Bratislava 15.mája (TASR) - Stredoeurópania pripisujú nákupu značkových tovarov pomerne veľkú dôležitosť, ale pre spotrebiteľov vo Veľkej Británii sú značkové produkty oveľa dôležitejšie. Vyplýva to zo štúdie vernosti k značke (the Brand Loyalty Study), ktorú vypracovala spoločnosť Taylor Nelson Sofres (TNS) a ktorá porovnáva vzťah k značke v ČR, Maďarsku, Poľsku, na Slovensku a vo Veľkej Británii.
Slováci si na značke zakladajú najviac pri spotrebnej elektronike - až 64 % a prevýšili tak aj vzťah k značke spotrebnej elektroniky u Britov (58 %). Najväčšia preferencia značky je podľa štúdie práve u spotrebnej elektroniky (Česi 57 %, Maďarsko 51 % a Poľsko 46 %). Ďalším sortimentom, pri ktorom je pre zákazníkov dôležitá značka, sú parfumy a kozmetika: značkovú kozmetiku si kupuje takmer polovica Slovákov (49 %) a až 61 % Britov. Menej dôležitá je pre Maďarov (45 %), Poliakov (39 %) a Čechov (38 %). Pre Slovákov je značka podstatná aj pri výbere piva a vína - 42 %, podstatne menej pri iných alkoholických nápojoch (28 %).
Necelá tretina Slovákov (31 %) prisudzuje význam značke pracích a čistiacich prostriedkov. V tomto prípade je značka dôležitá najmä pre Maďarov, u ktorých jej pripisuje dôležitosť až 47 %, čo je po spotrebnej elektronike druhý najväčší podiel. Najmenej preferované značkové produkty sú v oblasti odievania (21 % v Poľsku, po 22 % v ČR a SR, 26 % v Maďarsku a 38 % v Británii) a potravín (14 % ČR, 15 % SR, 20 % Poľsko, 31 % Maďarsko a 37 % Británia).
Zo zistení ďalej vyplýva, že značkové produkty sú vnímané ako produkty kvalitné, ale z celkového hľadiska, hlavne pre spotrebiteľov strednej Európy, sú funkčnosť a cena dôležitejšie ako značka. Česi sú oveľa kritickejší ku kvalite značkových produktov. Nákupcovia značkových produktov uprednostňujú tieto produkty, pretože ich majú radi a značkám veria. Tiež si volia značkové produkty, pretože dlhšie vydržia, to sa však netýka britských spotrebiteľov. Poliaci nakupujú značkové produkty skôr zo zvyku. Slováci sú citliví na zľavy a ovplyvňovaní hlavne cenou, ale odmietajú neznáme produkty a uprednostňujú pohodlné nákupné prostredie.
* tan gl
* * *
Upozornenie:
Ekonomická redakcia TASR vydá k uvedenej správe graf.
* gl
* * *