Vážny sa ďalej snaží podpísať zmluvy o D1

Minister sa ponáhľa uzatvoriť kontrakt na rekordne drahú cestu. Výsledok volieb neprekáža.

O osude súkromnej diaľnice za niekoľko miliárd eur, ktorú rozbehla vláda Roberta Fica, by mal rozhodnúť nový kabinet, tvrdí SDKÚ. Súčasná vláda však o projekte stále rokuje.

BRATISLAVA. V roku 1994 stihla vláda Vladimíra Mečiara tesne pred svojím odchodom „odovzdať“ asi desaťpercentný podiel vo Východoslovenských železiarňach firme, v ktorej pôsobil Alexander Rezeš. Bolo to v posledný deň, keď ešte Mečiarova vláda mala mandát.

Podobne to môže dopadnúť aj s diaľničným PPP projektom (verejno–súkromné partnerstvo) na 75 kilometrov úsekov ciest medzi Martinom a Prešovom, ktorý rozbehla vláda Roberta Fica. Za 30 rokov môže táto súkromná cesta vyjsť až na 9,13 miliardy eur. Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) projekt do volieb neuzatvoril. Nestihol naň zohnať všetky potrebné peniaze.

SDKÚ: to je pre novú vládu

Projekt totiž ani do volieb neodsúhlasila Európska komisia. Brusel pochybuje, či ministerstvo dostatočne zohľadnilo ochranu prírody, keď sa rozhodlo preťať Malú a Veľkú Fatru asfaltom. Obce Turany a Hubová pritom mohla spojiť tunelom Korbeľka.

„Voľby na Slovensku nemenia posudzovanie situácie ohľadom projektu PPP – D1 na Slovensku,“ povedala Monica Westerénová z tlačového oddelenia eurokomisára pre životné prostredie. To znamená, že ak Brusel projekt schváli do zostavenia novej vlády, minister Vážny môže D1 definitívne podpísať.

Podľa tvoriacej sa vlády pravice by už vláda Roberta Fica nemala s projektom hýbať, ani keby sa Brusel rozhodol projekt podporiť. „Je po voľbách a výsledky sú jasné. Bolo by korektné prenechať toto rozhodnutie ďalšej vláde,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ). Ak pravica sformuje novú vládu, chce Štefanec najprv poznať detaily drahých diaľnic a potom sa rozhodnúť, či celý projekt zrušiť a začať odznova.

O projekte sa rokuje

Či minister Vážny súhlasí s tým, že by o projekte mal rozhodovať nový kabinet, sme sa včera od jeho hovorcu nedozvedeli. Faktom je, že ešte pred voľbami stanovil nový termín na získanie všetkých potrebných peňazí na 30. jún.

O tom, že ani po voľbách zrejme nezmenil názor, svedčia prebiehajúce rokovania medzi zástupcami ministerstva a ochranármi prírody. Včera sa totiž uskutočnilo ďalšie takéto stretnutie. Ochranári dostali vopred návrh opatrení, ako zmierniť vplyv diaľnice na chránené územia. Stretnutie sa začalo včera poobede. Na otázku, či prebiehajúce rokovania majú smerovať k rýchlemu uzatvoreniu projektu, nám Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti odpovedal esemeskou priamo z rokovania: „Samozrejme, že sa snažia, preto tu sedíme.“

Rokovanie skončilo večer po siedmej hodine. Jeho výsledkom je dohoda, že ochranári pošlú do pondelka na ministerstvo svoje pripomienky k jeho návrhom. Ministerstvo si ich potom zapracuje do návrhov opatrení a dá ich ochranárom na schválenie. Pokiaľ tí nebudú spokojní, zašlú svoje pripomienky priamo na Európsku komisiu. SME o tom včera informoval botanik a ornitológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského.

Brusel naznačuje, že výsledné stanovisko k D1 tak či tak skoro nevydá. „Požadujeme zdôvodnenie, prečo sa upustilo od tunelového variantu a potrebujeme kompletné a patričné zhodnotenie potenciálnych vplyvov na územia Natury 2000,“ povedala Westerénová. Ide o chránené územia európskeho významu. Ministerstvo pritom už podklady do Bruselu posielalo. „Nedostatočné,“ dodala Westerénová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 636
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 154
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 481
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 369
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 855
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 553
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 094
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 083
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 464

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop