Rušičky z mýtnych ciest nezmizli

Niektorí vodiči stále skrývajú svoje nákladné autá pred mýtom nepovoleným spôsobom. Národná diaľničná spoločnosť tvrdila, že na to má recept.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Rušičky na mýto stále nezmizli zo slovenských spoplatnených ciest. Generálny tajomník združenia Česmad Slovakia Pavol Reich hovorí, že na našich cestách určite sú. „Máme také informácie. Je to diskriminácia voči tým, čo mýto poctivo platia,“ povedal. Znamená to, že na cestách stále jazdia aj také nákladné autá, ktoré systém nevidí. Rušička signálu GPS totiž zacláňa satelitom, aby ho zaznamenali.

Národná diaľničná spoločnosť pritom nedávno tvrdila, že recept na rušičky má. Odmietla však vtedy povedať aký, aby dopravcov neinšpirovala.

Naše mýto má vraj problém odhaliť rušičky

V piatok sme nezistili, či sa už podarilo zadržať aspoň jediného čierneho pasažiera s rušičkou. Šéf mýtnej polície Erik Dóczi nás odkázal na hovorcu Prezídia policajného zboru Martina Korcha. Ten na otázky nereagoval.

„Predmetné otázky musíte smerovať na spoločnosť SkyToll vzhľadom na to, že ide o prevádzku systému,“ odpovedal zasa hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík. Naše otázky sa týkali aj technických detailov. Do redakcie SME totiž často prichádzajú informácie o chybách v mýtnom systéme.

Hovorkyňa spoločnosti SkyToll prisľúbila, že otázky zodpovie dnes.

To znamená, že by mala zareagovať aj na výsledky testu mýta, ktorý prišiel do našej redakcie pred pár dňami. Test prebehol 18. až 20. mája. Je od zástupcu firmy renomovanej v mýtnom biznise. Tá si neželá byť menovaná, keďže naše mýto testovala aj s rušičkami, ktoré naše zákony zakazujú.

Ako dopadli výsledky testu

„Palubná jednotka nulový príjem GPS pri zapnutej rušičke nesignalizuje, svieti ako v normálnej prevádzke,“ píše zástupca firmy. To znamená, že navonok vyzerá všetko v poriadku a nákladiak je akože pod dohľadom systému.

Kamión použitý v teste prešiel dokonca úspešne s rušičkou aj pod mýtnou bránou. Z dvanástich, ktorými auto prechádzalo, fungovala iba jedna, tvrdí firma.

To by však ešte stále nemuselo znamenať, že sa vodič definitívne vyhne plateniu mýtneho. Systém by si totiž mal vedieť skontrolovať, či auto mohlo byť v čase bez satelitného signálu mimo spoplatnenú cestu, lebo je nemožné, aby na tú chvíľu odbočilo na nespoplatnenú cestu.

Potom by sa mali nákladiaku dopočítať prejdené kilometre, ktoré systém nezaznamenal. Podľa testu sa tak nestalo.

Elektronické mýto vyšlo daňových poplatníkov na 852 miliónov eur.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 290
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 230
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 905
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 460
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 439
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 122
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 548
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 429
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 354
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.