AKTUALIZOVANÉ 20:22

Pre PPP nezákonne kopali do Fatry

Prípadná stredopravá vláda preverí rekordne drahé PPP projekty. Pochybnosť minimálne o jednom z nich má aj Brusel.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 20:22 nahradili autorským článkom.

Práve tam smeruje správa, podľa ktorej sa už pri príprave súkromných úsekov ciest stihol porušiť zákon. Odniesla si to Veľká Fatra.

BRATISLAVA. Bude sa stavať 75 kilometrov úsekov súkromných diaľnic medzi Martinom a Prešovom, ktoré naštartovala vláda Roberta Fica a ak áno, aká bude trasa novej cesty? To sú otázky, na ktoré stále neexistuje odpoveď.

Celý projekt môže totiž úplne zmeniť potenciálna stredopravá vláda, ktorej prekážajú 30­ročné splátky v hodnote vyše 9 miliárd eur. Výhrady má však aj Brusel. Nepozdáva sa mu spojenie obcí Turany – Hubová po povrchu. Tunel by totiž zmiernil dosahy cesty na životné prostredie.

Porušený zákon

  • Výrub drevín na území prírodnej rezervácie Rojkovské rašelinisko v rozpore so zákonom a zásah do biotopov európskeho významu spoločnosťou Hard Forest.
  • Výkopové práce v ochrannom pásme rezervácie Rojkovské rašelinisko v rozpore so zákonom firmou Betamond.
  • Oplotenie pozemku so štvrtým stupňom ochrany v rozpore so zákonom firmou Doprastav.

Zdroj: Slovenská inšpekcia životného prostredia – Zápis o výsledku objasňovania podnetu

Ešte sa však nezačalo ani stavať a už stavbári poškodili Veľkú Fatru – počas prípravných prác. Potvrdila to Slovenská inšpekcia životného prostredia.

Preverila totiž podnet od samostatného vedeckého pracovníka Botanickej záhrady Univerzity Komenského Jána Topercera a Správy Národného parku Veľká Fatra. Informáciu priniesli Hospodárske noviny.

Škody sú vysoké

Škoda v tomto prípade dosahuje 65­tisíc eur. O čo ide? O výkopy a výruby v chránených oblastiach. Na dôvažok sa ešte oplotil pozemok v chránenom území.

V rezultáte inšpekcie sa skloňujú tri spoločnosti: Betamond, Hard Forest a Doprastav. Doprastav, ktorý je súčasťou konzorcia, ktoré zákazku na súkromné cesty získalo, sa zúčastnil aj ako zadávateľ prác.

Na otázku, kto je za čo zodpovedný, neexistuje jednoznačná odpoveď, a to napriek tomu, že stavba v chránenom území prešla zložitým procesom povoľovania.

„Každý sa pozeral na hlavnú trasu diaľnice a len tri metre ochranného pásma od diaľnice, ale toto boli vyvolané investície,“ vysvetľuje vedúca žilinského Inšpektorátu ochrany prírody Daniela Pechancová.

Škody boli totiž spôsobené napríklad prekládkou optického kábla. Otázkou je aj to, či mali úrady staviteľov upozorniť, že im v predkladanom projekte niečo chýba, alebo či to vôbec mohli vedieť. Pechancová naznačuje, že za všetkým môže byť „naháňanie“ celého projektu. „Vyvolané investície sa v tom chvate opomenuli,“ vraví Pechancová.

Obecné úrady životného prostredia na otázky SME nereagovali. Rozhodnutie o umiestnení stavby vydávalo mesto Ružomberok. „Na to, aby sme ho mohli vydať, musí tam byť zahrnuté posudzovanie životného prostredia aj stanovisko obvodného úradu životného prostredia, a to bolo súhlasné,“ povedal hovorca mesta Jozef Karika.

Kto má platiť pokutu

Pokutám sa niektorí stavitelia zrejme nevyhnú. Najbližšie má k tomu Doprastav, ktorý oplotil pozemok v ochrannom pásme prírodnej rezervácie. Inšpekcia pritom upozorňovala, že na oplotenie v takom stupni územnej ochrany potrebuje firma rozhodnutie orgánu ochrany prírody. „Napriek tomu to oplotili, ale rozhodnutie nemajú,“ hovorí Pechancová.

Kto dostane aké pokuty však vyplynie až zo správneho konania, ktoré plánuje inšpekcia začať. Nie je totiž napríklad jedno, či sa medzičasom nemenili zákony, prípadne, kto mal na starosti získať potrebné povolenia a kto práce len vykonával.

Doprastav vyhlásil, že všetky práce boli realizované podľa platných stavebných povolení. „Keďže spoločnosť Doprastav si doposiaľ nie je vedomá porušenia zákonov pri výstavbe, budeme sa v prípadnom konaní brániť dostupnými právnymi prostriedkami,“ píše sa v stanovisku firmy.

V každom prípade, výsledok, ku ktorému zatiaľ dospela inšpekcia, už poputoval do Bruselu. Zaslal ho tam vedecký pracovník Topercer.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 906
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 793
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 801
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 474
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 386
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 605
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 964
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 735
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 079
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 842

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

Blog prezidenta SZĽH

Silné reči o Slovane v KHL hokej nespasia

Spor Lintner vs. Krajči ukázal, aké zbytočné sú silné reči veľkých chlapcov.

EKONOMIKA

Do Ameriky a späť sa dá letieť za menej ako 150 eur

Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Neprehliadnite tiež

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Šéf liberálov Richard Sulík sa stretol s ministrom financií Petrom Kažimírom. Investičnú výnimku z ústavnej dlhovej brzdy však odmietol.

Potravinárska komora tvrdí, že máme dosť potravín podobným tým z EÚ-15

Na slovenský trh sa podľa Fica dovážajú aj niektoré potraviny druhej, horšej kategórie. Premiér tak reagoval na nedávne zistenia Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka.

Väčšina Slovákov podporuje vznik Energetickej únie

Tretina respondentov si myslí, že cieľom s najvyššou prioritou v rámci Energetickej únie by mala byť ochrana životného prostredia.

Nedostatok vyškolených pracovníkov rastie, firmy to núti zvyšovať platy

Nedostatok pracovnej sily sa prejavuje práve v raste personálnych nákladov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop