Na výstavbu diaľnic by mali ísť najmä eurofondy a iné zdroje

Formujúca sa budúca stredopravá koalícia plánuje prehodnotiť výstavbu diaľnic cez PPP projekty. Uvažuje o väčšom využívaní zdrojov z eurofondov, ktoré netreba splácať s vysokými úrokmi. Najdôležitejšie je dokončenie diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc.

BRATISLAVA. Štyri stredopravicové strany SDKÚ-DS, SaS, KDH a Most-Híd, rokujúce o vytvorení novej vládnej koalície, môžu v oblasti dopravy prehodnotiť využívanie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Súkromné zdroje by mali pri výstavbe diaľnic nahradiť najmä eurofondy, kombinované so štátnym rozpočtom a výnosmi zo štátnych dlhopisov.

Súčasná opozícia kritizovala kvôli predraženiu najmä finančne stále neuzatvorený 1. balík PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Štát by mal počas 30 rokov totiž zaplatiť koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice, a.s. za výstavbu a prevádzku severnej diaľnice predbežne 9,1 mld. eur. Uzavretý nie je ani 3. balík PPP na D1 v okolí Žiliny, realizuje sa len 2. balík PPP na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.

SDKÚ-DS, ktorá sa v budúcej vláde uchádza o post ministra dopravy (jeden z možných kandidátov Ivan Mikloš), chce pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest prednostne využívať európske fondy. Zdôvodňuje to tým, že tieto prostriedky na rozdiel od PPP projektov nebude musieť Slovensko splácať aj s vysokými úrokmi. Zdroje z eurofondov plánuje strana na čele s Mikulášom Dzurindom doplniť vydaním štátnych dlhopisov. Kupovať by ich mohli aj dôchodkové správcovské spoločnosti, čím by sa na výstavbu diaľnic použili peniaze sporiteľov v 2. pilieri.

Podľa SDKÚ-DS je v prvom rade treba dokončiť chýbajúce úseky D1 medzi Bratislavou a Košicami. Rozbehnúť plánuje výstavbu R4 cez východné Slovensko od hranice s Poľskom po hranicu s Maďarskom, ako aj R2 z Trenčína cez Prievidzu do Žiaru nad Hronom. Urýchlene má byť postavený diaľničný obchvat Prešova a Banskej Bystrice a začať má stavba D4, nultého diaľničného obchvatu Bratislavy.

Podľa SaS by malo byť ročne postavených 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, pričom náklady by predstavovali 2 % hrubého domáceho produktu. Aj strana Richarda Sulíka označuje za najvyššiu prioritu dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2014. Následne a čiastočne súbežne by mala začať výstavba D1 z Košíc do Michaloviec. Za dôležitú považuje aj výstavbu R2 Zvolen - Košice.

KDH je v doprave za dokončenie PPP projektov tak, aby v budúcnosti nebola neúnosne zaťažená dlhová služba. Strana Jána Figeľa navrhuje prehodnotiť ďalšiu realizáciu PPP projektov so zreteľom na skúsenosti a výsledky už uskutočnených projektov. Za dôležité označuje výrazné posilnenie financovania cestnej, ale aj železničnej dopravnej infraštruktúry cez eurofondy.

Pokračovanie výstavby diaľnic s využitím nielen PPP projektov, ale aj európskych fondov presadzuje aj Most-Híd. PPP projekty považuje strana Bélu Bugára za rozumnú alternatívu finančného zabezpečenia výstavby infraštruktúry, avšak podmienky by mali prísne zohľadňovať reálne náklady a budúce prínosy. Samospráva by mala byť podľa Mostu-Híd zapojená do výstavby infraštruktúry menšieho rozsahu a štát by s ňou mohol spolupracovať na lokálnych PPP projektoch.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 964
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 892
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 769
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 391
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 274
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 150
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 732
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 651
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 496
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 235

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu