AKTUALIZOVANÉ 19:37

Dodávateľ mýta je na súde. Dôvody taja

Funguje elektronické mýto na Slovensku tak, ako má? Jednoznačné dôkazy, že je to tak, nie sú. Pritom spor medzi SkyTollom a jeho kľúčovým dodávateľom svedčí o problémoch.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Systém môže skolabovať. Toto vyhlásila Únia autodopravcov v čase, keď sa zistilo, že zmluva s kľúčovým dodávateľom v mýte sa má meniť. Tým dodávateľom je nórska firma Q–Free. Tú prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll, zažaloval na Okresnom súde v Bratislave.

Chce od firmy náhradu škody. Povedal to hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak. Viac sa od neho zistiť nepodarilo. Súdy totiž môžu informovať len o tom, či sa žaloba na súde nachádza, o termíne pojednávania a v akom štádiu konanie je, povedal Adamčiak.

Funguje alebo nefunguje?

Povedať, o čo ide, by mal SkyToll alebo Q–Free. Nestalo sa. Hovorkyňa SkyToll zopakovala dobre známu formulku: „Spoločnosť SkyToll a Q-FREE ASA sú dve súkromné spoločnosti, ktoré spolupracujú a plnia si navzájom dohodnuté zmluvné povinnosti na základe uzatvorenej zmluvy.“

Jej obsah je obchodným tajomstvom. Povedala tiež, že naše mýto je plne funkčné a výber peňazí pre štát prebieha bez akýchkoľvek obmedzení.

To však nevyplýva z odpovedí Q–Free. „Nemáme žiadny ďalší komentár než ten, ktorý sme už zverejnili,“ zareagoval na otázky šéf Q–Free Oyvind Isaksen a odkázal nás na staršie oznámenie z firemného webu. Píše sa v ňom o rokovaní o zmene zmluvy. Týždeň dozadu otázka o funkčnosti mýta zaskočila finančného riaditeľa firmy. „To nechcem komentovať,“ povedal napokon Roar Ostbo.

Hodnota zmluvy medzi oboma firmami je 50 miliónov eur. Za tieto peniaze má Q–Free zabezpečiť „životne dôležité“ funkcie mýta. Bez centrálneho systému od Q­Free totiž palubné jednotky od Siemensu nebudú mať s čím komunikovať a kam posielať informácie, ktoré dostanú zo satelitov. Mýto sa nebude účtovať, faktúrovať a čierni pasažieri budú mať na cestách zelenú.

Q­Free má totiž na starosti aj zachytávanie áut, ktoré by sa chceli mýtu vyhnúť. Využíva na to napríklad mýtne brány, ale aj ďalšie spätné systémy kontroly, ktoré by mali vedieť odhaliť to, čo palubná jednotka samotná nie – napríklad rušičky GPS signálu. Okrem toho má v zmluve Q–Free aj trojročný servis.

Podľa Únie autodopravcov spôsobuje problémy medzi Q–Free a SkyToll zastaraná technológia palubných jednotiek od firmy Siemens. Tie vraj nie sú schopné poriadne komunikovať so systémami od Q–Free. SkyToll aj Siemens to odmietli.

Kvalita mýta je tajomstvo

Faktom zostáva, že k overeniu funkčnosti mýta chýba základný údaj – či a ako efektívne zachytáva čiernych pasažierov. Monitoruje to firma Logica. Poskytuje informácie len Národnej diaľničnej spoločnosti.

Diaľničiari naše otázky o efektivite výberu mýta niekoľkokrát obišli. V utorok sme im otázky zaslali znova, odpoveď do uzávierky neprišla.

Za prvých päť mesiacov sa na mýtnom vyzbieralo takmer 50,30 milióna eur.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 017
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 879
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 074
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 404
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 900
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 268
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 091
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 612
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 768
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 711

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

Neprehliadnite tiež

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.

Posúvanie dôchodku sa nepáči ľuďom ani odborom. Štát nevylučuje zmenu

V roku 2017 sa dôchodok posunul o dva a pol mesiaca, v roku 2018 sa má posunúť o dva mesiace.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop