SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 20:22

Pre PPP nezákonne kopali do Fatry

Prípadná stredopravá vláda preverí rekordne drahé PPP projekty. Pochybnosť minimálne o jednom z nich má aj Brusel.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Agentúrnu správu sme o 20:22 nahradili autorským článkom.

Práve tam smeruje správa, podľa ktorej sa už pri príprave súkromných úsekov ciest stihol porušiť zákon. Odniesla si to Veľká Fatra.

BRATISLAVA. Bude sa stavať 75 kilometrov úsekov súkromných diaľnic medzi Martinom a Prešovom, ktoré naštartovala vláda Roberta Fica a ak áno, aká bude trasa novej cesty? To sú otázky, na ktoré stále neexistuje odpoveď.

Celý projekt môže totiž úplne zmeniť potenciálna stredopravá vláda, ktorej prekážajú 30­ročné splátky v hodnote vyše 9 miliárd eur. Výhrady má však aj Brusel. Nepozdáva sa mu spojenie obcí Turany – Hubová po povrchu. Tunel by totiž zmiernil dosahy cesty na životné prostredie.

Porušený zákon

  • Výrub drevín na území prírodnej rezervácie Rojkovské rašelinisko v rozpore so zákonom a zásah do biotopov európskeho významu spoločnosťou Hard Forest.
  • Výkopové práce v ochrannom pásme rezervácie Rojkovské rašelinisko v rozpore so zákonom firmou Betamond.
  • Oplotenie pozemku so štvrtým stupňom ochrany v rozpore so zákonom firmou Doprastav.

Zdroj: Slovenská inšpekcia životného prostredia – Zápis o výsledku objasňovania podnetu

Ešte sa však nezačalo ani stavať a už stavbári poškodili Veľkú Fatru – počas prípravných prác. Potvrdila to Slovenská inšpekcia životného prostredia.

Preverila totiž podnet od samostatného vedeckého pracovníka Botanickej záhrady Univerzity Komenského Jána Topercera a Správy Národného parku Veľká Fatra. Informáciu priniesli Hospodárske noviny.

Škody sú vysoké

Škoda v tomto prípade dosahuje 65­tisíc eur. O čo ide? O výkopy a výruby v chránených oblastiach. Na dôvažok sa ešte oplotil pozemok v chránenom území.

V rezultáte inšpekcie sa skloňujú tri spoločnosti: Betamond, Hard Forest a Doprastav. Doprastav, ktorý je súčasťou konzorcia, ktoré zákazku na súkromné cesty získalo, sa zúčastnil aj ako zadávateľ prác.

Na otázku, kto je za čo zodpovedný, neexistuje jednoznačná odpoveď, a to napriek tomu, že stavba v chránenom území prešla zložitým procesom povoľovania.

„Každý sa pozeral na hlavnú trasu diaľnice a len tri metre ochranného pásma od diaľnice, ale toto boli vyvolané investície,“ vysvetľuje vedúca žilinského Inšpektorátu ochrany prírody Daniela Pechancová.

Škody boli totiž spôsobené napríklad prekládkou optického kábla. Otázkou je aj to, či mali úrady staviteľov upozorniť, že im v predkladanom projekte niečo chýba, alebo či to vôbec mohli vedieť. Pechancová naznačuje, že za všetkým môže byť „naháňanie“ celého projektu. „Vyvolané investície sa v tom chvate opomenuli,“ vraví Pechancová.

Obecné úrady životného prostredia na otázky SME nereagovali. Rozhodnutie o umiestnení stavby vydávalo mesto Ružomberok. „Na to, aby sme ho mohli vydať, musí tam byť zahrnuté posudzovanie životného prostredia aj stanovisko obvodného úradu životného prostredia, a to bolo súhlasné,“ povedal hovorca mesta Jozef Karika.

Kto má platiť pokutu

Pokutám sa niektorí stavitelia zrejme nevyhnú. Najbližšie má k tomu Doprastav, ktorý oplotil pozemok v ochrannom pásme prírodnej rezervácie. Inšpekcia pritom upozorňovala, že na oplotenie v takom stupni územnej ochrany potrebuje firma rozhodnutie orgánu ochrany prírody. „Napriek tomu to oplotili, ale rozhodnutie nemajú,“ hovorí Pechancová.

Kto dostane aké pokuty však vyplynie až zo správneho konania, ktoré plánuje inšpekcia začať. Nie je totiž napríklad jedno, či sa medzičasom nemenili zákony, prípadne, kto mal na starosti získať potrebné povolenia a kto práce len vykonával.

Doprastav vyhlásil, že všetky práce boli realizované podľa platných stavebných povolení. „Keďže spoločnosť Doprastav si doposiaľ nie je vedomá porušenia zákonov pri výstavbe, budeme sa v prípadnom konaní brániť dostupnými právnymi prostriedkami,“ píše sa v stanovisku firmy.

V každom prípade, výsledok, ku ktorému zatiaľ dospela inšpekcia, už poputoval do Bruselu. Zaslal ho tam vedecký pracovník Topercer.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  2. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Bývanie v meste predlžuje život
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  8. Slovenská výskumníčka odhaľuje tajomstvá starovekého Egypta
  9. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  7. Slovenská výskumníčka odhaľuje tajomstvá starovekého Egypta
  8. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  9. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  10. Bývanie v meste predlžuje život
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 28 694
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 19 199
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 13 305
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 739
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 335
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 266
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 853
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 596
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 475
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 6 850
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Počet hospitalizácií neklesá, koronavírus má aj Marián Kuffa (minúta po minúte)

Celkovo sa novým koronavírusom na Slovensku nakazilo už viac ako stotisíc ľudí. Pandémia si vyžiadala 771 životov.

Minister Marek Krajčí.
Pavol Rusko na procese v kauze prípravy vraždy Sylvie Klaus-Volzovej.

Vedci zistili, koľko pohybu vynuluje celodenné sedenie

Čokoľvek je lepšie, ako nerobiť nič.

Paula Moltzanová (v popredí) bola senzáciou paralelného obrovského slalomu v Lechu.
Cynická obluda

Matovič vo vlastnej pasci

Igor s koaličnými partnermi sa vybrali spraviť si pracovné stretko do nemocnice za parťákom Borisom.

Neprehliadnite tiež

Národná banka odhaduje schodok verejných financií na necelých desať percent

Verejný sektor zaznamená najvyšší ročný rozdiel medzi očakávaniami a realitou.

Budova Slovenskej národnej banky.

Lyžiarska sezóna by mohla začať neskôr, zväz hovorí o veľkých stratách

Najdôležitejšie obdobie zimnej sezóny je od Vianoc do Troch kráľov, reaguje zväz.

Ilustračné foto.

Ministerstvo stále pracuje na zriadení agentúry pre cestovný ruch

ZMOS apeluje na premiéra, aby vláda urobila včas kroky k spusteniu agentúry od 1. januára.

Turista surfuje po internete na bratislavskom námestí. Náhodných okoloidúcich bezplatný internet teší, obyvatelia ho však vo svete využívajú veľmi málo.

Europoslanci chcú otvorenú diskusiu o národnom pláne obnovy

Eurokomisia trvá na modernizácii ekonomík cez digitalizáciu a ekologizáciu spoločnosti.

Martin Hojsík.