SME
Nedeľa, 6. december, 2020 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

PPP analýzy chrlia zvláštne čísla

Opozícia obviňuje ministerstvo dopravy z manipulácie údajov o výhodnosti súkromných ciest.

PPP cesta medzi Martinom a Prešovom má za 30 rokov vyjsť na 9,13 miliardy eur.PPP cesta medzi Martinom a Prešovom má za 30 rokov vyjsť na 9,13 miliardy eur. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Ministerstvo na druhý pokus sprístupnilo pracovné analýzy, ktoré majú hodnotiť výhodnosť súkromnej cesty medzi Martinom a Prešovom. Okrem toho, že nie sú kompletné, neosvetľujú, kto a ako výhody PPP vypočítal.

BRATISLAVA. Desať až dvanásť rokov väzenia. „To je trest, ktorý hrozí za zneužitie právomoci verejného činiteľa, napríklad za zámernú manipuláciu údajov, ak týmto skutkom spôsobí škodu veľkého rozsahu,“ hovorí advokát Ján Buocik.

Takéto podozrenie z manipulácie má opozičná SDKÚ v prípade analýz ministerstva dopravy, ktoré majú hodnotiť výhodnosť PPP projektu na 75 kilometrov úsekov diaľnic medzi Martinom a Prešovom.

Podozrivé analýzy

Čo píšu analýzy
  • PPP je podľa analýzy výhodnejšie oproti konvenčnej výstavbe o 129 miliónov eur. Ďalšia analýza hovorí o 200 a iná o 296 miliónoch eur v prospech PPP.
  • Naopak, ďalšie štyri analýzy hovoria, že výhodnejšie je, keď cesty postaví štát. Konkrétne by tak ušetril 162, 178, 450 alebo až 546 miliónov eur.
  • Podľa analýzy z rokovania vlády je PPP nevýhodnejšie oproti konvenčnej stavbe o 29 miliónov eur.

Zdroj: MDPT, transparency.sk

Jedna z analýz, ktorá má zhodnotiť, či je táto časť D1 výhodnejšia v réžii štátu, alebo súkromníka, sa nedávno dostala na verejnosť. Je z marca a píše sa v nej, že súkromné diaľnice sú pre nás o vyše pol miliardy eur nevýhodnejšie, než keby ich staval štát. Ešte v ten istý mesiac však dostala vláda na stôl ďalšiu analýzu. Tá už bola k súkromným cestám priaznivá. Súkromné cesty podľa nej vyjdú len o 29 miliónov eur drahšie.

„Mám aj 30 analýz,“ reagoval minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) na otázky novinárov o záhadnej premene čísiel. Výsledná analýza mala byť podľa neho „takým nejakým stredom“ zvyšných 30 analýz. O niekoľko dní neskôr už hovoril o siedmich analýzach.

Analýzy sme si vypýtali podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Na druhý pokus sme ich dostali. Ani tie však nedokázali odpovedať na otázku, ako ministerstvo dospelo k výsledným číslam a z akých prepočtov vychádzalo. Okrem toho, že v každej analýze chýba minimálne jedna strana, keďže strany na seba nenadväzujú, ich text je v podstate zhodný. Líšia sa len čísla.

Kedy by cesty postavil štát

Najzáhadnejšou položkou je „skorší nábeh vybraných sociálno­ekonomických úžitkov“. Tým chcelo ministerstvo povedať, že čím skôr cesty postavíme, tým skôr budeme môcť využívať výhody, ktoré z nich vyplynú. Podľa jednej z analýz majú „sociálno­ekonomické“ úžitky priniesť až vyše miliardu eur, podľa inej 542 miliónov.

Rovnako záhadné sú dátumy, do ktorých by sa stihli postaviť diaľnice v réžii štátu. V analýze, ktorá je k PPP najlichotivejšia, sa píše, že posledný úsek diaľnice by mohol byť daný do predčasného užívania až v decembri v roku 2021. V scenári podľa inej analýzy by to bolo možné v roku 2019.

Ministerstvo dopravy včera nevysvetlilo, ako sa dopracovalo k číslam, ktoré v analýzach sú. Rovnako sme sa nedozvedeli, kto a kedy ich vlastne robil. Minister pred niekoľkými týždňami povedal, že analýzy robia ľudia z ministerstva. Neskôr povedal, že sa na tom podieľa aj poradca pre PPP projekty Wood & Company. Na naše otázky spoločnosť neodpovedala. „Klientske záležitosti nekomentujeme,“ povedal predstaviteľ firmy Roman Čmelík.

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  2. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  3. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  4. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  5. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  6. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  7. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  2. Väčšina fajčiarov dala deťom cigarety, ak si vypýtali
  3. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  10. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 885
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 11 418
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 843
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 659
  5. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 459
  6. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 9 405
  7. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu 9 284
  8. Aká je chémia vôní 9 091
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 835
  10. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť 8 723
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Judit Polgárová patrila medzi desať najlepších šachistov sveta. Dosiaľ ju neprekonala žiadna žena.
AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Vybrané postavy slovenského covidového betlehema (píše Michal Havran)

Všetci vieme, že situácia je náročná.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Zoja a súmrak sovietskeho mýtu o Veľkej vlasteneckej

Pohodlné pravdy o druhej svetovej vojne sa začínajú rozpadávať aj v Rusku.

Vstup do múzea Zoji Kosmodemianskej v Petriščeve.

Zápas roka? Vémola ho ukončil už v prvom kole

Baba Jaga vydržal iba dve minúty.

Karlos Vémola - Václav Mikulášek. MMA Terminátor vs. Baba Jaga LIVE dnes v Oktagon 19.

Neprehliadnite tiež

Americký akciový trh v závere týždňa stúpol na rekordné maximá

Zisky akcií technologických, zdravotníckych a energetických firiem prevážili nad stratami spoločností, ktoré sa spoliehajú na výdavky spotrebiteľov.

Ilustračné foto

Predaj ojazdených áut počas pandémie stúpa

V celej Európe ľudia skupujú ojazdené autá, aby sa vyhli autobusom a vlakom.

Ilustračné foto

Slováci v obchodoch každoročne najviac míňajú v decembri

Obchodníci v decembri utŕžia až o 40 percent viac ako počas iných mesiacov.

Ilustračné foto
Záujem je, tak ako každý rok, o silvestrovské pobyty na chate.