Americké automobilky presúvajú výrobu do Mexika

Americká vláda automobilky pred rokom zachraňovala, tie však chcú postaviť nové závody v Mexiku. Mzdové náklady sú tam totiž podstatne nižšie. Podľa politikov je to nemorálne.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

NEW YORK. Zatiaľ čo Spojené štáty bojujú s vysokou nezamestnanosťou, americké automobilky sťahujú výrobu do susedného Mexika.

General Motors (GM), Ford a Chrysler veľkú časť svojej produkcie presúvajú do Mexika. Podľa aktuálnych štúdií by podiel krajiny na celkovej výrobe automobilov v Severnej Amerike mohol v najbližších rokoch vyskočiť z terajších 12 % na 20 %. To by znamenalo, že v Mexiku by sa vyrábalo podstatne viac áut než v Kanade.

Dopyt po nových autách v USA, ktorý od začiatku roka opäť prudko rastie, teda vytvorí pracovné miesta predovšetkým za hranicami.

V Mexiku sú nižšie mzdy

Automobilky využívajú vlaňajšiu krízu odvetvia na to, aby presunuli výrobu z USA do Mexika, kde sú mzdy podstatne nižšie. Pred krízou by niečo podobné zastavil odpor odborov. V roku 2009 automobilky museli po prepade dopytu zatvoriť mnoho závodov v USA. Tieto kapacity sa teraz sčasti opäť budujú v Mexiku.

Vďaka Severoamerickej dohode o voľnom obchode (North American Free Trade Agreement, NAFTA) môžu GM, Ford a Chrysler dovážať do USA autá z Kanady a Mexika bez cla. Aj napriek ústupkom mocnej odborovej organizácie UAW, ktoré vlani pomohli k záchrane automobiliek, sú mzdové náklady predovšetkým v Mexiku stále výrazne nižšie než v Detroite.

Zamestnanec mexického závodu na výrobu áut zarobí v priemere 30 USD (24,74 eura) denne, čo je menej než hodinová mzda jeho kolegov v Michigane. V mexických závodoch GM v Ramos Arizpe a Silao predstavuje hodinová mzda zamestnanca pri páse 2,80 USD. Približne dve tretiny vozidiel vyrobených v tomto závode sa vyvážajú do USA.

Politici: Je to nemorálne

Rok po záchrane GM a Chryslera americkou vládou investície koncernov vyvolali pobúrenie politikov, daňových poplatníkov aj vlastných zamestnancov. GM dostal od štátu pomoc vo výške 50 miliárd USD. Od ukončenia riadeného bankrotu v lete 2009 väčšinu v koncerne kontroluje vláda. Podiel v automobilke vlastní aj kanadská vláda.

"Rozumiem ekonomickým dôvodom presúvania produkcie, ale aj tak to považujem za nemorálne," kritizuje michiganský kongresman John Dingell. Dodal, že veľkorysosť vlády by mala byť pre automobilku morálnym záväzkom, aby doma vytvorila čo najviac pracovných miest.

Automobilky však chcú predovšetkým splatiť svoje dlhy a vyplácať dividendy, aby prilákali investorov. GM plánuje do roku 2014 zvýšiť ročnú produkciu v Mexiku na 820.000 áut z vlaňajších 344.000. Mexiko je atraktívnou destináciou pre výrobu malých a kompaktných áut. Tento segment je poznačený tvrdými cenovými bojmi. Dopyt po malých a úspornejších vozidlách sa v USA zvyšuje. Dobre sa však predávajú aj v samotnom Mexiku a v krajinách Latinskej Ameriky.

Chrysler chce spoločne s Fiatom obnoviť výrobu v dočasne zatvorenom závode v mexickej Toluca, kde by sa mal montovať malý Fiat 500. Ford už v máji znovuotvoril závod v Cuautitláne a vyrába tu model Fiesta.

Informoval o tom Financial Times Deutschland.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 8 982
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 661
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 547
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 128
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 754
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 472
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 949
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 938
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 979
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 790

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister školstva na tlačovej konferencii povedal, že hodnotiace kritériá boli známe v roku 2015. V skutočnosti boli schválené o rok neskôr.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

KULTÚRA

Socialistickú architektúru opľúvame. Dedeček vám preto neotvorí

Raper Vladimír 518 chce rehabilitovať socialistickú architektúru.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.