SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Daňové zaťaženie na služby by sa podľa hoteliérov malo znížiť

Zväz hotelov a reštaurácií Slovenskej republiky očakáva veľa od novej vlády. Najväčším problémom hotelierovje vraj vysoké daňové zaťaženie.

VYSOKÉ TATRY. Zväz hotelov a reštaurácií Slovenskej republiky očakáva veľa od novej vlády. Podľa predsedu zväzu Jozefa Bendžalu je najväčším problémom hotelierov vysoké daňové zaťaženie na poskytovanie služieb.

"V rámci prehodnocovania sa vybrali niektoré porovnateľné štáty a my sme na 130. mieste," zhodnotil Bendžala. Preto je podľa neho ťažké rozvíjať väčšiu zamestnanosť v oblasti hôr. Slovensko je predurčené na poskytovanie služieb, oddych a voľnočasové aktivity. "My tu nebudeme rozvíjať priemysel a stavať fabriky," konštatoval. Služby by sa nemali podľa neho tak vysoko zaťažovať, pretože v tejto oblasti môžu pracovať aj ľudia, ktorí nemajú na to vzdelanie, ale dajú sa postupne preškoliť. Podobné je to aj pri odvodoch, sú vyššie, ako je európsky priemer.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre porovnanie Bendžala uviedol, že daňové zaťaženie na služby v okolitých štátoch je výrazne nižšie. Napr. Poliaci majú na ubytovanie daň 7 %, Česko a Rakúsko 10 %, kolíska turizmu Švajčiarsko má na ubytovanie 3,6-% daň a na reštauračné stravovanie 7,4-%. "My sme znížili priame dane a prešli sme na nepriame, ktoré sme zvýšili na 19 %, čo je pre rozvoj turizmu veľmi ťažké," konštatoval. Okrem toho podpora cestovného ruchu nie je tak dotovaná zo strany štátu, ako napr. automobilový priemysel.

Poskytovatelia služieb sa rozvíjajú len veľmi pomaly, čo je tiež dôvod, prečo sú v rámci Európy málo konkurencieschopní. Pomalý rozvoj podľa neho súvisí aj so stále neschválenou zonáciou Vysokých Tatier. "Až 50 % sú neštátni vlastníci a tie pozemky nie sú doposiaľ vysporiadané, zonácia sa môže robiť až vtedy, keď budú vyriešené vlastnícke vzťahy, nech sa chráni na štátnych pozemkoch. Ak chcú chrániť inde, mal by tie pozemky štát odkúpiť," uviedol Bendžala. Na rozvoj cestovného ruchu je však potrebné, aby bola zonácia schválená čo najskôr, aby sa Slovensko stalo konkurencieschopné, aby sa služby v regióne skvalitnili a turisti sa mali prečo do Tatier vracať.

Skryť Vypnúť reklamu

Bendžala ďalej konštatoval, že aj rozdeľovanie štrukturálnych fondov by malo ísť rýchlejšie a do tých regiónov, kde je nezamestnanosť najvyššia. "Podmienky aj peniaze sú, ale zdá sa nám, že to ide od Bratislavy smerom na západ. Od Žiliny na východ je Slovensko veľmi zanedbané, regióny sú zanedbané, infraštruktúra je veľmi zlá," zhodnotil Bendžala. Pripomenul situáciu v Rakúsku, kde niektoré regióny boli v minulosti veľmi zanedbané. Dnes sú zásluhou služieb a turizmu na vysokej úrovni.

"Veľmi ťažko získavame víza pre turistov z rusky hovoriacich krajín, Rakúšania sa v tomto dokážu pripraviť na zimnú sezónu, posilnia svoje konzuláty, u nás to nie je," predložil ďalší problém poskytovateľov služieb. Podľa neho "sme veľmi skostnatení a treba sa v tomto posunúť, pretože turisti prinášajú prácu do nášho regiónu". "Je o nás záujem, pretože cenovo sme nižšie, máme prírodné podmienky, oni radi chodia do našej krajiny, ale keď príde problém s vízami, tak rusky hovoriaci turisti idú radšej do Salzburgu a Innsbrucku, tam dostanú až trojstupňové víza," zhodnotil situáciu s vízami Bendžala.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Slovensku je množstvo hotelových škôl a škôl orientovaných na služby, ale veľké percento žiakov po škole odchádza do zahraničia. "Bolo to až 70 %, preto by si vláda mala uvedomiť, že treba vytvoriť lepšie podmienky v oblasti služieb doma. Vytvorili sme im školy a hotelové akadémie, ale treba im vytvoriť aj pracovné pozície," zdôraznil riaditeľ ZHR SR. V službách sa vytvára vysoká pridaná hodnota, pretože sa spotrebúvajú domáce výrobky, vytvárajú sa podmienky pre domácich dodávateľov, a to súvisí aj so zahraničnými investormi.

Okrem toho by podľa neho vláda mala podporiť aj leteckú dopravu smerom do Popradu, pretože po Bratislave sú Tatry najväčšou turistickou destináciou a s najväčšou dĺžkou pobytu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 251
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 598
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 987
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 703
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 765
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 126
  7. Aká je chémia vôní 8 760
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 562
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 380
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 084
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Lacnejšie tovary a bývanie? Šesť najčastejších mýtov o socializme

Z priemernej mzdy si dnes kúpite násobne viac.

Dubček veril v socializmus s ľudskou tvárou.
Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.

Mads Mikkelsen pre SME: Som slávny, som úspešný, ale toto som chcel?

Slávny dánsky herec priznáva, že mu niekedy pomôže pohár vína.

Dánsky herec Mads Mikkelsen.

Neprehliadnite tiež

Ktorých právnikov zamestnávajú spory o výstavbu ciest (rebríček)

Energetické distribučné spoločnosti sa sporia o peniaze s výrobcami zelenej elektriny.

Meškanie projektu rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy vyvolalo medzinárodnú arbitráž.

Právnici radia nielen pri developmente bytov, ale aj väznice

Medzi najväčšími real estate transakciami je projekt novej väznice v Rimavskej Sobote.

Kancelária Bartošík Šváby radí developerovi Immocap Group s developmentom Nového Istropolisu na Trnavskom mýte v Bratislave.

IT systém k obchodnénu registru 21. storočia naďalej mešká

Ani po dvoch rokoch nie je uzatvorená zmluva.

(ilustračné foto)
Vizualizácia projektu Pod Vinicou.