SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

SkyToll: rušičky musíte udať

Zacláňať satelitom môže byť trestné, tvrdí prevádzkovateľ mýta. Ako zvláda rušičky, nevedno.

Niektorí dopravcovia obchádzajú mýto  rušičkami GPS. Zatiaľ sa nevie, koľko takýchto prípadov už náš mýtny systém  zachytil a pokutoval.Niektorí dopravcovia obchádzajú mýto rušičkami GPS. Zatiaľ sa nevie, koľko takýchto prípadov už náš mýtny systém zachytil a pokutoval. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV)

Či vôbec a koľko nelegálnych rušičiek satelitného signálu už odhalil náš elektronický mýtny systém a polícia, je tajomstvo. Zainteresovaní o tom mlčia.

BRATISLAVA. Dá sa u nás nelegálne a beztrestne vyhýbať elektronickému mýtu? Táto otázka je na stole, odkedy sa zistilo, že niektorí vodiči sa mýto snažia obchádzať rušičkami GPS signálu. Tie prerušia satelitný signál a systém nevie, kde sa auto nachádza.

Zodpovední tvrdili, že problém vedia riešiť. Rušičky však z ciest stále nezmizli. Upozornil na to generálny tajomník združenia dopravcov Česmad Slovakia Pavol Reich.

Včera podobnú informáciu poskytol prezident Únie autodopravcov Slovenska Jaroslav Polaček. „Spravidla to funguje tak, že dopravcovia dajú rušičku len tým, na ktorých sa môžu spoľahnúť.“ To znamená, že rušičku dopravca zverí napríklad vodičovi, ktorý je zároveň jeho príbuzným.

Koľko rušičiek doteraz odhalili?

SkyToll tvrdí, že si s „neviditeľnými“ autami dokáže poradiť. „Naša spoločnosť, rovnako tak ako iní prevádzkovatelia okolitých mýtnych systémov, využíva efektívne technické metódy na odhalenie používateľov rušičiek,“ povedala hovorkyňa firmy Lenka Lendacká. Ako SkyToll odhaľuje rušičky, je však obchodným tajomstvom.

Lendacká upozornila, že každý, kto rušičkami poruší zákon, môže dostať pokutu až 2655 eur. Okrem toho môže ísť aj o trestný čin. „V prípade spôsobenia škody veľkého rozsahu takémuto páchateľovi hrozí trest odňatia slobody na sedem až 12 rokov.“

Otázka, koľko rušičiek už dokázal systém vypátrať, zostala nezodpovedaná. SkyToll ju odignoroval. Lepšie sme nepochodili ani na polícii. Na odpoveď od hovorcu prezídia Policajného zboru Martina Korcha sa čaká už niekoľko dní.

Z ich zarytého mlčania o tom, koľko rušičiek v kabínach nákladiakov už objavili, vychádza, že neobjavili nič. Domnieva sa Ivan Štulajter.

Národná diaľničná spoločnosť nás s otázkami o počte rušičiek už po druhý raz nasmerovala na SkyToll. Polaček z únie dopravcov hovorí, že ešte nepočul o prípade, keď by systém používateľa rušičky odhalil.

Lendacká zasa upozornila, že ten, kto vie o páchaní trestného činu, akým je aj používanie rušičiek, musí o tom informovať príslušné orgány.

Za nepodložené označila Lendacká aj výsledky mýtneho testu, ktorý nám do redakcie zaslala firma renomovaná v mýtnom biznise. Nechce však byť menovaná.

Podľa testu sa naše mýto dá bez problémov obchádzať rušičkami. Spôsob, akým chytáme čiernych pasažierov, má údajne vážne trhliny. Nevie napríklad dopočítať spoplatnené kilometre, ktoré vodič prejazdil so zapnutou rušičkou. Vo viacerých prípadoch by to totiž nemal byť problém. Detaily výsledkov testu sme zaslali SkyTollu.

Čierni pasažieri znamenajú pokuty

Overiť výsledky testov je nutnosť. Spoločnosť SkyToll sa totiž v zmluve zaviazala, ako efektívne bude mýto vyberať. Prisľúbila pritom takmer 99­percentnú efektívnosť pri zachytávaní čiernych pasažierov. V ponuke je to údaj vyjadrený ako 0,9891. Plnenie záväzkov je pre SkyToll kľúčové.

Podľa zmluvy pokles efektívnosti výberu mýta o päť stotín percenta znamená pokutu vo výške 50 miliónov korún (1,6 milióna eur).

Ako svoje záväzky SkyToll plní, kontroluje mýtny znalec – firma Logica. Keďže informácie poskytuje len Národnej diaľničnej spoločnosti, pýtali sme si ich tam. Hovorca štátnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík povedal, že efektivita výberu mýta sa podľa zmluvy hodnotí polročne. Dodal, že priebežné výsledky v NDS poznajú. Včera však zostali pre verejnosť tajomstvom.

Medzitým naše mýto prešetruje Európska komisia. Ministerstvu dopravy pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer) koncom mája uplynul termín, do kedy mal reagovať na posledný list komisie.

„Môžem potvrdiť, že Európska komisia dostala odpoveď od slovenských autorít v riadnom čase,“ povedala hovorkyňa eurokomisára pre vnútorný trh Chantal Hughesová.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 105
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 178
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 625
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 155
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 672
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 376
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 078
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 994
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 806
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 7 630
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

O čom vypovedala Jankovská v kauze Búrka a prečo? (video)

Adam Valček o výpovediach Moniky Jankovskej.

Monika Jankovská.
Tlačová konferencia Petra Pellegriniho a strany Hlas po ustanovujúcom sneme.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Pandémia nám nadelila ďalší typ megaškandálu

Demisia sa pod rúškom udržania Smeru od moci scvrkáva na činy priamej korupcie.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Podoba majetkových priznaní funkcionárov by sa mala zmeniť

Pracovná skupina má pripraviť systémovú zmenu.

Poslanec za stranu Za ľudí Tomáš Lehotský.

Rozdiely pretrvávajú. Vyjednávači obnovili rokovania o obchodnej dohode

Vyjednávač za britskú vládu David Frost tvrdí, že má cenu pokračovať v rozhovoroch.

Hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier a jeho tím prichádza na sobotňajšie rozhovory.

Ochranné rúška prudko zvýšili tržby módnej spoločnosti van Laack

Rúška sa ako produkt v tomto biznise mimoriadne podcenili, tvrdí šéf spoločnosti.

Ilustračná fotografia.

Najväčší zamestnávatelia by mali dostať certifikáciu, aby mohli testovať na Covid-19

Vláda sa dohodla, aby najväčší zamestnávatelia pokračovali v masívnom testovaní.

Minister práce Milan Krajniak.