BRATISLAVA. Podľa regulačného úradu spoločnosti venovali veľmi malú, respektíve žiadnu pozornosť sledovaniu štandardov kvality. Tie musí regulovaný subjekt držiavať, aby zákazník za cenu, ktorú platí za elektrinu, teplo, či zemný plynu dostal primeranú kvalitu. "Povinnosť predložiť úradu vyplnené štandardy kvality splnilo v niektorých prípadoch len 50 až 60 % subjektov, ktoré aktívne podnikajú v regulovanej činnosti," uviedol regulačný úrad. Ten sa už chystá na kontrolu spoločností, ktoré si nesplnili povinnosť a nesledovali v minulom roku štandardy kvality.
V oblasti elektroenergetiky je podľa regulačného úradu disciplína spoločností v predkladaní záznamov o dodržiavaní štandardov kvality na nízkej úrovni, nakoľko len necelých 53 % regulovaných subjektov predložilo tieto záznamy. "Najväčšie spoločnosti pôsobiace na trhu s elektrinou majú značné nedostatky v dosahovaní požadovanej úrovne v kvalite poskytovaných služieb," zdôraznil regulačný úrad. Ten je nespokojný s úrovňou dodržiavania štandardov kvality u prevádzkovateľov regionálnych distribučných spoločností ZSE Energia, Stredoslovenská energetika a Východoslovenská energetika, ktorá je podľa neho nižšia ako u ostatných regulovaných subjektov.
Nespokojný je úrad aj s disciplínou spoločností podnikajúcich v oblasti plynárenstva. "Disciplína regulovaných subjektov v predkladaní záznamov o dodržiavaní štandardov kvality bola veľmi zlá, nakoľko len 71 % regulovaných subjektov predložilo úradu vyhodnotenie dodržiavania štandardov kvality," zdôraznil úrad. Nedodržané štandardy kvality zaznamenal regulačný úrad pri spoločnostiach Slovenský plynárenský priemysel a RWE GAS Slovensko.
Ani firmy pôsobiace v tepelnej energetiky si podľa úradu nesplnili svoju povinnosť predložiť záznamy o dodržiavaní štandardov kvality. "Z celkového počtu 355 regulovaných subjektov s platným povolením na podnikanie v tepelnej energetike, nepredložilo hlásenie o štandardoch kvality 133 regulovaných subjektov. Zo strany regulovaných subjektov nebola venovaná dostatočná pozornosť sledovaniu a vyhodnocovaniu štandardov kvality," uviedol regulačný
Minulý rok bol prvým rokom, počas ktorého regulované subjekty mali sledovať plnenie štandardov kvality v súlade s vyhláškami regulačného úradu. Sumárne hlásenia vyhodnotených štandardov kvality dodávanej energie mali regulované subjekty predložiť Úradu pre reguláciu sieťových odvetví do konca februára tohto roka. "V prípade akýchkoľvek pochybností o dodržiavaní štandardov kvality má spotrebiteľ právo obrátiť sa na svojho dodávateľa, s ktorým má uzatvorenú zmluvu o dodávke. Dodávateľ je povinný vykonať záznam a urobiť nápravu," konštatoval regulačný úrad.