AKTUALIZOVANÉ 19:55

Víťazi D1: Za zrušenie PPP zaplatíte

Váhostav a Doprastav plánujú prepustiť tisícpäťsto ľudí. Opozícia hovorí o mecenášoch Roberta Fica.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Prepúšťanie a pokuty. To všetko chcú uplatniť víťazi v súťaži o najdrahší balík súkromných diaľnic. Spoločnosti Doprastav a Váhostav hovoria, že sa tak stane, ak prípadná stredo­pravá vláda nepodpíše projekt, ktorý môže vyjsť na 9 miliárd eur.

Pôvodnú agentúrnu správu sme o 19:55 nahradili autorským textom SME

BRATISLAVA. „Prvýkrát v histórii Doprastavu budeme musieť ohlásiť hromadné prepúšťanie. Bude sa týkať predbežne tisíc pracovníkov,“ vyhlásil dnes Dušan Mráz, prezident stavebnej spoločnosti.

Za prepúšťacími plánmi je mega PPP projekt (verejno­ súkromné partnerstvo) na výstavbu 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom. Ten rozbehla vláda Roberta Fica a vyhralo ho konzorcium firiem, medzi ktorými sú aj Doprastav a Váhostav. Do volieb sa však nepodarilo požičať naň všetky potrebné peniaze a definitívne ho uzavrieť.

Aj Váhostav chce prepúšťať

Čo očakávajú stavebné firmy
  • Pokles slovenského
    stavebníctva bude výraznejší, ako očakávali vo februári,
    klesne o 7,1 percenta namiesto očakávaných 3,2 percenta.
  • Pomalý návrat k rastu môže prísť v roku 2011, o 3,8 percenta.
  • V lepší vývoj svojej firmy
    oproti konkurencii verí iba
    každá tretia spoločnosť.
  • Vzrástol podiel spoločností, ktoré uviedli, že majú menej
    zákaziek ako pred rokom,
    aktuálne ich je 61 percent.
  • Oproti minulým rokom došlo
    k poklesu transparentnosti
    výberových riadení, približne polovica firiem nebola
    požiadaná o úplatok. Takmer každá tretia firma je ochotná prijať zákazku s nulovou či
    dokonca zápornou maržou.
  • Pre získanie zákazky dochádza častejšie k porušeniu risk
    manažmentu.
  • Kľúčovými problémami sú
    byrokracia, financovanie
    a nedostatočný dopyt.
    Najmenej firmy obmedzuje
    počasie, vysoké náklady
    na materiál a nedostatok
    skúsenej sily.

Zdroj: KPMG

Podobný postup ako Doprastav má v pláne aj Váhostav s Jurajom Širokým v predstavenstve. Generálny riaditeľ firmy Váhostav Ján Kato hovorí o 500 zamestnancoch, ktorí prídu o prácu, ak sa diaľnica nepodpíše. Celkovo podľa neho na novej diaľnici mohlo počas výstavby pracovať 10­ až 12­tisíc ľudí.

Kde sa nabrali obavy stavbárov? „Čerpám z médií a z vyhlásení predstaviteľov, dnes sa dá povedať, že pravdepodobne vládnych strán, ktoré rozprávali o tom, že tento spôsob výstavby je neefektívny pre štát a že ho treba zrušiť,“ povedal Mráz.

Potenciálni koaliční partneri pritom hovoria, že chcú len preskúmať, či je odhadovaná cena, vo výške 9,13 miliardy eur, ktorú má štát splatiť počas 30 rokov, najlacnejším a najlepším riešením.

„Musíme urobiť jednoducho analýzu skutkového stavu a zistiť a prehodnotiť projekt,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ).

Pracovných miest by však v každom prípade malo pribudnúť a nie ubudnúť, zhodnú sa oslovené opozičné strany. „Nikto z členov budúcej koalície nehovorí o tom, že nechceme stavať. Len hovoríme, že chceme stavať lacnejšie,“ povedal Július Brocka (KDH).

Zsolt Simon (Most­Híd) označuje Doprastav a Váhostav za Ficových mecenášov.

„Bude viac pracovných príležitostí, keď postavím za tie isté peniaze trikrát toľko diaľnic? Nech sa Ficovi mecenáši ani nesnažia klásť žiadne podmienky budúcej vláde,“ povedal. Víťazi megatendra však tvrdia, že vláde by trvalo veľmi dlho, kým by dala dokopy stavbu D1 cez inú schému než PPP. Trh stavbárov je pritom v úpadku. Za rok 2009 sa podľa kvalitatívnej štúdie, ktorú pripravila spoločnosť CEEC Research v spolupráci so spoločnosťami KPMG Slovensko a Ipsos Tambor, prepadol o 11,3 percenta.

Okrem toho budúca koalícia vraj nemá šancu získať dostatok peňazí inak než cez PPP schému.

Niektoré opozičné strany však hovoria práve o prerozdelení eurofondov v prospech dopravy.

Náhrada škôd

Keby sa budúca vládna koalícia rozhodla, že je projekt pridrahý, aj tak bude platiť. Toto je ďalší odkaz stavbárov. „Keby bola zmluva zrušená, určite by sme si uplatnili náhradu škôd, pretože sme úplne seriózne vyhrali v tendri,“ vyhlásil Mráz.

Koľko by to malo byť, je otázka. Riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský povedal, že by sa mali vrátiť preinvestované prípravné práce. Vláda ich odsúhlasila vo výške zhruba 40 miliónov eur. Okrem toho zhruba 20­tisíc eur vyšli Doprastav finanční či bankoví poradcovia a iné výdavky.

Doprastav sa má na stavebných nákladoch vo výške takmer 2,5 miliardy podieľať tridsiatimi percentami. Ďalší členovia konzorcia, ktoré vláda vybrala pre stavbu PPP, sú okrem Váhostavu firmy Bouygues Travaux Publics, Intertoll-Europe, Colas, Mota-Engil. St.

Súčasný minister Ľubomír Vážny (Smer) sa ešte stále snaží zmluvu dotiahnuť aj napriek tomu, že sa vládna garnitúra zmení. Snaží sa získať súhlasné stanovisko Bruselu. Ten musí projekt odobriť, aby naň miliardu eur mohla požičať Európska investičná banka. Nestane sa tak, kým si Brusel nebude istý, že vláda pri diaľnici dostatočne zohľadnila ochranu prírody. Šamudovský s uzavretím kontraktu v podstate už nepočíta. „Nepredpokladám, že sa tak môže stať,“ povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 777
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 488
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 001
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 498
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 544
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 363
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 349
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 121
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 972
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 848

Téma: Juraj Široký


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Na testovanie potravín dá Brusel milión eur, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.