SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 20:45

Fico otvoril polovicu bratislavského letiska

Terminál otvárali bez služieb pre cestujúcich. Ale tri dni pred voľbami.

Hlavné mesto má konečne letiskový terminál európskych parametrov. Zatiaľ je nedokončený.Hlavné mesto má konečne letiskový terminál európskych parametrov. Zatiaľ je nedokončený. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Cestujúcim, ktorí prejdú kontrolou, ponúkajú len záchody a vodu z vodovodu.

Pôvodnú agentúrnu správu sme o 20:45 nahradili autorským textom SME

BRATISLAVA. Potemkinova dedina. To napadne niektorým cestujúcim spoločnosti Danube Wings, ktorí majú ako prví možnosť okúsiť služby prvej dokončenej polovice nového terminálu letiska v Bratislave.

Po tom, ako budovu slávnostne otvoril premiér Robert Fico (Smer), novinári zistili, že v ňom nie sú pripravené prakticky žiadne doplnkové služby pre cestujúcich. Jediným miestom, kde sa dá kúpiť minerálka, je bar firmy blízkej podnikateľovi Vladimírovi Poórovi, ktorý je spájaný so Smerom.

Jediné aerolinky, ktoré z terminálu lietajú, majú za konateľa Poórovho príbuzného Juraja. Ďalším prepravcom to zatiaľ letisko nedovolilo.

„Prečo by som tu nemohol stáť ako predseda vlády a tešiť sa, že sme to dokázali?“ reagoval Fico na otázku o predvolebnom strihaní pások.

Šéf letiska Zdeněk Schraml vysvetľoval termín otvárania budovy tým, že o dva týždne sa začne sezóna. Dovtedy ho vraj musia vyskúšať.

Moderná budova nového terminálu je neporovnateľná so susedným zastaraným terminálom, ktorý časom nahradí úplne. Je priestranná, v našich pomeroch pôsobí luxusným dojmom. Hneď na prvý pohľad je však jasné, že polovica z nej chýba. Čo cestujúcich poteší ešte menej, je, že ho otvorili zjavne predčasne.

„Terminál sa stáva najviditeľnejšou a najmodernejšou súčasťou dopravnej infraštruktúry. Našou výkladnou skriňou,“ rečnil na bratislavskom letisku premiér Robert Fico (Smer), predtým, ako prestrihol pásku pri vchode prvej dokončenej polovice nového terminálu. Štát ho postavil potom, ako Ficova vláda zastavila privatizáciu letiska.

Už zajtra – dva dni pred voľbami – odletia z novej budovy prví cestujúci. Pokiaľ sa nepripravia na hodiny v nedovybavenej novostavbe, budú zrejme na ďalšie predvolebné otváranie nadávať.

Coca–cola od Poóra

Minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru nadšene tvrdil, že v temináli je „primeraná škála doplnkových služieb. Cestujúcim so skúsenosťami zo svetových letísk, na ktorých sú desiatky veľkých aj malých prevádzok, sa môže zdať bratislavská škála priúzka.

Na ceste totiž natrafia len na stánok s novinami a cigaretami a bar Caproni na prízemí. Pred kontrolou si môžu objednať pol litra minerálky za 1,66 eura, Coca–colu za 1,99 eura či bagetu za rovnakú sumu.

Bar patrí firme Aircatering blízkej podnikateľovi Vladimírovi Poórovi. „To vás fakt toto zaujíma?“ pýtal sa novinárov listujúcich nápojovými lístkami podráždený muž postávajúci pri Caproni bare.

Majitelia barov sa ešte neprisťahovali.

FOTO SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Pri čakaní sa dá sedieť na na jednej zo 42 stoličiek v hale, ktorá má denne obslúžiť tisícky ľudí. Ďalšími možnosťami sú stoličky v bare alebo vlastný kufor. Cestujúci, ktorým sa zdajú dve eurá za pol litra sódovky veľa, môžu ísť zatiaľ aj do starého terminálu, kde v stánku kúpia lacnejšie. Pokiaľ na to zabudnú a prejdú kontrolou, hrozí im, že budú odkázaní na vodovod s vlažnou vodou na toaletách.

Za pasovou kontrolou sú zatiaľ len prázdne priestory budúceho duty–free obchodu, baru, predajne suvenírov a delikatesných výrobkov. Nad mrežami obchodov je nápis, že ich otvoria „v júli 2010“.

Lieta sa len cez Poóra

Miestnosť za kontrolou je priestranná a stoličiek je dostatok. Ako bude letisko riešiť občerstvenie cestujúcich meškajúcich letov, zatiaľ nie je jasné.

Od zajtra z nového „poloterminálu“ lieta len jediná spoločnosť – Danube Wings. Konateľom aeroliniek je Juraj Poór, príbuzný podnikateľa blízkeho Smeru Vladimíra Poóra.

Ostatné spoločnosti – hlavne dominantný prepravca Ryanair – sa s letiskom zatiaľ nedohodol na podmienkach. Na dohodu čakajú České aerolínie aj poľský LOT.

Nedokončený Sliač

Prvá polovica terminálu nie je prvou nedotiahnutou stavbou, ktorú ministri pred voľbami otvárali. Minister obrany Jaroslav Baška (Smer) slávnostne otvoril 25. mája zrekonštruované letisko Sliač. Ide o letisko, kde sa zatiaľ nedá pristávať, keďže ešte nemá nastavené a certifikované navigačné systémy a hotový nie je ani zabezpečovací pohotovostný systém.

Prvé stíhačky sa na letisko vrátia v októbri či novembri, dopravné lietadlá až na budúci rok.

Štát účet za terminál platiť nemusel

Letisko mohlo mať okrem nového terminálu aj novú dráhu. Zastavenie privatizácie premiér obhajoval aj dnes.

BRATISLAVA. Účet na 86 miliónov eur vystavila stavebná spoločnosť Zipp Bratislava štátu za výstavbu letiskového terminálu. Existoval aj iný scenár otvárania letiska a štát by na ňom zarobil. Privatizáciu, teda predaj štátneho majetku do súkromných rúk, však vláda Roberta Fica hneď po nástupe k moci zastavila.

Novú budovu premiér dnes označil za dôkaz, že rozhodnutie zrušiť privatizáciu bolo správne. „Letisko je dôkazom, že aj štát vie byť dobrým hospodárom.“

Cestujúcich je menej

Súkromní investori, ktorí sa o letisko uchádzali, uvažovali o investícii o dvadsať miliónov eur vyššej, ako je zatiaľ vyúčtovaných 86 miliónov eur. Navyše chceli sedem miliónov investovať do krátkodobého rozšírenia vybavovacích kapacít a za ďalších 30 miliónov eur chceli zrekonštruovať pristávaciu dráhu.

Príjem pre štátny rozpočet by bol takmer dvesto miliónov eur, čo predstavuje minuloročné mzdové náklady ministerstva spravodlivosti.

Dnes odovzdali len prvú polovicu terminálu, ďalšia má nasledovať až o dva roky. Vybavovacia kapacita letiska sa zvýši na päť miliónov pasažierov ročne. Vlani v Bratislave vybavili 1,7 milióna cestujúcich, tento rok letisko pociťuje zánik nízkorozpočtových aeroliniek a vybavuje menej ľudí. Vlaňajší hospodársky výsledok letisko nezverejnilo, v roku 2008 bolo v zisku 830–tisíc eur.

Premiér si obzrel nové priestory.

FOTO SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Záujemcov bolo dosť

Keby premiér privatizáciu nezrušil, letisko by získalo konzorcium španielskej spoločnosti Abertis, britskej TBI a slovenského investora J&T. Najvýhodnejšiu ponuku dalo konzorcium TwoOne, ale transakciu neodsúhlasil Protimonopolný úrad. Skladalo sa z rakúskej Raiffeisen banky, skupiny Penta a viedenského letiska.

„Hypotetickým úvahám chýba overenie praxou, preto ich považujeme za zbytočné,“ reagoval hovorca skupiny J&T Maroš Sýkora na otázku, ako hodnotia výstavbu terminálu v porovnaní so svojím privatizačným zámerom.

Ivan Mikloš z SDKÚ patril k tým, ktorí navrhovali privatizáciu. V tejto situácii by podľa neho letisko malo hľadať strategického partnera, ktorý zabezpečí jeho rozvoj a to, že sa z neho bude lietať.

„Nemusí ísť o privatizáciu.“ Jedným z riešení je podľa neho vstup investora do letiskovej spoločnosti. Zrušenie privatizácie označil za absurdné. „Štát prišiel o neuveriteľné peniaze. Na čo je nový terminál za štátne peniaze, z ktorého takmer nikto nelieta?

Adam Valček

Ako vláda plní sľub zastaviť privatizáciu, resp. neprivatizovať tzv. strategické podniky (energetika, lesy, železnice, letiská, zdravotníctvo, atď.)

Čo sľúbili: Vláda SR nebude pokračovať v privatizácii a v doprivatizácii majetkovej účasti štátu v strategických podnikoch. Vláda určí, ktoré podniky a inštitúcie sú z hľadiska národno-štátnych záujmov strategické.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. V prevažnej väčšine tzv. strategických podnikov uvedených v danom sľube sa štátne vlastníctvo preukázalo v riadení menej efektívne ako súkromné vlastníctvo či štátna regulácia aktivít súkromných podnikov.

Aká je realita? Sľub bol splnený. Vláda zastavila privatizáciu tzv. strategických podnikov. Krátko po svojom nástupe, v októbri 2006, odstúpila od privatizácie bratislavského letiska, zastavila tiež privatizáciu nákladnej železničnej spoločnosti Cargo.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  6. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  7. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  9. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  2. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  3. Helping people with apps and social networks in Kosice
  4. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  5. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  6. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  7. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  8. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  10. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 37 508
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 527
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 878
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 795
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 16 036
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 616
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 166
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 131
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 271
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 892
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný hygienik JÁN MIKAS obvykle vystupuje zmierlivo a rozhodnutia politikov nekritizuje.

Hlavný hygienik zažíva aj útoky od ľudí. Tvrdí, že frustráciu z pandémie chápe.

13 h
Bývalý predseda vlády a súčasný minister financií Igor Matovič (OĽaNO).

Covidu na Slovensku podľahlo 10 565 ľudí.

4 h
Cynická obluda

Rok s Matovičom

Matovič, toho času najnedôryhodnejší politik, by sa mohol už konečne zastaviť a obzrieť sa čo za rok dosiahol.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Najväčší nárast zaznamenalo stavebníctvo.

2m
Ilustračné foto.

Nárast tržieb v priemysle dosiahol 1,2 percenta.

14m
AT&T prevádzkuje jedno z najväčších servisných centier na Slovensku.

Čím žijú slovenské digitálne fabriky.

9. apr
Ilustračné foto.

Dôvodom je silný dopyt z USA.

17 h