SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:37

Dodávateľ mýta je na súde. Dôvody taja

Funguje elektronické mýto na Slovensku tak, ako má? Jednoznačné dôkazy, že je to tak, nie sú. Pritom spor medzi SkyTollom a jeho kľúčovým dodávateľom svedčí o problémoch.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Systém môže skolabovať. Toto vyhlásila Únia autodopravcov v čase, keď sa zistilo, že zmluva s kľúčovým dodávateľom v mýte sa má meniť. Tým dodávateľom je nórska firma Q–Free. Tú prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll, zažaloval na Okresnom súde v Bratislave.

Chce od firmy náhradu škody. Povedal to hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak. Viac sa od neho zistiť nepodarilo. Súdy totiž môžu informovať len o tom, či sa žaloba na súde nachádza, o termíne pojednávania a v akom štádiu konanie je, povedal Adamčiak.

Funguje alebo nefunguje?

Povedať, o čo ide, by mal SkyToll alebo Q–Free. Nestalo sa. Hovorkyňa SkyToll zopakovala dobre známu formulku: „Spoločnosť SkyToll a Q-FREE ASA sú dve súkromné spoločnosti, ktoré spolupracujú a plnia si navzájom dohodnuté zmluvné povinnosti na základe uzatvorenej zmluvy.“

Jej obsah je obchodným tajomstvom. Povedala tiež, že naše mýto je plne funkčné a výber peňazí pre štát prebieha bez akýchkoľvek obmedzení.

To však nevyplýva z odpovedí Q–Free. „Nemáme žiadny ďalší komentár než ten, ktorý sme už zverejnili,“ zareagoval na otázky šéf Q–Free Oyvind Isaksen a odkázal nás na staršie oznámenie z firemného webu. Píše sa v ňom o rokovaní o zmene zmluvy. Týždeň dozadu otázka o funkčnosti mýta zaskočila finančného riaditeľa firmy. „To nechcem komentovať,“ povedal napokon Roar Ostbo.

Hodnota zmluvy medzi oboma firmami je 50 miliónov eur. Za tieto peniaze má Q–Free zabezpečiť „životne dôležité“ funkcie mýta. Bez centrálneho systému od Q­Free totiž palubné jednotky od Siemensu nebudú mať s čím komunikovať a kam posielať informácie, ktoré dostanú zo satelitov. Mýto sa nebude účtovať, faktúrovať a čierni pasažieri budú mať na cestách zelenú.

Q­Free má totiž na starosti aj zachytávanie áut, ktoré by sa chceli mýtu vyhnúť. Využíva na to napríklad mýtne brány, ale aj ďalšie spätné systémy kontroly, ktoré by mali vedieť odhaliť to, čo palubná jednotka samotná nie – napríklad rušičky GPS signálu. Okrem toho má v zmluve Q–Free aj trojročný servis.

Podľa Únie autodopravcov spôsobuje problémy medzi Q–Free a SkyToll zastaraná technológia palubných jednotiek od firmy Siemens. Tie vraj nie sú schopné poriadne komunikovať so systémami od Q–Free. SkyToll aj Siemens to odmietli.

Kvalita mýta je tajomstvo

Faktom zostáva, že k overeniu funkčnosti mýta chýba základný údaj – či a ako efektívne zachytáva čiernych pasažierov. Monitoruje to firma Logica. Poskytuje informácie len Národnej diaľničnej spoločnosti.

Diaľničiari naše otázky o efektivite výberu mýta niekoľkokrát obišli. V utorok sme im otázky zaslali znova, odpoveď do uzávierky neprišla.

Za prvých päť mesiacov sa na mýtnom vyzbieralo takmer 50,30 milióna eur.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  5. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Najnovšie dezinfekčné prostriedky
  3. Desať najkrajších pláží na Korfu
  4. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  5. Vážení poslanci, to naozaj?
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Koniec čakania na kuriéra
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 885
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 056
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 781
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 719
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 376
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 738
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 517
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 479
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 071
  10. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli 2 949
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moravská Nová Ves po búrke.

Výrazná supercelárna búrka priniesla veľké krúpy aj tornádo.


34m
Sedem obcí na južnej Morave spustošilo tornádo.

Búrka spôsobila obrovské škody.


26m
Kontrola na rakúsko-slovenskej hranici.

Hranice zostávajú dokorán aj po odhalení delta mutácie na Slovensku.


13 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ministerstvo na tento účel dodatočne vyčlení takmer 15 miliónov eur.


TASR 13 h
Ilustračné foto.

Krajina sa snaží o znižovanie emisií uhlíka.


SITA 15 h
Minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan.

V lesoch by sa muselo hospodáriť citlivejšie.


TASR 16 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Nový predpis schválili europoslanci vo štvrtok.


TASR 16 h