BRATISLAVA. Dodávateľ dôležitých častí slovenského mýtneho systému rokuje so SkyTollom o zmene zmluvy. Na svojej stránke firma píše, že rokovanie zrejme vyústi do zmeny v jej rozsahu a hodnote.
Ide o 50miliónový kontrakt najmä na dodávku centrálneho systému. Odborníci ho zvyknú nazývať jeho srdcom. Okrem toho je Q–free dodávateľom systému na kontrolu plnenia mýtnej povinnosti a má poskytovať trojročné servisné služby.
Čierni pasažieri
V reáli teda Q–free dodala podstatné časti mýta. Jej systémy spracúvajú informácie z palubných jednotiek, účtujú, ale aj kontrolujú. Q–free by mal mať na starosti tie prvky systému, vďaka ktorým by mal byť schopný odhaliť „čiernych pasažierov“ na spoplatnených cestách, napríklad aj mýtne brány.
Ako to s naším mýtom vyzerá, sme sa včera nedozvedeli. „Nekomentujeme detaily, len hovoríme, že bude zmena v rozsahu a hodnote zmluvy,“ povedal finančný riaditeľ Q–free Roar Østbø. Povedal tiež, že systém dnes funguje a zbiera peniaze.
Otázkou zostáva, čo sa stane v prípade, ak firma nebude dodávať najdôležitejšie časti systému. Budú môcť kamióny jazdiť načierno bez postihu alebo s menším rizikom, že ich systém odhalí?
„Národná diaľničná spoločnosť nemá obavy o fungovanie samotného systému, ako aj jeho jednotlivých súčastí napríklad vynucovania, ale ani o budúci vývoj mýtneho systému na Slovensku,“ povedal hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Dodal, že keby aj k niečomu podobnému došlo, bude sa postupovať podľa zmluvy, v ktorej sú zakotvené aj sankcie, ktoré môžu voči SkyTollu použiť.
Hrozí kolaps
Hovorkyňa SkyToll Lenka Lendacká bola zhovorčivá ešte menej. Obidve firmy si podľa nej plnia dohodnuté zmluvné povinnosti na základe uzatvorenej zmluvy. Jej obsah je obchodným tajomstvom.
To, či systém efektívne zachytáva čiernych pasažierov, kontroluje nezávislý znalec – firma Logica. Podľa svojej mediálnej zástupkyne Adely Vráblovej spoločnosť môže podávať informácie len NDS. „Pravidelne jej posielame správy.“
Únia autodopravcov upozorňuje, že ak Q–free nebude pokračovať v zmluvných vzťahoch, systém môže skolabovať.