PRAHA. Kritici silnej závislosti od dodávok ropy z Ruska, ktorá putuje cez Ukrajinu, majú dôvod na spokojnosť. Česko zaznamenáva rekordný podiel prepravy ropy zo západu ropovodom IKL z Ingolstadtu na úkor tradičnej cesty ropovodom Družba z východu.
Podľa údajov, ktoré denníku E15 poskytlo ministerstvo priemyslu, dosiahol tento rok do konca mája podiel IKL vyše 41 %. Za prvých päť mesiacov sa prepravilo do Česka celkom vyše 3 milióny ton suroviny. IKL mal na tom podiel 1,3 milióna ton.
Podľa očakávania ministerstva a štátnej spoločnosti MERO bude tento pomer platiť za celý rok 2010.
Český veľvyslanec pre energetickú bezpečnosť Václav Bartuška uviedol, že tohtoročný vývoj súvisí s dlhodobejším trendom. Za zvýšeným podielom IKL sú predovšetkým ekonomické, nie politické dôvody. Rusi sa čoraz viac zameriavajú na prepravu ropy tankermi. Využívajú terminál v Novorossijsku a postupne odstraňujú cenové zvýhodnenie ropy, ktorá tečie Družbou.
Námestník ministra priemyslu Tomáš Hüner povedal, že ide o otázku obchodných vzťahov. Rozhoduje cena ropy vrátane poplatku za prepravu. Do rafinérie v Litvínove tak prichádza aj ruská ropa, ale západným smerom, cez prístav v Terste a ropovodom IKL.
Na väčšiu diverzifikáciu prepravných ciest paradoxne tlačia aj samotní ruskí dodávatelia. Hüner pripomína, že ruská stratégia má tiež svoju logiku. Vďaka preprave ropy po mori sa Rusom rozširuje portfólio jej odberateľov.
Postupné posilňovanie západnej prepravnej cesty prináša aj negatívum. Českí odborníci sa obávajú, že Rusi budú menej ochotní investovať do modernizácie Družby. A predstava, že Česko bude časom znovu závislé len od jednej prepravnej cesty, hoci z opačného smeru, nikoho neteší. "Nie sme tým nadšení, radšej by sme využívali oba ropovody," povedal Hüner. Rovnaký názor má aj Bartuška.