Štrajk autobusárov je pre režijky reálnejší

Režijky autobusárov a železničiarov či zamestnancov rezortu dopravy nechcú ľudia platiť zo svojich daní.

Niektorí cestujú za symbolickú cenu.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Chceš režijku? Tak podpíš! Aj takto získavajú odborári podpisy od zamestnancov autobusových podnikov SAD. Podľa Emila Machynu z odborového zväzu KOVO ich už majú dostatok.

Štatistika výhod

Režijky troch železničných spoločností má:

  • asi 30­tisíc zamestnancov,
  • 13 520 manželov,
  • 16 200 detí,
  • 26 300 dôchodcov,
  • 1 700 ostatných (ministerstvo dopravy a „T“-éčkové preukazy),
  • spolu 87 720 ľudí.

Režijky SAD má:

  • asi 10­tisíc zamestnancov,
  • neznámy počet detí a manželov,
  • asi 1700 ľudí v kategórii ostatní.
Zdroj: ZSSK Slovensko, SAD

„Potrebovali sme podpisy aspoň polovice zamestnancov všetkých firiem. Máme ich už vysoko nad rámec požiadavky zákona,“ povedal Machyna.

Ak by sa župani dohodli na tom, že budú zo svojho rozpočtu preplácať zamestnancom podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) a ich rodinám cestu autobusom, sú kedykoľvek ochotní upustiť od svojich aktivít na prípravu štrajku.

Väčšina žúp peniaze nedá

Stanovisko zo včerajšieho rokovania ôsmich županov je však jasné. Svoj názor nezmenili. „Nemáme na to. Všetky kraje majú obrovský prepad príjmov hlavne z daní z príjmu fyzických osôb. V priemere je výber z týchto daní nižší o viac ako 27 percent, niekde už prekročil aj hranicu 30 percent,“ povedal trnavský župan Tibor Mikuš.

Šancu dohodnúť sa so županmi majú SAD­ky z Trenčianskeho a Žilinského samosprávneho kraja. „Rešpektujeme, ak bude niektorý kraj postupovať individuálne,“ povedal Mikuš.

Pozitívne signály pre SAD podľa neho vychádzali práve z týchto dvoch žúp. Rokovania s dvoma veľkými SAD v žilinskej župe už prebiehajú, v trenčianskej budú majitelia autobusových firiem so županom debatovať až dnes.

Ak sa vo zvyšných častiach Slovenska majitelia dopravných podnikov nerozhodnú dotovať zamestnancom výhody z vlastného vrecka, obyvatelia sa môžu začať pripravovať na štrajk.

Doteraz určoval minister dopravy, kto bude môcť cestovať zadarmo alebo s výraznou zľavou. Túto právomoc mu však zobrala Európska únia koncom minulého roka novým nariadením.

Zamestnanecké zľavy pre nich aj pre ich rodinných príslušníkov hradili obce a župy v rámci výkonov vo verejnom záujme popri študentoch a dôchodcoch. V zmluvách s SAD však neboli ich zľavy jasne definované. Teraz už musia byť a práve tomu sa župy bránia, chcú ušetriť.

Výhodne sa vozia tisíce ľudí

Voľné a zľavnené cestovné dnes využíva asi desaťtisíc autobusárov a neznámy počet ich rodinných príslušníkov.

Za svoje výhody na rozdiel od autobusárov nemusia štrajkovať železničiari. Naďalej im ich udeľuje minister dopravy, ich zľavy sú dotované zo štátneho rozpočtu. Podľa hovorcu ZSSK Slovensko Miloša Čikovského je ľudí, ktorí využívajú zľavy na železnici dokopy takmer 88-tisíc.

S autobusármi, železničiarmi a ich príbuznými sa totiž „vezú“ napríklad aj zamestnanci ministerstva dopravy či poslanci. Spolu aj s ďalšími zvýhodnenými ich je približne 1700. Postoje k týmto sociálnym výhodám sú skôr negatívne.

„Tieto benefity by mali riešiť tí, ktorí ich ponúkajú,“ myslí si Mikuš. V prípade ministerských úradníkov rezort dopravy.

„My všetci sa skladáme na benefity zamestnancov SAD. Ak im chce zamestnávateľ ako súčasť odmeny za prácu poskytovať cestovné zdarma, nech sa páči. A, samozrejme, neprichádza do úvahy, aby takú výhodu mali štátom platení zamestnanci ministerstva dopravy. To je absolútny komunistický anachronizmus,“ myslí si jeden z diskutujúcich na portáli sme.sk.

Lacnejšie cestovné zamestnancov ministerstva dopravy je podľa hovorcu ministerstva Stanislava Jurikoviča sociálnym programom pre zamestnancov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 862
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 130
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 217
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 078
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 412
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 950
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 340
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 114
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 517
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 411

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

TECH

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Neprehliadnite tiež

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom Slovenského plynárenského priemyslu ostáva Štefan Šabík.

Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Vláda len pred pár mesiacmi sľubovala, že bude menej míňať, aby sme žili v hojnosti. Od prebytkového rozpočtu už ustúpila

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop