BERLÍN. Rozhodnutie o miliardovej záruke pre Opel, európsku dcéru General Motors (GM), sa blíži. Nemecké spolkové krajiny, v ktorých má Opel výrobné kapacity, zvyšujú tlak na spolkovú vládu. Jej minister hospodárstva Rainer Brüderle zostáva totiž v otázke záruk na úvery skeptický. Poukazuje na to, že centrála GM sa zotavila, ale Američania sa aj tak snažia získať štátne záruky na úvery, ktoré si chcú zobrať na reorganizáciu a modernizáciu svojich európskych kapacít.
V Berlíne sa pripravuje na rokovanie riadiaca rada, ktorá je poradným orgánom záručného výboru spolku a nemeckých krajín. Výsledkom rokovania by malo byť stanovisko, či sa treba zaručiť za úver GM, alebo nie. Po jej rozhodnutí sa Brüderle stretne s najdôležitejšími členmi rady. "Všetko ide krok za krokom," povedal minister, "najprv premýšľať, potom rozhodovať."
Spolkové krajiny Durínsko, Severné Porýnie-Vestfálsko a Porýnie-Falcko chcú rozhodnutie o záruke pre GM prijať symbolicky spoločne. Aj keď GM v nich občas vyvoláva určité pochybnosti.
Opel nemusí spĺňať podmienky
Predstavitelia spolkových krajín naliehajú na spolkovú vládu, aby neváhala. Minister Brüderle zostáva nejednoznačný. V Bruseli pred stretnutím so svojimi kolegami povedal, že postup je presne vytýčený. Poukázal na to, že GM sa darí podstatne lepšie. Znovu pomýšľa na vstup na burzu. Úvery, ktoré dostal, spláca s predstihom. Možno konštatovať, že v celom koncerne došlo k uvoľneniu napätia.
GM pôvodne žiadal na ozdravenie a modernizáciu svojich kapacít v Nemecku štátnu pomoc 1,3 miliardy eur. Suma neskôr klesla na 1,1 miliardy eur a už by nemalo ísť o štátnu pomoc, ale len o záruku na úvery. Spolková vláda by mala prevziať ručenie na 46 % sumy. Zvyšok by si rozdelili podľa určitého kľúča štyri spolkové krajiny.
GM chce čerpať prostriedky z Nemeckého fondu (Deutschlandsfond), ktorý vytvorila spolková vláda na pomoc podnikom silno postihnutých krízou. Odborníci však pochybujú o tom, že Opel spĺňa kritériá na získanie peňazí z neho. Automobilku nemožno považovať za obeť súčasnej krízy, lebo v strate je už dlhé roky.
Aby peniaze neskončili v Detroite
Spolková vláda sa stále nezbavila obáv, že pomoc z peňazí nemeckých daňových poplatníkov by napokon mohla skončiť v centrálnej pokladni GM v Detroite. Koncern, ktorý teraz kontroluje washingtonská vláda, dosiahol v 1. štvrťroku po rokoch prvý vysoký zisk.
Predseda závodnej rady závodu v Eisenachu Harald Lieske pokladá poskytnutie pomoci Opelu spolkovou vládou za povinnosť. "Kto je pripravený poskytnúť miliardy na podporu eura a Grécku, ten by to mohol urobiť aj na zachovanie pracovných miest vo vlastnej krajine."
Zamestnanci Opela vyslovili minulý týždeň súhlas s požiadavkou vedenia a na záchranu podniku sa do roku 2014 ročne vzdajú 265 miliónov eur zo svojich príjmov. Nebudú dostávať príspevky na dovolenky a Vianoce. Dohodnuté zvýšenie tarifných miezd nadobudne platnosť neskôr. Vedenie Opela im za to prisľúbilo vyššie investície do výrobných kapacít a viac právomocí pri rozhodovaní v podniku.