Štrajk autobusárov je pre režijky reálnejší

Režijky autobusárov a železničiarov či zamestnancov rezortu dopravy nechcú ľudia platiť zo svojich daní.

Niektorí cestujú za symbolickú cenu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Chceš režijku? Tak podpíš! Aj takto získavajú odborári podpisy od zamestnancov autobusových podnikov SAD. Podľa Emila Machynu z odborového zväzu KOVO ich už majú dostatok.

Štatistika výhod

Režijky troch železničných spoločností má:

  • asi 30­tisíc zamestnancov,
  • 13 520 manželov,
  • 16 200 detí,
  • 26 300 dôchodcov,
  • 1 700 ostatných (ministerstvo dopravy a „T“-éčkové preukazy),
  • spolu 87 720 ľudí.

Režijky SAD má:

  • asi 10­tisíc zamestnancov,
  • neznámy počet detí a manželov,
  • asi 1700 ľudí v kategórii ostatní.
Zdroj: ZSSK Slovensko, SAD

„Potrebovali sme podpisy aspoň polovice zamestnancov všetkých firiem. Máme ich už vysoko nad rámec požiadavky zákona,“ povedal Machyna.

Ak by sa župani dohodli na tom, že budú zo svojho rozpočtu preplácať zamestnancom podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) a ich rodinám cestu autobusom, sú kedykoľvek ochotní upustiť od svojich aktivít na prípravu štrajku.

Väčšina žúp peniaze nedá

Stanovisko zo včerajšieho rokovania ôsmich županov je však jasné. Svoj názor nezmenili. „Nemáme na to. Všetky kraje majú obrovský prepad príjmov hlavne z daní z príjmu fyzických osôb. V priemere je výber z týchto daní nižší o viac ako 27 percent, niekde už prekročil aj hranicu 30 percent,“ povedal trnavský župan Tibor Mikuš.

Šancu dohodnúť sa so županmi majú SAD­ky z Trenčianskeho a Žilinského samosprávneho kraja. „Rešpektujeme, ak bude niektorý kraj postupovať individuálne,“ povedal Mikuš.

Pozitívne signály pre SAD podľa neho vychádzali práve z týchto dvoch žúp. Rokovania s dvoma veľkými SAD v žilinskej župe už prebiehajú, v trenčianskej budú majitelia autobusových firiem so županom debatovať až dnes.

Ak sa vo zvyšných častiach Slovenska majitelia dopravných podnikov nerozhodnú dotovať zamestnancom výhody z vlastného vrecka, obyvatelia sa môžu začať pripravovať na štrajk.

Doteraz určoval minister dopravy, kto bude môcť cestovať zadarmo alebo s výraznou zľavou. Túto právomoc mu však zobrala Európska únia koncom minulého roka novým nariadením.

Zamestnanecké zľavy pre nich aj pre ich rodinných príslušníkov hradili obce a župy v rámci výkonov vo verejnom záujme popri študentoch a dôchodcoch. V zmluvách s SAD však neboli ich zľavy jasne definované. Teraz už musia byť a práve tomu sa župy bránia, chcú ušetriť.

Výhodne sa vozia tisíce ľudí

Voľné a zľavnené cestovné dnes využíva asi desaťtisíc autobusárov a neznámy počet ich rodinných príslušníkov.

Za svoje výhody na rozdiel od autobusárov nemusia štrajkovať železničiari. Naďalej im ich udeľuje minister dopravy, ich zľavy sú dotované zo štátneho rozpočtu. Podľa hovorcu ZSSK Slovensko Miloša Čikovského je ľudí, ktorí využívajú zľavy na železnici dokopy takmer 88-tisíc.

S autobusármi, železničiarmi a ich príbuznými sa totiž „vezú“ napríklad aj zamestnanci ministerstva dopravy či poslanci. Spolu aj s ďalšími zvýhodnenými ich je približne 1700. Postoje k týmto sociálnym výhodám sú skôr negatívne.

„Tieto benefity by mali riešiť tí, ktorí ich ponúkajú,“ myslí si Mikuš. V prípade ministerských úradníkov rezort dopravy.

„My všetci sa skladáme na benefity zamestnancov SAD. Ak im chce zamestnávateľ ako súčasť odmeny za prácu poskytovať cestovné zdarma, nech sa páči. A, samozrejme, neprichádza do úvahy, aby takú výhodu mali štátom platení zamestnanci ministerstva dopravy. To je absolútny komunistický anachronizmus,“ myslí si jeden z diskutujúcich na portáli sme.sk.

Lacnejšie cestovné zamestnancov ministerstva dopravy je podľa hovorcu ministerstva Stanislava Jurikoviča sociálnym programom pre zamestnancov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  3. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  6. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  7. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 306
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 289
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 575
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 323
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 190
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 040
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 897
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 297
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 241
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 063

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Tomanová používa jednostranné stanoviská, súdy ju rešpektujú

Súdneho znalca odvolávajúceho sa na komisárku pre deti Vieru Tomanovú stiahli z prípadu.

KOMENTÁRE

Veď sú to iba deti

Zdá sa, akoby Tomanová nastúpila v čase, keď sa nepredpokladalo, že bude musieť niečo významné urobiť.

SVET

OSN zverejnila plán na zníženie počtu ľudí, je to hoax

Sedemnásť rokov stará správa a množstvo nepodložených komentárov zaujali aj stranu Borisa Kollára.

KOMENTÁRE

Dúfajme, že Duda to pochopil. Nie sú dve Poľská, iba jedno

Predkladané zákony berú Poľsko všetkým Poliakom.

Neprehliadnite tiež

Každá nová bytovka má byť pripravená na elektromobily

Developeri by podľa návrhu museli po roku 2020 do projektov kresliť šachty na kabeláž pre nabíjačky. Elektrizačná sústava na to nie je pripravená.

Štát chce prudšie zvyšovať dôchodky, ale tri veci pri tom nedomyslel

Nikde sa nepíše, koľko bude zvyšovanie dôchodkov stáť a ako dlho to štát utiahne.

Opozícia kritizuje Jahnátka, vlastnú nomináciu nedala

Vláda vymenovala Jahnátka za predsedu energetického regulačného úradu.

Grécka vláda sa rozhodla vrátiť na kapitálový trh

Predaj cenných papierov zabezpečí konzorcium popredných medzinárodných bánk.