Rušičky z mýtnych ciest nezmizli

Niektorí vodiči stále skrývajú svoje nákladné autá pred mýtom nepovoleným spôsobom. Národná diaľničná spoločnosť tvrdila, že na to má recept.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Rušičky na mýto stále nezmizli zo slovenských spoplatnených ciest. Generálny tajomník združenia Česmad Slovakia Pavol Reich hovorí, že na našich cestách určite sú. „Máme také informácie. Je to diskriminácia voči tým, čo mýto poctivo platia,“ povedal. Znamená to, že na cestách stále jazdia aj také nákladné autá, ktoré systém nevidí. Rušička signálu GPS totiž zacláňa satelitom, aby ho zaznamenali.

Národná diaľničná spoločnosť pritom nedávno tvrdila, že recept na rušičky má. Odmietla však vtedy povedať aký, aby dopravcov neinšpirovala.

Naše mýto má vraj problém odhaliť rušičky

V piatok sme nezistili, či sa už podarilo zadržať aspoň jediného čierneho pasažiera s rušičkou. Šéf mýtnej polície Erik Dóczi nás odkázal na hovorcu Prezídia policajného zboru Martina Korcha. Ten na otázky nereagoval.

„Predmetné otázky musíte smerovať na spoločnosť SkyToll vzhľadom na to, že ide o prevádzku systému,“ odpovedal zasa hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Naše otázky sa týkali aj technických detailov. Do redakcie SME totiž často prichádzajú informácie o chybách v mýtnom systéme.

Hovorkyňa spoločnosti SkyToll prisľúbila, že otázky zodpovie dnes.

To znamená, že by mala zareagovať aj na výsledky testu mýta, ktorý prišiel do našej redakcie pred pár dňami. Test prebehol 18. až 20. mája. Je od zástupcu firmy renomovanej v mýtnom biznise. Tá si neželá byť menovaná, keďže naše mýto testovala aj s rušičkami, ktoré naše zákony zakazujú.

Ako dopadli výsledky testu

„Palubná jednotka nulový príjem GPS pri zapnutej rušičke nesignalizuje, svieti ako v normálnej prevádzke,“ píše zástupca firmy. To znamená, že navonok vyzerá všetko v poriadku a nákladiak je akože pod dohľadom systému.

Kamión použitý v teste prešiel dokonca úspešne s rušičkou aj pod mýtnou bránou. Z dvanástich, ktorými auto prechádzalo, fungovala iba jedna, tvrdí firma.

To by však ešte stále nemuselo znamenať, že sa vodič definitívne vyhne plateniu mýtneho. Systém by si totiž mal vedieť skontrolovať, či auto mohlo byť v čase bez satelitného signálu mimo spoplatnenú cestu, lebo je nemožné, aby na tú chvíľu odbočilo na nespoplatnenú cestu.

Potom by sa mali nákladiaku dopočítať prejdené kilometre, ktoré systém nezaznamenal. Podľa testu sa tak nestalo.

Elektronické mýto vyšlo daňových poplatníkov na 852 miliónov eur.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 447
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 696
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 212
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 690
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 606
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 612
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 467
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 809
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 269
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 181

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KOŠICE KORZÁR

Dva roky sedí v zastupiteľstve. Prehovoril raz. Keď skladal sľub

Riaditeľ košickej UNLP Milan Maďar iba stláča hlasovacie zariadenie.

Neprehliadnite tiež

Británia sa už rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

Slováci po novom pracujú v Rakúsku za rovnakých podmienok ako domáci

Od 1. januára je platný nový rakúsky zákon.

Rast objemu úverov v eurozóne sa zrýchlil

Tempo rastu dosiahlo v januári medziročne 4,9 percenta.

Londýn zostane najdôležitejším finančným centrom Európy

Pre BBC to povedal člen rady nemeckej centrálnej banky Andreas Dombret.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop