SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky

SkyToll: rušičky musíte udať

Zacláňať satelitom môže byť trestné, tvrdí prevádzkovateľ mýta. Ako zvláda rušičky, nevedno.

Niektorí dopravcovia obchádzajú mýto  rušičkami GPS. Zatiaľ sa nevie, koľko takýchto prípadov už náš mýtny systém  zachytil a pokutoval.Niektorí dopravcovia obchádzajú mýto rušičkami GPS. Zatiaľ sa nevie, koľko takýchto prípadov už náš mýtny systém zachytil a pokutoval. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV)

Či vôbec a koľko nelegálnych rušičiek satelitného signálu už odhalil náš elektronický mýtny systém a polícia, je tajomstvo. Zainteresovaní o tom mlčia.

BRATISLAVA. Dá sa u nás nelegálne a beztrestne vyhýbať elektronickému mýtu? Táto otázka je na stole, odkedy sa zistilo, že niektorí vodiči sa mýto snažia obchádzať rušičkami GPS signálu. Tie prerušia satelitný signál a systém nevie, kde sa auto nachádza.

Zodpovední tvrdili, že problém vedia riešiť. Rušičky však z ciest stále nezmizli. Upozornil na to generálny tajomník združenia dopravcov Česmad Slovakia Pavol Reich.

Včera podobnú informáciu poskytol prezident Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček. „Spravidla to funguje tak, že dopravcovia dajú rušičku len tým, na ktorých sa môžu spoľahnúť.“ To znamená, že rušičku dopravca zverí napríklad vodičovi, ktorý je zároveň jeho príbuzným.

Koľko rušičiek doteraz odhalili?

SkyToll tvrdí, že si s „neviditeľnými“ autami dokáže poradiť. „Naša spoločnosť, rovnako tak ako iní prevádzkovatelia okolitých mýtnych systémov, využíva efektívne technické metódy na odhalenie používateľov rušičiek,“ povedala hovorkyňa firmy Lenka Lendacká. Ako SkyToll odhaľuje rušičky, je však obchodným tajomstvom.

Lendacká upozornila, že každý, kto rušičkami poruší zákon, môže dostať pokutu až 2655 eur. Okrem toho môže ísť aj o trestný čin. „V prípade spôsobenia škody veľkého rozsahu takémuto páchateľovi hrozí trest odňatia slobody na sedem až 12 rokov.“

Otázka, koľko rušičiek už dokázal systém vypátrať, zostala nezodpovedaná. SkyToll ju odignoroval. Lepšie sme nepochodili ani na polícii. Na odpoveď od hovorcu prezídia Policajného zboru Martina Korcha sa čaká už niekoľko dní.

Z ich zarytého mlčania o tom, koľko rušičiek v kabínach nákladiakov už objavili, vychádza, že neobjavili nič. Domnieva sa Ivan Štulajter.

Národná diaľničná spoločnosť nás s otázkami o počte rušičiek už po druhý raz nasmerovala na SkyToll. Polaček z únie dopravcov hovorí, že ešte nepočul o prípade, keď by systém používateľa rušičky odhalil.

Lendacká zasa upozornila, že ten, kto vie o páchaní trestného činu, akým je aj používanie rušičiek, musí o tom informovať príslušné orgány.

Za nepodložené označila Lendacká aj výsledky mýtneho testu, ktorý nám do redakcie zaslala firma renomovaná v mýtnom biznise. Nechce však byť menovaná.

Podľa testu sa naše mýto dá bez problémov obchádzať rušičkami. Spôsob, akým chytáme čiernych pasažierov, má údajne vážne trhliny. Nevie napríklad dopočítať spoplatnené kilometre, ktoré vodič prejazdil so zapnutou rušičkou. Vo viacerých prípadoch by to totiž nemal byť problém. Detaily výsledkov testu sme zaslali SkyTollu.

Čierni pasažieri znamenajú pokuty

Overiť výsledky testov je nutnosť. Spoločnosť SkyToll sa totiž v zmluve zaviazala, ako efektívne bude mýto vyberať. Prisľúbila pritom takmer 99­percentnú efektívnosť pri zachytávaní čiernych pasažierov. V ponuke je to údaj vyjadrený ako 0,9891. Plnenie záväzkov je pre SkyToll kľúčové.

Podľa zmluvy pokles efektívnosti výberu mýta o päť stotín percenta znamená pokutu vo výške 50 miliónov korún (1,6 milióna eur).

Ako svoje záväzky SkyToll plní, kontroluje mýtny znalec – firma Logica. Keďže informácie poskytuje len Národnej diaľničnej spoločnosti, pýtali sme si ich tam. Hovorca štátnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík povedal, že efektivita výberu mýta sa podľa zmluvy hodnotí polročne. Dodal, že priebežné výsledky v NDS poznajú. Včera však zostali pre verejnosť tajomstvom.

Medzitým naše mýto prešetruje Európska komisia. Ministerstvu dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer) koncom mája uplynul termín, do kedy mal reagovať na posledný list komisie.

„Môžem potvrdiť, že Európska komisia dostala odpoveď od slovenských autorít v riadnom čase,“ povedala hovorkyňa eurokomisára pre vnútorný trh Chantal Hughesová.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  2. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  3. Študuj perspektívne programy!
  4. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  5. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  6. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 17 233
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 916
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 641
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 114
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 840
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 591
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 200
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 166
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 188
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 749
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

13 h

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 300-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 6 859 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

3 h
Peter Schutz

Aj vo Fortuna lige vedia, že po desiatich prehrách sa manažér mení z princípu.

15 h

Trvalo to ani nie rok a Igor Matovič dokázali v očiach ľudí urobiť zo SmeroHlasu menšie zlo.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Rast bol relatívne vysoký vzhľadom na dosahy a vplyvy pandémie.

20m
Budova Astórie v Bratislave.

Budova je roky opustená.

11 h
Ilustračné foto.

Koruna sa prepadla na 26,10 Kč/euro.

12 h
Terasy podnikov musia byť opäť zatvorené.

Obsadenosť podnikov navrhujú stanoviť na 50 percent.

17 h