurindu pred štyrmi rokmi. Súčasná vláda Roberta Fica následne tento proces zastavila.

"Letisko a Cargo sú dnes už v inej situácii ako boli pred štyrmi rokmi. A musím konštatovať, že v oveľa horšej situácii. Preto hľadáme riešenia ako vyriešiť situáciu na letisku či v Cargu. S pôžičkou, ktoré železnice majú, privatizácia nie je riešením. To by sme išli pomaly do mínusu," povedala podpredsedníčka a volebná líderka SDKÚ-DS Iveta Radičová v noci na stredu po rokovaniach s lídrami SaS, KDH a Mostu-Híd o programových tézach formujúcej sa budúcej stredopravej koalície.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ ide o požadovanú efektivitu výberu mýta na úrovni 98,91 % Vážny si myslí, že bude dosiahnutá. Inak sa prevádzkovateľ mýtneho systému nevyhne sankciám. Nevedel povedať, na akej úrovni sa zatiaľ pohybuje efektivita výberu mýta od jeho sprevádzkovania začiatkom tohto roka. "Raz za pol roka sa to bude vyhodnocovať," dodal Vážny.

Minister dopravy je spokojný so svojím štvorročným účinkovaním na tomto poste. "Nechválim sa, ale mám za sebou obrovský kus práce. Za samostatnej éry Slovenska nebol žiadny z ministrov (dopravy) celé funkčné obdobie, tak ako ja. Žiadny z ministrov tohto rezortu nespustil také projekty, myslím megaprojekty PPP, elektronické mýto. Je za nami úspešné čerpanie eurofondov, takže po tejto stránke si myslím, že sa nemám za čo hanbiť," uviedol Vážny.

SkryťVypnúť reklamu

Ministra dopravy by mrzelo, keby sa nepodarilo realizovať prvý balík PPP na diaľnici D1, ktorý súčasná opozícia tiež kritizovala kvôli predraženiu. "Investícia za 2,4 mld. eur nemôže padnúť na tom, že hocikto si vymyslí niečo iné," povedal Vážny o výhradách ochranárov k stavbe úseku diaľnice Turany - Hubová cez chránené územie. "Buď sú nejaké pravidlá hry a musíme ich dodržiavať všetci, alebo nie sú a nepostavíme nič. Európska komisia by naozaj mala rozhodnúť," poznamenal minister dopravy.

Akékoľvek odsunutie prvého balíka PPP bude podľa Vážneho znamenať, že jeho financovanie bude ešte drahšie. "Komerčné banky aj európske banky mi už avizujú, že ak to neuzatvoríte do júna, polovičky júla a rozbalíte to potom v septembri, októbri, cena peňazí bude ešte vyššia. Likvidita bánk postupne klesá a cena peňazí bude vyššia aj pre okolnosti, ktoré sú v Grécku, aj pre apetít komerčných bánk spolupracovať so štátmi," dodal Vážny.

SkryťVypnúť reklamu

Ako budúci opozičný poslanec sa chce Vážny zamerať predovšetkým na témy súvisiace s dopravou. Za poslanca bol v parlamentných voľbách zvolený na kandidátke Smeru-SD na 12. mieste. Vážny (52) je ministrom dopravy od vzniku súčasnej vládnej koalície v júli 2006. Pred vymenovaním za ministra dopravy pôsobil štyri roky ako poslanec Smeru v opozícii, v parlamente zastával funkciu podpredsedu výboru pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 19 066
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 926
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 955
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 434
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 424
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 936
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 527
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 363
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 455
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 344
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 363
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 455
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 838
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 344
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu