SME
Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:55

Víťazi D1: Za zrušenie PPP zaplatíte

Váhostav a Doprastav plánujú prepustiť tisícpäťsto ľudí. Opozícia hovorí o mecenášoch Roberta Fica.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Prepúšťanie a pokuty. To všetko chcú uplatniť víťazi v súťaži o najdrahší balík súkromných diaľnic. Spoločnosti Doprastav a Váhostav hovoria, že sa tak stane, ak prípadná stredo­pravá vláda nepodpíše projekt, ktorý môže vyjsť na 9 miliárd eur.

Pôvodnú agentúrnu správu sme o 19:55 nahradili autorským textom SME

BRATISLAVA. „Prvýkrát v histórii Doprastavu budeme musieť ohlásiť hromadné prepúšťanie. Bude sa týkať predbežne tisíc pracovníkov,“ vyhlásil dnes Dušan Mráz, prezident stavebnej spoločnosti.

Za prepúšťacími plánmi je mega PPP projekt (verejno­ súkromné partnerstvo) na výstavbu 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom. Ten rozbehla vláda Roberta Fica a vyhralo ho konzorcium firiem, medzi ktorými sú aj Doprastav a Váhostav. Do volieb sa však nepodarilo požičať naň všetky potrebné peniaze a definitívne ho uzavrieť.

Aj Váhostav chce prepúšťať

Čo očakávajú stavebné firmy
  • Pokles slovenského
    stavebníctva bude výraznejší, ako očakávali vo februári,
    klesne o 7,1 percenta namiesto očakávaných 3,2 percenta.
  • Pomalý návrat k rastu môže prísť v roku 2011, o 3,8 percenta.
  • V lepší vývoj svojej firmy
    oproti konkurencii verí iba
    každá tretia spoločnosť.
  • Vzrástol podiel spoločností, ktoré uviedli, že majú menej
    zákaziek ako pred rokom,
    aktuálne ich je 61 percent.
  • Oproti minulým rokom došlo
    k poklesu transparentnosti
    výberových riadení, približne polovica firiem nebola
    požiadaná o úplatok. Takmer každá tretia firma je ochotná prijať zákazku s nulovou či
    dokonca zápornou maržou.
  • Pre získanie zákazky dochádza častejšie k porušeniu risk
    manažmentu.
  • Kľúčovými problémami sú
    byrokracia, financovanie
    a nedostatočný dopyt.
    Najmenej firmy obmedzuje
    počasie, vysoké náklady
    na materiál a nedostatok
    skúsenej sily.

Zdroj: KPMG

Podobný postup ako Doprastav má v pláne aj Váhostav s Jurajom Širokým v predstavenstve. Generálny riaditeľ firmy Váhostav Ján Kato hovorí o 500 zamestnancoch, ktorí prídu o prácu, ak sa diaľnica nepodpíše. Celkovo podľa neho na novej diaľnici mohlo počas výstavby pracovať 10­ až 12­tisíc ľudí.

Kde sa nabrali obavy stavbárov? „Čerpám z médií a z vyhlásení predstaviteľov, dnes sa dá povedať, že pravdepodobne vládnych strán, ktoré rozprávali o tom, že tento spôsob výstavby je neefektívny pre štát a že ho treba zrušiť,“ povedal Mráz.

Potenciálni koaliční partneri pritom hovoria, že chcú len preskúmať, či je odhadovaná cena, vo výške 9,13 miliardy eur, ktorú má štát splatiť počas 30 rokov, najlacnejším a najlepším riešením.

„Musíme urobiť jednoducho analýzu skutkového stavu a zistiť a prehodnotiť projekt,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ).

Pracovných miest by však v každom prípade malo pribudnúť a nie ubudnúť, zhodnú sa oslovené opozičné strany. „Nikto z členov budúcej koalície nehovorí o tom, že nechceme stavať. Len hovoríme, že chceme stavať lacnejšie,“ povedal Július Brocka (KDH).

Zsolt Simon (Most­Híd) označuje Doprastav a Váhostav za Ficových mecenášov.

„Bude viac pracovných príležitostí, keď postavím za tie isté peniaze trikrát toľko diaľnic? Nech sa Ficovi mecenáši ani nesnažia klásť žiadne podmienky budúcej vláde,“ povedal. Víťazi megatendra však tvrdia, že vláde by trvalo veľmi dlho, kým by dala dokopy stavbu D1 cez inú schému než PPP. Trh stavbárov je pritom v úpadku. Za rok 2009 sa podľa kvalitatívnej štúdie, ktorú pripravila spoločnosť CEEC Research v spolupráci so spoločnosťami KPMG Slovensko a Ipsos Tambor, prepadol o 11,3 percenta.

Okrem toho budúca koalícia vraj nemá šancu získať dostatok peňazí inak než cez PPP schému.

Niektoré opozičné strany však hovoria práve o prerozdelení eurofondov v prospech dopravy.

Náhrada škôd

Keby sa budúca vládna koalícia rozhodla, že je projekt pridrahý, aj tak bude platiť. Toto je ďalší odkaz stavbárov. „Keby bola zmluva zrušená, určite by sme si uplatnili náhradu škôd, pretože sme úplne seriózne vyhrali v tendri,“ vyhlásil Mráz.

Koľko by to malo byť, je otázka. Riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský povedal, že by sa mali vrátiť preinvestované prípravné práce. Vláda ich odsúhlasila vo výške zhruba 40 miliónov eur. Okrem toho zhruba 20­tisíc eur vyšli Doprastav finanční či bankoví poradcovia a iné výdavky.

Doprastav sa má na stavebných nákladoch vo výške takmer 2,5 miliardy podieľať tridsiatimi percentami. Ďalší členovia konzorcia, ktoré vláda vybrala pre stavbu PPP, sú okrem Váhostavu firmy Bouygues Travaux Publics, Intertoll-Europe, Colas, Mota-Engil. St.

Súčasný minister Ľubomír Vážny (Smer) sa ešte stále snaží zmluvu dotiahnuť aj napriek tomu, že sa vládna garnitúra zmení. Snaží sa získať súhlasné stanovisko Bruselu. Ten musí projekt odobriť, aby naň miliardu eur mohla požičať Európska investičná banka. Nestane sa tak, kým si Brusel nebude istý, že vláda pri diaľnici dostatočne zohľadnila ochranu prírody. Šamudovský s uzavretím kontraktu v podstate už nepočíta. „Nepredpokladám, že sa tak môže stať,“ povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  6. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  7. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  8. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  9. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  2. Väčšina fajčiarov dalo deťom cigarety, ak si vypýtali
  3. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  10. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 773
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 785
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 750
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 678
  5. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 266
  6. Aká je chémia vôní 9 173
  7. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 632
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 610
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 053
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 7 841
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Juraj Široký

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava minister zdravotníctva SR Marek Krajčí a prezident Slovenskej spoločnosti infektológov Pavol Jarčuška počas tlačovej konferencie k aktuálnej pandemickej situácii na Slovensku.

Haščák z Penty ide do väzby, rozhodol súd

Haščákovi hrozí až 20 rokov.

Premiér Igor Matovič a minister školstva Branislav Gröhling.
Stĺpček Petra Schutza

Experiment avantgardný ako celoplošné testovanie

Ďalší pochod Slovenska po neprebádaných tretích (štvrtých) cestách boja s covidom.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Téma lyžovačiek ešte nie je uzavretá, Mikas avizuje úpravu podmienok

Tému lyžovačiek by mali doriešiť budúci týždeň.

Na Donovaloch začali lyžiarsku sezónu už v piatok.

SaS navrhuje použiť z fondu obnovy 600 miliónov eur na enviromentálne záťaže

Zníženie emisií skleníkov plynov by chcela SaS dosiahnuť najlacnejšími možnými spôsobmi.

Na snímke hlavný vstup do chemického podniku Istrochem.

Prezidentka podpísala zrušenie bankového odvodu

Prostriedky sa budú dať reálne použiť v ekonomike.

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Ilustračná fotografia.