Nemecký minister hospodárstva pochybuje o pomoci Opelu

Rozhodnutie o miliardovej záruke pre Opel sa blíži. Nemecké spolkové krajiny zvyšujú tlak na spolkovú vládu. Jej minister hospodárstva však zostáva v otázke záruk na úvery skeptický.

BERLÍN. Rozhodnutie o miliardovej záruke pre Opel, európsku dcéru General Motors (GM), sa blíži. Nemecké spolkové krajiny, v ktorých má Opel výrobné kapacity, zvyšujú tlak na spolkovú vládu. Jej minister hospodárstva Rainer Brüderle zostáva totiž v otázke záruk na úvery skeptický. Poukazuje na to, že centrála GM sa zotavila, ale Američania sa aj tak snažia získať štátne záruky na úvery, ktoré si chcú zobrať na reorganizáciu a modernizáciu svojich európskych kapacít.

V Berlíne sa pripravuje na rokovanie riadiaca rada, ktorá je poradným orgánom záručného výboru spolku a nemeckých krajín. Výsledkom rokovania by malo byť stanovisko, či sa treba zaručiť za úver GM, alebo nie. Po jej rozhodnutí sa Brüderle stretne s najdôležitejšími členmi rady. "Všetko ide krok za krokom," povedal minister, "najprv premýšľať, potom rozhodovať."

Spolkové krajiny Durínsko, Severné Porýnie-Vestfálsko a Porýnie-Falcko chcú rozhodnutie o záruke pre GM prijať symbolicky spoločne. Aj keď GM v nich občas vyvoláva určité pochybnosti.

Opel nemusí spĺňať podmienky

Predstavitelia spolkových krajín naliehajú na spolkovú vládu, aby neváhala. Minister Brüderle zostáva nejednoznačný. V Bruseli pred stretnutím so svojimi kolegami povedal, že postup je presne vytýčený. Poukázal na to, že GM sa darí podstatne lepšie. Znovu pomýšľa na vstup na burzu. Úvery, ktoré dostal, spláca s predstihom. Možno konštatovať, že v celom koncerne došlo k uvoľneniu napätia.

GM pôvodne žiadal na ozdravenie a modernizáciu svojich kapacít v Nemecku štátnu pomoc 1,3 miliardy eur. Suma neskôr klesla na 1,1 miliardy eur a už by nemalo ísť o štátnu pomoc, ale len o záruku na úvery. Spolková vláda by mala prevziať ručenie na 46 % sumy. Zvyšok by si rozdelili podľa určitého kľúča štyri spolkové krajiny.

GM chce čerpať prostriedky z Nemeckého fondu (Deutschlandsfond), ktorý vytvorila spolková vláda na pomoc podnikom silno postihnutých krízou. Odborníci však pochybujú o tom, že Opel spĺňa kritériá na získanie peňazí z neho. Automobilku nemožno považovať za obeť súčasnej krízy, lebo v strate je už dlhé roky.

Aby peniaze neskončili v Detroite

Spolková vláda sa stále nezbavila obáv, že pomoc z peňazí nemeckých daňových poplatníkov by napokon mohla skončiť v centrálnej pokladni GM v Detroite. Koncern, ktorý teraz kontroluje washingtonská vláda, dosiahol v 1. štvrťroku po rokoch prvý vysoký zisk.

Predseda závodnej rady závodu v Eisenachu Harald Lieske pokladá poskytnutie pomoci Opelu spolkovou vládou za povinnosť. "Kto je pripravený poskytnúť miliardy na podporu eura a Grécku, ten by to mohol urobiť aj na zachovanie pracovných miest vo vlastnej krajine."

Zamestnanci Opela vyslovili minulý týždeň súhlas s požiadavkou vedenia a na záchranu podniku sa do roku 2014 ročne vzdajú 265 miliónov eur zo svojich príjmov. Nebudú dostávať príspevky na dovolenky a Vianoce. Dohodnuté zvýšenie tarifných miezd nadobudne platnosť neskôr. Vedenie Opela im za to prisľúbilo vyššie investície do výrobných kapacít a viac právomocí pri rozhodovaní v podniku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 717
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 343
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 223
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 079
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 027
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 886
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 758
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 487
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 460
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 416

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop