Vážny sa ďalej snaží podpísať zmluvy o D1

Minister sa ponáhľa uzatvoriť kontrakt na rekordne drahú cestu. Výsledok volieb neprekáža.

O osude súkromnej diaľnice za niekoľko miliárd eur, ktorú rozbehla vláda Roberta Fica, by mal rozhodnúť nový kabinet, tvrdí SDKÚ. Súčasná vláda však o projekte stále rokuje.

BRATISLAVA. V roku 1994 stihla vláda Vladimíra Mečiara tesne pred svojím odchodom „odovzdať“ asi desaťpercentný podiel vo Východoslovenských železiarňach firme, v ktorej pôsobil Alexander Rezeš. Bolo to v posledný deň, keď ešte Mečiarova vláda mala mandát.

Podobne to môže dopadnúť aj s diaľničným PPP projektom (verejno–súkromné partnerstvo) na 75 kilometrov úsekov ciest medzi Martinom a Prešovom, ktorý rozbehla vláda Roberta Fica. Za 30 rokov môže táto súkromná cesta vyjsť až na 9,13 miliardy eur. Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) projekt do volieb neuzatvoril. Nestihol naň zohnať všetky potrebné peniaze.

SDKÚ: to je pre novú vládu

Projekt totiž ani do volieb neodsúhlasila Európska komisia. Brusel pochybuje, či ministerstvo dostatočne zohľadnilo ochranu prírody, keď sa rozhodlo preťať Malú a Veľkú Fatru asfaltom. Obce Turany a Hubová pritom mohla spojiť tunelom Korbeľka.

„Voľby na Slovensku nemenia posudzovanie situácie ohľadom projektu PPP – D1 na Slovensku,“ povedala Monica Westerénová z tlačového oddelenia eurokomisára pre životné prostredie. To znamená, že ak Brusel projekt schváli do zostavenia novej vlády, minister Vážny môže D1 definitívne podpísať.

Podľa tvoriacej sa vlády pravice by už vláda Roberta Fica nemala s projektom hýbať, ani keby sa Brusel rozhodol projekt podporiť. „Je po voľbách a výsledky sú jasné. Bolo by korektné prenechať toto rozhodnutie ďalšej vláde,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ). Ak pravica sformuje novú vládu, chce Štefanec najprv poznať detaily drahých diaľnic a potom sa rozhodnúť, či celý projekt zrušiť a začať odznova.

O projekte sa rokuje

Či minister Vážny súhlasí s tým, že by o projekte mal rozhodovať nový kabinet, sme sa včera od jeho hovorcu nedozvedeli. Faktom je, že ešte pred voľbami stanovil nový termín na získanie všetkých potrebných peňazí na 30. jún.

O tom, že ani po voľbách zrejme nezmenil názor, svedčia prebiehajúce rokovania medzi zástupcami ministerstva a ochranármi prírody. Včera sa totiž uskutočnilo ďalšie takéto stretnutie. Ochranári dostali vopred návrh opatrení, ako zmierniť vplyv diaľnice na chránené územia. Stretnutie sa začalo včera poobede. Na otázku, či prebiehajúce rokovania majú smerovať k rýchlemu uzatvoreniu projektu, nám Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti odpovedal esemeskou priamo z rokovania: „Samozrejme, že sa snažia, preto tu sedíme.“

Rokovanie skončilo večer po siedmej hodine. Jeho výsledkom je dohoda, že ochranári pošlú do pondelka na ministerstvo svoje pripomienky k jeho návrhom. Ministerstvo si ich potom zapracuje do návrhov opatrení a dá ich ochranárom na schválenie. Pokiaľ tí nebudú spokojní, zašlú svoje pripomienky priamo na Európsku komisiu. SME o tom včera informoval botanik a ornitológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského.

Brusel naznačuje, že výsledné stanovisko k D1 tak či tak skoro nevydá. „Požadujeme zdôvodnenie, prečo sa upustilo od tunelového variantu a potrebujeme kompletné a patričné zhodnotenie potenciálnych vplyvov na územia Natury 2000,“ povedala Westerénová. Ide o chránené územia európskeho významu. Ministerstvo pritom už podklady do Bruselu posielalo. „Nedostatočné,“ dodala Westerénová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 795
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 583
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 211
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 386
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 913
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 484
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 458
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 103
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 611
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 957

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

Neprehliadnite tiež

Francúzsko rokuje s bankami o sťahovaní po brexite

V Paríži prebieha množstvo diskrétnych stretnutí.

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.