SkyToll: rušičky musíte udať

Zacláňať satelitom môže byť trestné, tvrdí prevádzkovateľ mýta. Ako zvláda rušičky, nevedno.

Niektorí dopravcovia obchádzajú mýto rušičkami GPS. Zatiaľ sa nevie, koľko takýchto prípadov už náš mýtny systém zachytil a pokutoval.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV)

Či vôbec a koľko nelegálnych rušičiek satelitného signálu už odhalil náš elektronický mýtny systém a polícia, je tajomstvo. Zainteresovaní o tom mlčia.

BRATISLAVA. Dá sa u nás nelegálne a beztrestne vyhýbať elektronickému mýtu? Táto otázka je na stole, odkedy sa zistilo, že niektorí vodiči sa mýto snažia obchádzať rušičkami GPS signálu. Tie prerušia satelitný signál a systém nevie, kde sa auto nachádza.

Zodpovední tvrdili, že problém vedia riešiť. Rušičky však z ciest stále nezmizli. Upozornil na to generálny tajomník združenia dopravcov Česmad Slovakia Pavol Reich.

Včera podobnú informáciu poskytol prezident Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček. „Spravidla to funguje tak, že dopravcovia dajú rušičku len tým, na ktorých sa môžu spoľahnúť.“ To znamená, že rušičku dopravca zverí napríklad vodičovi, ktorý je zároveň jeho príbuzným.

Koľko rušičiek doteraz odhalili?

SkyToll tvrdí, že si s „neviditeľnými“ autami dokáže poradiť. „Naša spoločnosť, rovnako tak ako iní prevádzkovatelia okolitých mýtnych systémov, využíva efektívne technické metódy na odhalenie používateľov rušičiek,“ povedala hovorkyňa firmy Lenka Lendacká. Ako SkyToll odhaľuje rušičky, je však obchodným tajomstvom.

Lendacká upozornila, že každý, kto rušičkami poruší zákon, môže dostať pokutu až 2655 eur. Okrem toho môže ísť aj o trestný čin. „V prípade spôsobenia škody veľkého rozsahu takémuto páchateľovi hrozí trest odňatia slobody na sedem až 12 rokov.“

Otázka, koľko rušičiek už dokázal systém vypátrať, zostala nezodpovedaná. SkyToll ju odignoroval. Lepšie sme nepochodili ani na polícii. Na odpoveď od hovorcu prezídia Policajného zboru Martina Korcha sa čaká už niekoľko dní.

Z ich zarytého mlčania o tom, koľko rušičiek v kabínach nákladiakov už objavili, vychádza, že neobjavili nič. Domnieva sa Ivan Štulajter.

Národná diaľničná spoločnosť nás s otázkami o počte rušičiek už po druhý raz nasmerovala na SkyToll. Polaček z únie dopravcov hovorí, že ešte nepočul o prípade, keď by systém používateľa rušičky odhalil.

Lendacká zasa upozornila, že ten, kto vie o páchaní trestného činu, akým je aj používanie rušičiek, musí o tom informovať príslušné orgány.

Za nepodložené označila Lendacká aj výsledky mýtneho testu, ktorý nám do redakcie zaslala firma renomovaná v mýtnom biznise. Nechce však byť menovaná.

Podľa testu sa naše mýto dá bez problémov obchádzať rušičkami. Spôsob, akým chytáme čiernych pasažierov, má údajne vážne trhliny. Nevie napríklad dopočítať spoplatnené kilometre, ktoré vodič prejazdil so zapnutou rušičkou. Vo viacerých prípadoch by to totiž nemal byť problém. Detaily výsledkov testu sme zaslali SkyTollu.

Čierni pasažieri znamenajú pokuty

Overiť výsledky testov je nutnosť. Spoločnosť SkyToll sa totiž v zmluve zaviazala, ako efektívne bude mýto vyberať. Prisľúbila pritom takmer 99­percentnú efektívnosť pri zachytávaní čiernych pasažierov. V ponuke je to údaj vyjadrený ako 0,9891. Plnenie záväzkov je pre SkyToll kľúčové.

Podľa zmluvy pokles efektívnosti výberu mýta o päť stotín percenta znamená pokutu vo výške 50 miliónov korún (1,6 milióna eur).

Ako svoje záväzky SkyToll plní, kontroluje mýtny znalec – firma Logica. Keďže informácie poskytuje len Národnej diaľničnej spoločnosti, pýtali sme si ich tam. Hovorca štátnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík povedal, že efektivita výberu mýta sa podľa zmluvy hodnotí polročne. Dodal, že priebežné výsledky v NDS poznajú. Včera však zostali pre verejnosť tajomstvom.

Medzitým naše mýto prešetruje Európska komisia. Ministerstvu dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer) koncom mája uplynul termín, do kedy mal reagovať na posledný list komisie.

„Môžem potvrdiť, že Európska komisia dostala odpoveď od slovenských autorít v riadnom čase,“ povedala hovorkyňa eurokomisára pre vnútorný trh Chantal Hughesová.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  5. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  9. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 861
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 7 832
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 464
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 039
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 822
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 763
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 625
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 933
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 907
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 747

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Kiska v OSN: Agresívny sused podkopáva suverenitu Ukrajiny

Lajčák vedie Valné zhromaždenie OSN.

KOMENTÁRE

Aké lekcie nás naučili Procházka, Kaliňák, Fico či Kiska

Dnes je právo očakávať, že by sa to mohlo zaobísť bez sklamaní.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.