BRATISLAVA. Uvádza sa to v analýze reklamných výdavkov, ktoré agentúre SITA poskytla agentúra TNS SK. Výdavky výrazne klesli v segmente televíznej reklamy, čo do veľkej miery ovplyvnila úprava oficiálnych cenníkových cien smerom nadol. Výdavky v ostatných médiách nezaznamenali až taký výrazný pokles. Reklama v printoch poklesla len mierne, výdavky na reklamu v outdoore stagnovali, vzrástli iba reklamné výdavky v kinách a rádiách.
Najviac peňazí zadávatelia minuli na propagáciu telekomunikačných služieb, viac ako 112 mil. eur. Druhé miesto reprezentuje kategória automobilov s 80,2 mil. eur a na treťom mieste boli banky so 72,6 mil. eur. V prvej päťke produktových kategórií sa nachádzajú ešte masmédiá a detergenty.
Tak ako po minulé roky, aj v roku 2009 patrili medzi najväčších zadávateľov mobilní operátori. Z nich sa všetci traja umiestnili v Top 10. Orange investoval do reklamy v roku 2009 celkovo 57,8 mil. eur, T-Mobile 55,8 mil. eur a Telefónica O2 19,6 mil. eur. Ďalšia telekomunikačná firma T-Com sa nachádza na 7. mieste s 26,4 mil. eur. V prvej päťke sa umiestnili aj spoločnosti Unilever s 31,3 mil. eur, Procter&Gamble s 29,9 mil. eur a Henkel s 29,8 mil. eur. Desiatku najväčších zadávateľov dopĺňajú Reckitt Benckiser, L´Oréal a Nestlé. Top 10 zadávateľov preinvestovalo do reklamy takmer tretinu z celkového objemu finančných prostriedkov vynaložených v minulom roku na reklamu.
V roku 2009 bol reklamný čas v televíziách dlhší ako v roku 2008. V roku 2009 sa vo všetkých slovenských televíziách odvysielali reklamné spoty v celkovej dĺžke 216 185 minút, čo je o 12 % dlhší čas ako v predchádzajúcom roku. V rádiách sa v minulom roku odvysielalo celkovo 103 268 minút reklamného času, pričom v roku 2008 to bolo o niečo menej, 96 426 minút. V časopisoch bolo v minulom roku menej inzertných strán ako v roku predchádzajúcom, a v novinách, naopak, počet inzertných strán vzrástol.
V roku 2009 televízie odvysielali menej reklamných spotov ako v roku 2008. Priemerná dĺžka televízneho spotu bola v minulom roku 27,73 sekúnd, zatiaľ čo v roku 2008 to bolo 24,35 sekúnd. V minulom roku pokleslo aj množstvo zverejnenej inzercie v časopisoch. Naopak, v novinách a v rádiách množstvo vzrástlo.
Najdrahšiu reklamu minulého roka odvysielala televízia Markíza na Silvestra, teda 31. decembra 2009 o 21:30. Tento reklamný spot propagoval automobily spoločnosti Renault, trval 90 sekúnd a podľa oficiálnych cenníkových cien stál 46 800 eur. Celkovo reklamný brejk, v ktorom bol odvysielaný aj uvedený najdrahší minuloročný spot, videlo 9,09 % populácie Slovenska, teda 428 360 ľudí, rating reklamného bloku bol 20,2 %.