Brusel o 1. balíku PPP do konca týždňa nerozhodne

Európska komisia do konca tohto týždňa neoznámi svoje konečné stanovisko k výstavbe diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov prostredníctvom 1. balíka PPP.

BRATISLAVA. Európska komisia do konca tohto týždňa neoznámi svoje konečné stanovisko k výstavbe diaľnice D1 me dzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov prostredníctvom 1. balíka PPP. Pre štvrtkové vydanie denníka Sme to potvrdila Monica Westerénová z tlačového oddelenia eurokomisára pre životné prostredie. V piatok 11. júna uplynie ďalší termín, dokedy mal byť 1. balík PPP finančne uzatvorený. Súhlas Bruselu je podľa denníka pritom kľúčový. Bez neho totiž Európska investičná banka (EIB) nepožičia potrebnú 1 mld. eur. Európska komisia zisťuje, či ministerstvo dopravy pri diaľničnom projekte dostatočne dbalo na ochranu prírody. Jeden z piatich úsekov diaľnice Turany - Hubová totiž vedie cez chránené územia Malej a Veľkej Fatry.

Na diaľničný projekt má poskytnúť zhruba 2 mld. eur až 2,5 mld. eur spolu 17 komerčných bánk, ako aj EIB a Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD). Úver Európskej investičnej banky za 1 mld. eur má byť zabezpečený štátnou garanciou do výšky 700 mil. eur, EBRD má poskytnúť 250 mil. eur. Počas 30 rokov má štát koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice splatiť postupne predbežne 9,1 mld. eur.

"Európska komisia má pochybnosti o tom, ako diaľnica zasiahne do životného prostredia," píše ďalej Sme. Namiesto stavby tunela Korbeľka, čo navrhujú ochranári, má úsek Turany - Hubová viesť po povrchu. Westerénová informovala, že dokumenty zo slovenskej strany prišli do Bruselu v utorok. Podľa nej nie je jasné, aký bude mať cesta dopad na rôzne ekosystémy, alebo či budú mať zmierňujúce opatrenia efekt. Zástupcovia komisie v súčasnosti diskutujú s predstaviteľmi ministerstva dopravy, aby pomohli našim orgánom podať komplexnú informáciu, ktorú Brusel žiada. Zástupcovia rezortu dopravy sa majú na budúci týždeň stretnúť aj s ľuďmi, ktorých sťažnosti stopli peniaze na diaľnicu.

Vedecký pracovník Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer pre Sme potvrdil, že určité rokovania už prebehli a ďalšie sa chystajú. Posledné materiály, ktoré ochranári očakávali od ministerstva, dostali v stredu večer. "Požiadavkou ministerstva dopravy je, aby sme sa k tomu vyjadrili do piatku. Všeobecne pri posudzovaní vedeckých podkladov a recenziách trvá takáto práca dva až tri týždne," uviedol Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti.

"Platí, že sme schopní rozhodnúť vo veci v momente, keď máme kompletné podklady. Bez toho nie sme schopní sa pohnúť," dodal pre Sme Ladislav Miko z Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre životné prostredie.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 015
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 676
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 315
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 335
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 673
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 535
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 220
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 820
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 555
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 699

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop