Na výstavbu diaľnic by mali ísť najmä eurofondy a iné zdroje

Formujúca sa budúca stredopravá koalícia plánuje prehodnotiť výstavbu diaľnic cez PPP projekty. Uvažuje o väčšom využívaní zdrojov z eurofondov, ktoré netreba splácať s vysokými úrokmi. Najdôležitejšie je dokončenie diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc.

BRATISLAVA. Štyri stredopravicové strany SDKÚ-DS, SaS, KDH a Most-Híd, rokujúce o vytvorení novej vládnej koalície, môžu v oblasti dopravy prehodnotiť využívanie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Súkromné zdroje by mali pri výstavbe diaľnic nahradiť najmä eurofondy, kombinované so štátnym rozpočtom a výnosmi zo štátnych dlhopisov.

Súčasná opozícia kritizovala kvôli predraženiu najmä finančne stále neuzatvorený 1. balík PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Štát by mal počas 30 rokov totiž zaplatiť koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice, a.s. za výstavbu a prevádzku severnej diaľnice predbežne 9,1 mld. eur. Uzavretý nie je ani 3. balík PPP na D1 v okolí Žiliny, realizuje sa len 2. balík PPP na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.

SDKÚ-DS, ktorá sa v budúcej vláde uchádza o post ministra dopravy (jeden z možných kandidátov Ivan Mikloš), chce pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest prednostne využívať európske fondy. Zdôvodňuje to tým, že tieto prostriedky na rozdiel od PPP projektov nebude musieť Slovensko splácať aj s vysokými úrokmi. Zdroje z eurofondov plánuje strana na čele s Mikulášom Dzurindom doplniť vydaním štátnych dlhopisov. Kupovať by ich mohli aj dôchodkové správcovské spoločnosti, čím by sa na výstavbu diaľnic použili peniaze sporiteľov v 2. pilieri.

Podľa SDKÚ-DS je v prvom rade treba dokončiť chýbajúce úseky D1 medzi Bratislavou a Košicami. Rozbehnúť plánuje výstavbu R4 cez východné Slovensko od hranice s Poľskom po hranicu s Maďarskom, ako aj R2 z Trenčína cez Prievidzu do Žiaru nad Hronom. Urýchlene má byť postavený diaľničný obchvat Prešova a Banskej Bystrice a začať má stavba D4, nultého diaľničného obchvatu Bratislavy.

Podľa SaS by malo byť ročne postavených 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, pričom náklady by predstavovali 2 % hrubého domáceho produktu. Aj strana Richarda Sulíka označuje za najvyššiu prioritu dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami do roku 2014. Následne a čiastočne súbežne by mala začať výstavba D1 z Košíc do Michaloviec. Za dôležitú považuje aj výstavbu R2 Zvolen - Košice.

KDH je v doprave za dokončenie PPP projektov tak, aby v budúcnosti nebola neúnosne zaťažená dlhová služba. Strana Jána Figeľa navrhuje prehodnotiť ďalšiu realizáciu PPP projektov so zreteľom na skúsenosti a výsledky už uskutočnených projektov. Za dôležité označuje výrazné posilnenie financovania cestnej, ale aj železničnej dopravnej infraštruktúry cez eurofondy.

Pokračovanie výstavby diaľnic s využitím nielen PPP projektov, ale aj európskych fondov presadzuje aj Most-Híd. PPP projekty považuje strana Bélu Bugára za rozumnú alternatívu finančného zabezpečenia výstavby infraštruktúry, avšak podmienky by mali prísne zohľadňovať reálne náklady a budúce prínosy. Samospráva by mala byť podľa Mostu-Híd zapojená do výstavby infraštruktúry menšieho rozsahu a štát by s ňou mohol spolupracovať na lokálnych PPP projektoch.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 581
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 348
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 988
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 289
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 655
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 758
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 569
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 079
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 503
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 415

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

PLUS

Varenie v stredoveku? Kaviár prasatám, miesto vody víno

Páv chrlil oheň a mäsové guľky vyzerali ako pomaranče.

Neprehliadnite tiež

Kraft Heinz neuspel s ponukou 143 miliárd dolárov za Unilever

Kraft Heinz ponúkol za akcie Unilever len 18-% prirážku.

Čína zastaví dodávky uhlia zo Severnej Kórey, podporí tak sankcie OSN

Čína už odmietla zásielku uhlia v hodnote asi milióna dolárov. Stalo sa tak po tom, ako KĽDR otestovala raketu stredného doletu.

Londýnske reštaurácie sa pozerajú do budúcnosti. S obavami

Majiteľom reštaurácii priťažil brexit.

Aké možnosti má človek, ktorý prišiel krátko pred dôchodkom o prácu

Skorý odchod do predčasnej penzie sa nemusí vyplatiť, treba si to vypočítať.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop