BRATISLAVA. Systém môže skolabovať. Toto vyhlásila Únia autodopravcov v čase, keď sa zistilo, že zmluva s kľúčovým dodávateľom v mýte sa má meniť. Tým dodávateľom je nórska firma Q–Free. Tú prevádzkovateľ mýta, firma SkyToll, zažaloval na Okresnom súde v Bratislave.
Chce od firmy náhradu škody. Povedal to hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak. Viac sa od neho zistiť nepodarilo. Súdy totiž môžu informovať len o tom, či sa žaloba na súde nachádza, o termíne pojednávania a v akom štádiu konanie je, povedal Adamčiak.
Funguje alebo nefunguje?
Povedať, o čo ide, by mal SkyToll alebo Q–Free. Nestalo sa. Hovorkyňa SkyToll zopakovala dobre známu formulku: „Spoločnosť SkyToll a Q-FREE ASA sú dve súkromné spoločnosti, ktoré spolupracujú a plnia si navzájom dohodnuté zmluvné povinnosti na základe uzatvorenej zmluvy.“
Jej obsah je obchodným tajomstvom. Povedala tiež, že naše mýto je plne funkčné a výber peňazí pre štát prebieha bez akýchkoľvek obmedzení.
To však nevyplýva z odpovedí Q–Free. „Nemáme žiadny ďalší komentár než ten, ktorý sme už zverejnili,“ zareagoval na otázky šéf Q–Free Oyvind Isaksen a odkázal nás na staršie oznámenie z firemného webu. Píše sa v ňom o rokovaní o zmene zmluvy. Týždeň dozadu otázka o funkčnosti mýta zaskočila finančného riaditeľa firmy. „To nechcem komentovať,“ povedal napokon Roar Ostbo.
Hodnota zmluvy medzi oboma firmami je 50 miliónov eur. Za tieto peniaze má Q–Free zabezpečiť „životne dôležité“ funkcie mýta. Bez centrálneho systému od QFree totiž palubné jednotky od Siemensu nebudú mať s čím komunikovať a kam posielať informácie, ktoré dostanú zo satelitov. Mýto sa nebude účtovať, faktúrovať a čierni pasažieri budú mať na cestách zelenú.
QFree má totiž na starosti aj zachytávanie áut, ktoré by sa chceli mýtu vyhnúť. Využíva na to napríklad mýtne brány, ale aj ďalšie spätné systémy kontroly, ktoré by mali vedieť odhaliť to, čo palubná jednotka samotná nie – napríklad rušičky GPS signálu. Okrem toho má v zmluve Q–Free aj trojročný servis.
Podľa Únie autodopravcov spôsobuje problémy medzi Q–Free a SkyToll zastaraná technológia palubných jednotiek od firmy Siemens. Tie vraj nie sú schopné poriadne komunikovať so systémami od Q–Free. SkyToll aj Siemens to odmietli.
Kvalita mýta je tajomstvo
Faktom zostáva, že k overeniu funkčnosti mýta chýba základný údaj – či a ako efektívne zachytáva čiernych pasažierov. Monitoruje to firma Logica. Poskytuje informácie len Národnej diaľničnej spoločnosti.
Diaľničiari naše otázky o efektivite výberu mýta niekoľkokrát obišli. V utorok sme im otázky zaslali znova, odpoveď do uzávierky neprišla.
Za prvých päť mesiacov sa na mýtnom vyzbieralo takmer 50,30 milióna eur.
Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.
Zdroj: INEKO