Americké automobilky presúvajú výrobu do Mexika

Americká vláda automobilky pred rokom zachraňovala, tie však chcú postaviť nové závody v Mexiku. Mzdové náklady sú tam totiž podstatne nižšie. Podľa politikov je to nemorálne.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

NEW YORK. Zatiaľ čo Spojené štáty bojujú s vysokou nezamestnanosťou, americké automobilky sťahujú výrobu do susedného Mexika.

General Motors (GM), Ford a Chrysler veľkú časť svojej produkcie presúvajú do Mexika. Podľa aktuálnych štúdií by podiel krajiny na celkovej výrobe automobilov v Severnej Amerike mohol v najbližších rokoch vyskočiť z terajších 12 % na 20 %. To by znamenalo, že v Mexiku by sa vyrábalo podstatne viac áut než v Kanade.

Dopyt po nových autách v USA, ktorý od začiatku roka opäť prudko rastie, teda vytvorí pracovné miesta predovšetkým za hranicami.

V Mexiku sú nižšie mzdy

Automobilky využívajú vlaňajšiu krízu odvetvia na to, aby presunuli výrobu z USA do Mexika, kde sú mzdy podstatne nižšie. Pred krízou by niečo podobné zastavil odpor odborov. V roku 2009 automobilky museli po prepade dopytu zatvoriť mnoho závodov v USA. Tieto kapacity sa teraz sčasti opäť budujú v Mexiku.

Vďaka Severoamerickej dohode o voľnom obchode (North American Free Trade Agreement, NAFTA) môžu GM, Ford a Chrysler dovážať do USA autá z Kanady a Mexika bez cla. Aj napriek ústupkom mocnej odborovej organizácie UAW, ktoré vlani pomohli k záchrane automobiliek, sú mzdové náklady predovšetkým v Mexiku stále výrazne nižšie než v Detroite.

Zamestnanec mexického závodu na výrobu áut zarobí v priemere 30 USD (24,74 eura) denne, čo je menej než hodinová mzda jeho kolegov v Michigane. V mexických závodoch GM v Ramos Arizpe a Silao predstavuje hodinová mzda zamestnanca pri páse 2,80 USD. Približne dve tretiny vozidiel vyrobených v tomto závode sa vyvážajú do USA.

Politici: Je to nemorálne

Rok po záchrane GM a Chryslera americkou vládou investície koncernov vyvolali pobúrenie politikov, daňových poplatníkov aj vlastných zamestnancov. GM dostal od štátu pomoc vo výške 50 miliárd USD. Od ukončenia riadeného bankrotu v lete 2009 väčšinu v koncerne kontroluje vláda. Podiel v automobilke vlastní aj kanadská vláda.

"Rozumiem ekonomickým dôvodom presúvania produkcie, ale aj tak to považujem za nemorálne," kritizuje michiganský kongresman John Dingell. Dodal, že veľkorysosť vlády by mala byť pre automobilku morálnym záväzkom, aby doma vytvorila čo najviac pracovných miest.

Automobilky však chcú predovšetkým splatiť svoje dlhy a vyplácať dividendy, aby prilákali investorov. GM plánuje do roku 2014 zvýšiť ročnú produkciu v Mexiku na 820.000 áut z vlaňajších 344.000. Mexiko je atraktívnou destináciou pre výrobu malých a kompaktných áut. Tento segment je poznačený tvrdými cenovými bojmi. Dopyt po malých a úspornejších vozidlách sa v USA zvyšuje. Dobre sa však predávajú aj v samotnom Mexiku a v krajinách Latinskej Ameriky.

Chrysler chce spoločne s Fiatom obnoviť výrobu v dočasne zatvorenom závode v mexickej Toluca, kde by sa mal montovať malý Fiat 500. Ford už v máji znovuotvoril závod v Cuautitláne a vyrába tu model Fiesta.

Informoval o tom Financial Times Deutschland.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 510
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 641
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 122
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 011
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 428
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 272
  7. Kam do tepla v januári? 2 278
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 002
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 887
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 149

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan sa nestane celkovým víťazom Tour Down Under, piatu etapu vyhral Porte

Slovenský cyklista ostal lídrom bodovacej súťaže.

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

Neprehliadnite tiež

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.

Žiga po schôdzke ministrov V4: Podporíme zmluvu o voľnom obchode s Austráliou

Slovensko je jedným z najväčších producentov automobilov na svete a Austrália je tiež trh, kam zo Slovenska odchádzajú automobily.

Bitcoin tento rok pokorí hranicu 25-tisíc dolárov, tvrdí analytik Lee

Podľa Leeho predpovede by sa kurz bitcoinu mohol do roku 2022 vyšplhať až na 125-tisíc dolárov.