Nemecký minister hospodárstva pochybuje o pomoci Opelu

Rozhodnutie o miliardovej záruke pre Opel sa blíži. Nemecké spolkové krajiny zvyšujú tlak na spolkovú vládu. Jej minister hospodárstva však zostáva v otázke záruk na úvery skeptický.

BERLÍN. Rozhodnutie o miliardovej záruke pre Opel, európsku dcéru General Motors (GM), sa blíži. Nemecké spolkové krajiny, v ktorých má Opel výrobné kapacity, zvyšujú tlak na spolkovú vládu. Jej minister hospodárstva Rainer Brüderle zostáva totiž v otázke záruk na úvery skeptický. Poukazuje na to, že centrála GM sa zotavila, ale Američania sa aj tak snažia získať štátne záruky na úvery, ktoré si chcú zobrať na reorganizáciu a modernizáciu svojich európskych kapacít.

V Berlíne sa pripravuje na rokovanie riadiaca rada, ktorá je poradným orgánom záručného výboru spolku a nemeckých krajín. Výsledkom rokovania by malo byť stanovisko, či sa treba zaručiť za úver GM, alebo nie. Po jej rozhodnutí sa Brüderle stretne s najdôležitejšími členmi rady. "Všetko ide krok za krokom," povedal minister, "najprv premýšľať, potom rozhodovať."

Spolkové krajiny Durínsko, Severné Porýnie-Vestfálsko a Porýnie-Falcko chcú rozhodnutie o záruke pre GM prijať symbolicky spoločne. Aj keď GM v nich občas vyvoláva určité pochybnosti.

Opel nemusí spĺňať podmienky

Predstavitelia spolkových krajín naliehajú na spolkovú vládu, aby neváhala. Minister Brüderle zostáva nejednoznačný. V Bruseli pred stretnutím so svojimi kolegami povedal, že postup je presne vytýčený. Poukázal na to, že GM sa darí podstatne lepšie. Znovu pomýšľa na vstup na burzu. Úvery, ktoré dostal, spláca s predstihom. Možno konštatovať, že v celom koncerne došlo k uvoľneniu napätia.

GM pôvodne žiadal na ozdravenie a modernizáciu svojich kapacít v Nemecku štátnu pomoc 1,3 miliardy eur. Suma neskôr klesla na 1,1 miliardy eur a už by nemalo ísť o štátnu pomoc, ale len o záruku na úvery. Spolková vláda by mala prevziať ručenie na 46 % sumy. Zvyšok by si rozdelili podľa určitého kľúča štyri spolkové krajiny.

GM chce čerpať prostriedky z Nemeckého fondu (Deutschlandsfond), ktorý vytvorila spolková vláda na pomoc podnikom silno postihnutých krízou. Odborníci však pochybujú o tom, že Opel spĺňa kritériá na získanie peňazí z neho. Automobilku nemožno považovať za obeť súčasnej krízy, lebo v strate je už dlhé roky.

Aby peniaze neskončili v Detroite

Spolková vláda sa stále nezbavila obáv, že pomoc z peňazí nemeckých daňových poplatníkov by napokon mohla skončiť v centrálnej pokladni GM v Detroite. Koncern, ktorý teraz kontroluje washingtonská vláda, dosiahol v 1. štvrťroku po rokoch prvý vysoký zisk.

Predseda závodnej rady závodu v Eisenachu Harald Lieske pokladá poskytnutie pomoci Opelu spolkovou vládou za povinnosť. "Kto je pripravený poskytnúť miliardy na podporu eura a Grécku, ten by to mohol urobiť aj na zachovanie pracovných miest vo vlastnej krajine."

Zamestnanci Opela vyslovili minulý týždeň súhlas s požiadavkou vedenia a na záchranu podniku sa do roku 2014 ročne vzdajú 265 miliónov eur zo svojich príjmov. Nebudú dostávať príspevky na dovolenky a Vianoce. Dohodnuté zvýšenie tarifných miezd nadobudne platnosť neskôr. Vedenie Opela im za to prisľúbilo vyššie investície do výrobných kapacít a viac právomocí pri rozhodovaní v podniku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 837
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 616
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 856
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 698
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 421
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 634
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 401
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 578
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 999
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 872

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

SVET

Čoho sa boja ľudia v IT aj robotníci tak, že volia populistov?

Musíme sa zbaviť delenia na nás a Brusel.

KVÍZ

Ako dobre poznáte pravidlá slušného správania?

Otestujte svoje vedomosti z etikety a protokolu.

Neprehliadnite tiež

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.