SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

PPP analýzy chrlia zvláštne čísla

Opozícia obviňuje ministerstvo dopravy z manipulácie údajov o výhodnosti súkromných ciest.

PPP cesta medzi Martinom a Prešovom má za 30 rokov vyjsť na 9,13 miliardy eur.PPP cesta medzi Martinom a Prešovom má za 30 rokov vyjsť na 9,13 miliardy eur. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Ministerstvo na druhý pokus sprístupnilo pracovné analýzy, ktoré majú hodnotiť výhodnosť súkromnej cesty medzi Martinom a Prešovom. Okrem toho, že nie sú kompletné, neosvetľujú, kto a ako výhody PPP vypočítal.

BRATISLAVA. Desať až dvanásť rokov väzenia. „To je trest, ktorý hrozí za zneužitie právomoci verejného činiteľa, napríklad za zámernú manipuláciu údajov, ak týmto skutkom spôsobí škodu veľkého rozsahu,“ hovorí advokát Ján Buocik.

Takéto podozrenie z manipulácie má opozičná SDKÚ v prípade analýz ministerstva dopravy, ktoré majú hodnotiť výhodnosť PPP projektu na 75 kilometrov úsekov diaľnic medzi Martinom a Prešovom.

Podozrivé analýzy

Čo píšu analýzy
  • PPP je podľa analýzy výhodnejšie oproti konvenčnej výstavbe o 129 miliónov eur. Ďalšia analýza hovorí o 200 a iná o 296 miliónoch eur v prospech PPP.
  • Naopak, ďalšie štyri analýzy hovoria, že výhodnejšie je, keď cesty postaví štát. Konkrétne by tak ušetril 162, 178, 450 alebo až 546 miliónov eur.
  • Podľa analýzy z rokovania vlády je PPP nevýhodnejšie oproti konvenčnej stavbe o 29 miliónov eur.

Zdroj: MDPT, transparency.sk

Jedna z analýz, ktorá má zhodnotiť, či je táto časť D1 výhodnejšia v réžii štátu, alebo súkromníka, sa nedávno dostala na verejnosť. Je z marca a píše sa v nej, že súkromné diaľnice sú pre nás o vyše pol miliardy eur nevýhodnejšie, než keby ich staval štát. Ešte v ten istý mesiac však dostala vláda na stôl ďalšiu analýzu. Tá už bola k súkromným cestám priaznivá. Súkromné cesty podľa nej vyjdú len o 29 miliónov eur drahšie.

„Mám aj 30 analýz,“ reagoval minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) na otázky novinárov o záhadnej premene čísiel. Výsledná analýza mala byť podľa neho „takým nejakým stredom“ zvyšných 30 analýz. O niekoľko dní neskôr už hovoril o siedmich analýzach.

Analýzy sme si vypýtali podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Na druhý pokus sme ich dostali. Ani tie však nedokázali odpovedať na otázku, ako ministerstvo dospelo k výsledným číslam a z akých prepočtov vychádzalo. Okrem toho, že v každej analýze chýba minimálne jedna strana, keďže strany na seba nenadväzujú, ich text je v podstate zhodný. Líšia sa len čísla.

Kedy by cesty postavil štát

Najzáhadnejšou položkou je „skorší nábeh vybraných sociálno­ekonomických úžitkov“. Tým chcelo ministerstvo povedať, že čím skôr cesty postavíme, tým skôr budeme môcť využívať výhody, ktoré z nich vyplynú. Podľa jednej z analýz majú „sociálno­ekonomické“ úžitky priniesť až vyše miliardu eur, podľa inej 542 miliónov.

Rovnako záhadné sú dátumy, do ktorých by sa stihli postaviť diaľnice v réžii štátu. V analýze, ktorá je k PPP najlichotivejšia, sa píše, že posledný úsek diaľnice by mohol byť daný do predčasného užívania až v decembri v roku 2021. V scenári podľa inej analýzy by to bolo možné v roku 2019.

Ministerstvo dopravy včera nevysvetlilo, ako sa dopracovalo k číslam, ktoré v analýzach sú. Rovnako sme sa nedozvedeli, kto a kedy ich vlastne robil. Minister pred niekoľkými týždňami povedal, že analýzy robia ľudia z ministerstva. Neskôr povedal, že sa na tom podieľa aj poradca pre PPP projekty Wood & Company. Na naše otázky spoločnosť neodpovedala. „Klientske záležitosti nekomentujeme,“ povedal predstaviteľ firmy Roman Čmelík.

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Po Slovensku na motorke
  2. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  3. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  4. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Behind every successful business lies a set of skilled people
  7. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  8. Ako sa mení dynamika firiem?
  9. Hudbou proti holorubom.
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 20 058
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 506
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 367
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 737
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 625
  6. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 597
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 314
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 272
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 621
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 363
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner pred súdom.

Prípad vraždy Jána a Martiny posúdi Najvyšší súd.


a 1 ďalší 9 h
Zuzana Kepplová.

Najvyšší súd nás priblíži k poznaniu, či Kočner bol, alebo nebol podľa slovenských súdov objednávateľom.


13 h
Minister financií Igor Matovič.

Odvolávať Mikulca navrhol Smer.


13 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Zrušili oslobodenie od daní a odvodov.


10 h
Ilustračné foto

Menšiu náklonnosť k pôžičkám majú dôchodcovia a študenti.


TASR 15 h
Ilustračná fotografia.

Situácii nepomohla ani blokáda Suezského prieplavu.


TASR 16 h
Očkovanie zamestnancov počas tlačovej konferencie k spusteniu očkovania proti Covid-19 v závodoch spoločnosti Volkswagen Slovakia.

Priamo v podniku sa môžu zaočkovať zamestnanci bratislavského a martinského závodu.


TASR 17 h