Vážny sa ďalej snaží podpísať zmluvy o D1

Minister sa ponáhľa uzatvoriť kontrakt na rekordne drahú cestu. Výsledok volieb neprekáža.

O osude súkromnej diaľnice za niekoľko miliárd eur, ktorú rozbehla vláda Roberta Fica, by mal rozhodnúť nový kabinet, tvrdí SDKÚ. Súčasná vláda však o projekte stále rokuje.

BRATISLAVA. V roku 1994 stihla vláda Vladimíra Mečiara tesne pred svojím odchodom „odovzdať“ asi desaťpercentný podiel vo Východoslovenských železiarňach firme, v ktorej pôsobil Alexander Rezeš. Bolo to v posledný deň, keď ešte Mečiarova vláda mala mandát.

Podobne to môže dopadnúť aj s diaľničným PPP projektom (verejno–súkromné partnerstvo) na 75 kilometrov úsekov ciest medzi Martinom a Prešovom, ktorý rozbehla vláda Roberta Fica. Za 30 rokov môže táto súkromná cesta vyjsť až na 9,13 miliardy eur. Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) projekt do volieb neuzatvoril. Nestihol naň zohnať všetky potrebné peniaze.

SDKÚ: to je pre novú vládu

Projekt totiž ani do volieb neodsúhlasila Európska komisia. Brusel pochybuje, či ministerstvo dostatočne zohľadnilo ochranu prírody, keď sa rozhodlo preťať Malú a Veľkú Fatru asfaltom. Obce Turany a Hubová pritom mohla spojiť tunelom Korbeľka.

„Voľby na Slovensku nemenia posudzovanie situácie ohľadom projektu PPP – D1 na Slovensku,“ povedala Monica Westerénová z tlačového oddelenia eurokomisára pre životné prostredie. To znamená, že ak Brusel projekt schváli do zostavenia novej vlády, minister Vážny môže D1 definitívne podpísať.

Podľa tvoriacej sa vlády pravice by už vláda Roberta Fica nemala s projektom hýbať, ani keby sa Brusel rozhodol projekt podporiť. „Je po voľbách a výsledky sú jasné. Bolo by korektné prenechať toto rozhodnutie ďalšej vláde,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ). Ak pravica sformuje novú vládu, chce Štefanec najprv poznať detaily drahých diaľnic a potom sa rozhodnúť, či celý projekt zrušiť a začať odznova.

O projekte sa rokuje

Či minister Vážny súhlasí s tým, že by o projekte mal rozhodovať nový kabinet, sme sa včera od jeho hovorcu nedozvedeli. Faktom je, že ešte pred voľbami stanovil nový termín na získanie všetkých potrebných peňazí na 30. jún.

O tom, že ani po voľbách zrejme nezmenil názor, svedčia prebiehajúce rokovania medzi zástupcami ministerstva a ochranármi prírody. Včera sa totiž uskutočnilo ďalšie takéto stretnutie. Ochranári dostali vopred návrh opatrení, ako zmierniť vplyv diaľnice na chránené územia. Stretnutie sa začalo včera poobede. Na otázku, či prebiehajúce rokovania majú smerovať k rýchlemu uzatvoreniu projektu, nám Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti odpovedal esemeskou priamo z rokovania: „Samozrejme, že sa snažia, preto tu sedíme.“

Rokovanie skončilo večer po siedmej hodine. Jeho výsledkom je dohoda, že ochranári pošlú do pondelka na ministerstvo svoje pripomienky k jeho návrhom. Ministerstvo si ich potom zapracuje do návrhov opatrení a dá ich ochranárom na schválenie. Pokiaľ tí nebudú spokojní, zašlú svoje pripomienky priamo na Európsku komisiu. SME o tom včera informoval botanik a ornitológ Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského.

Brusel naznačuje, že výsledné stanovisko k D1 tak či tak skoro nevydá. „Požadujeme zdôvodnenie, prečo sa upustilo od tunelového variantu a potrebujeme kompletné a patričné zhodnotenie potenciálnych vplyvov na územia Natury 2000,“ povedala Westerénová. Ide o chránené územia európskeho významu. Ministerstvo pritom už podklady do Bruselu posielalo. „Nedostatočné,“ dodala Westerénová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 186
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 241
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 908
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 460
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 442
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 116
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 548
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 430
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 355
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.