Slovákom sa nechce začať podnikať, chýbajú im nápady

Slováci si zo všetkých národov EÚ najmenej želajú byť samostatne zárobkovo činnými osobami, iba 26 percent by si prialo zarábať si prostredníctvom vlastného podnikania.

BRUSEL. Slováci si zo všetkých národov Európskej únie (EÚ) najmenej želajú byť samostatne zárobkovo činnými osobami, iba 26 percent by si prialo zarábať si na svoj chlebík prostredníctvom vlastného podnikania. Aj tieto závery vyplynuli z výskumu Eurobarometer, zameraného na podnikanie, jeho rozvoj a motiváciu ľudí začať podnikať. Údaje preň sa zbierali v decembri 2009.

Tí Slováci, ktorí preferujú byť zamestnancami (65 %), uviedli ako hlavné dôvody pravidelné príjmy, istotu zamestnania a stabilný pracovný čas.

Slováci: Podnikateľom ide len o peniaze

Slováci vnímajú podnikateľov aj vo všeobecnosti skôr negatívne, až 70 percent opýtaných si myslí, že sa starajú len o vlastnú peňaženku. V porovnaní s Dánskom (24 %), Fínskom (32 %) či Holandskom (36 %) je to priepastný rozdiel, navyše, oproti roku 2007 je to nárast o 20 percentuálnych bodov. Asi 73 percent obyvateľov SR má pocit, že podnikatelia len využívajú prácu iných (Dánsko 22 %, ČR 35 %).

Z prieskumu možno vyčítať aj to, že všeobecne sa postkomunistické krajiny stavajú k podnikateľom rezervovane až negatívne, kým tie, v ktorých je usadená trhová ekonomika už dlhší čas, vnímajú týchto ekonomických aktérov kladnejšie. Obraz podnikateľa v spoločnosti berú priaznivo Dáni, Fíni, Íri, Francúzi, kým najviac sú podnikatelia "tŕňom v oku" v Bulharsku, Maďarsku a Grécku.

Chýbajú nápady a peniaze

To, že sa stanú podnikateľmi počas nasledujúcich piatich rokov, si pripúšťa len jeden z piatich Slovákov (vo Švédsku polovica opýtaných, v priemere EÚ je to približne jeden z troch). Vo všeobecnosti označili ako bariéru nedostatok počiatočného kapitálu a nepriaznivé prostredie na podnikanie.

Slováci priznali aj chýbajúci nápad, na základe ktorého by mohli postaviť podnikateľský plán (27 percent je najvýraznejší podiel tohto dôvodu v celej EÚ).

Neveríme si

Celkovo už podniká 12 percent Európanov najviac vo Fínsku (25 %) a na Cypre (19 %), kým najmenej v Belgicku, Dánsku, Francúzsku, Luxembursku, Malte, Slovinsku a na Slovensku (len 9 %). V porovnaní so štátmi mimo únie je najviac podnikateľov v Číne (27 %), Turecku (23 %), USA (21 %) a na Islande (20 %).

O podnikaní nikdy neuvažovalo 65 percent Luxemburčanov, 63 percent Belgičanov a ani 62 percent Slovákov.

Z opýtaných Slovákov, ktorí už nejaké skúsenosti s podnikaním majú, 21 percent práve začalo podnikať, 15 percent aktívne podniká vyše 3 rokov, 37 percent podniká do troch rokov, 17 percent sa podnikanie nevydarilo a 9 percent Slovákov svoje podnikanie predalo alebo presunulo na niekoho iného.

Slováci zo všetkých národov v EÚ aj najmenej veria vo vlastné schopnosti, keď len 60 percent si myslí, že ak natrafia na ťažkosti, sú schopní ich prekonať. Najsebavedomejší sú Dáni (95 %), Cyperčania, Slovinci (po 89 %), Íri a Briti (po 88 %).

Najviac majú v EÚ chuť podnikať Cyperčania (66 %) a Gréci (60,3 %), ale európski lídri aj tak zaostávajú za Číňanmi, z ktorých až 71,4 % prejavilo vôľu podnikať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 675
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 725
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 795
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 490
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 344
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 6 057
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 928
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 339
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 670
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 122

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

SVET

Rozhoduje sa o budúcnosti sveta, čo plánujú lídri (Globsec naživo)

Lídri, vojaci a odborníci sa rozprávajú o hrozbách.

KOMENTÁRE

Keď slová slúžia ako strely

Falošné správy často pritiahnu väčšie masy ako dôveryhodné médiá.

Neprehliadnite tiež

Expres, Markíza a Nový Čas vedú medzi médiami

Televíziu v štvrtom kvartáli 2016 a prvom kvartáli tohto roku celkovo sledovali takmer štyri milióny divákov.

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Kurz bitcoinu sa dostal na rekordnú úroveň

Kurz digitálnej meny za uplynulý rok prudko vzrástol.

Legendárne Hviezdne vojny majú 40 rokov. Pozrite sa, koľko zarobili

Prvý diel kultovej série Star Wars mal premiéru pred 40-timi rokmi. Vtedy stál 11 miliónov dolárov