Rušičky z mýtnych ciest nezmizli

Niektorí vodiči stále skrývajú svoje nákladné autá pred mýtom nepovoleným spôsobom. Národná diaľničná spoločnosť tvrdila, že na to má recept.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Rušičky na mýto stále nezmizli zo slovenských spoplatnených ciest. Generálny tajomník združenia Česmad Slovakia Pavol Reich hovorí, že na našich cestách určite sú. „Máme také informácie. Je to diskriminácia voči tým, čo mýto poctivo platia,“ povedal. Znamená to, že na cestách stále jazdia aj také nákladné autá, ktoré systém nevidí. Rušička signálu GPS totiž zacláňa satelitom, aby ho zaznamenali.

Národná diaľničná spoločnosť pritom nedávno tvrdila, že recept na rušičky má. Odmietla však vtedy povedať aký, aby dopravcov neinšpirovala.

Naše mýto má vraj problém odhaliť rušičky

V piatok sme nezistili, či sa už podarilo zadržať aspoň jediného čierneho pasažiera s rušičkou. Šéf mýtnej polície Erik Dóczi nás odkázal na hovorcu Prezídia policajného zboru Martina Korcha. Ten na otázky nereagoval.

„Predmetné otázky musíte smerovať na spoločnosť SkyToll vzhľadom na to, že ide o prevádzku systému,“ odpovedal zasa hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Naše otázky sa týkali aj technických detailov. Do redakcie SME totiž často prichádzajú informácie o chybách v mýtnom systéme.

Hovorkyňa spoločnosti SkyToll prisľúbila, že otázky zodpovie dnes.

To znamená, že by mala zareagovať aj na výsledky testu mýta, ktorý prišiel do našej redakcie pred pár dňami. Test prebehol 18. až 20. mája. Je od zástupcu firmy renomovanej v mýtnom biznise. Tá si neželá byť menovaná, keďže naše mýto testovala aj s rušičkami, ktoré naše zákony zakazujú.

Ako dopadli výsledky testu

„Palubná jednotka nulový príjem GPS pri zapnutej rušičke nesignalizuje, svieti ako v normálnej prevádzke,“ píše zástupca firmy. To znamená, že navonok vyzerá všetko v poriadku a nákladiak je akože pod dohľadom systému.

Kamión použitý v teste prešiel dokonca úspešne s rušičkou aj pod mýtnou bránou. Z dvanástich, ktorými auto prechádzalo, fungovala iba jedna, tvrdí firma.

To by však ešte stále nemuselo znamenať, že sa vodič definitívne vyhne plateniu mýtneho. Systém by si totiž mal vedieť skontrolovať, či auto mohlo byť v čase bez satelitného signálu mimo spoplatnenú cestu, lebo je nemožné, aby na tú chvíľu odbočilo na nespoplatnenú cestu.

Potom by sa mali nákladiaku dopočítať prejdené kilometre, ktoré systém nezaznamenal. Podľa testu sa tak nestalo.

Elektronické mýto vyšlo daňových poplatníkov na 852 miliónov eur.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 628
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 038
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 967
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 096
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 904
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 172
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 003
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 653
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 649
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 562

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

DOMOV

EU Observer: ruskí špióni verbujú aj Slovákov

Spôsob, akým sa kluby ruských bojových umení rozrastajú po Európe, nie je podľa analytikov prirodzený.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.