SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Štrajk autobusárov je pre režijky reálnejší

Režijky autobusárov a železničiarov či zamestnancov rezortu dopravy nechcú ľudia platiť zo svojich daní.

Niektorí cestujú za symbolickú cenu.Niektorí cestujú za symbolickú cenu. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Chceš režijku? Tak podpíš! Aj takto získavajú odborári podpisy od zamestnancov autobusových podnikov SAD. Podľa Emila Machynu z odborového zväzu KOVO ich už majú dostatok.

Štatistika výhod

Režijky troch železničných spoločností má:

  • asi 30­tisíc zamestnancov,
  • 13 520 manželov,
  • 16 200 detí,
  • 26 300 dôchodcov,
  • 1 700 ostatných (ministerstvo dopravy a „T“-éčkové preukazy),
  • spolu 87 720 ľudí.

Režijky SAD má:

  • asi 10­tisíc zamestnancov,
  • neznámy počet detí a manželov,
  • asi 1700 ľudí v kategórii ostatní.
Zdroj: ZSSK Slovensko, SAD

„Potrebovali sme podpisy aspoň polovice zamestnancov všetkých firiem. Máme ich už vysoko nad rámec požiadavky zákona,“ povedal Machyna.

Ak by sa župani dohodli na tom, že budú zo svojho rozpočtu preplácať zamestnancom podnikov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) a ich rodinám cestu autobusom, sú kedykoľvek ochotní upustiť od svojich aktivít na prípravu štrajku.

Väčšina žúp peniaze nedá

Stanovisko zo včerajšieho rokovania ôsmich županov je však jasné. Svoj názor nezmenili. „Nemáme na to. Všetky kraje majú obrovský prepad príjmov hlavne z daní z príjmu fyzických osôb. V priemere je výber z týchto daní nižší o viac ako 27 percent, niekde už prekročil aj hranicu 30 percent,“ povedal trnavský župan Tibor Mikuš.

Šancu dohodnúť sa so županmi majú SAD­ky z Trenčianskeho a Žilinského samosprávneho kraja. „Rešpektujeme, ak bude niektorý kraj postupovať individuálne,“ povedal Mikuš.

Pozitívne signály pre SAD podľa neho vychádzali práve z týchto dvoch žúp. Rokovania s dvoma veľkými SAD v žilinskej župe už prebiehajú, v trenčianskej budú majitelia autobusových firiem so županom debatovať až dnes.

Ak sa vo zvyšných častiach Slovenska majitelia dopravných podnikov nerozhodnú dotovať zamestnancom výhody z vlastného vrecka, obyvatelia sa môžu začať pripravovať na štrajk.

Doteraz určoval minister dopravy, kto bude môcť cestovať zadarmo alebo s výraznou zľavou. Túto právomoc mu však zobrala Európska únia koncom minulého roka novým nariadením.

Zamestnanecké zľavy pre nich aj pre ich rodinných príslušníkov hradili obce a župy v rámci výkonov vo verejnom záujme popri študentoch a dôchodcoch. V zmluvách s SAD však neboli ich zľavy jasne definované. Teraz už musia byť a práve tomu sa župy bránia, chcú ušetriť.

Výhodne sa vozia tisíce ľudí

Voľné a zľavnené cestovné dnes využíva asi desaťtisíc autobusárov a neznámy počet ich rodinných príslušníkov.

Za svoje výhody na rozdiel od autobusárov nemusia štrajkovať železničiari. Naďalej im ich udeľuje minister dopravy, ich zľavy sú dotované zo štátneho rozpočtu. Podľa hovorcu ZSSK Slovensko Miloša Čikovského je ľudí, ktorí využívajú zľavy na železnici dokopy takmer 88-tisíc.

S autobusármi, železničiarmi a ich príbuznými sa totiž „vezú“ napríklad aj zamestnanci ministerstva dopravy či poslanci. Spolu aj s ďalšími zvýhodnenými ich je približne 1700. Postoje k týmto sociálnym výhodám sú skôr negatívne.

„Tieto benefity by mali riešiť tí, ktorí ich ponúkajú,“ myslí si Mikuš. V prípade ministerských úradníkov rezort dopravy.

„My všetci sa skladáme na benefity zamestnancov SAD. Ak im chce zamestnávateľ ako súčasť odmeny za prácu poskytovať cestovné zdarma, nech sa páči. A, samozrejme, neprichádza do úvahy, aby takú výhodu mali štátom platení zamestnanci ministerstva dopravy. To je absolútny komunistický anachronizmus,“ myslí si jeden z diskutujúcich na portáli sme.sk.

Lacnejšie cestovné zamestnancov ministerstva dopravy je podľa hovorcu ministerstva Stanislava Jurikoviča sociálnym programom pre zamestnancov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Keď štúdium (za)baví
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 25 666
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 075
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 914
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 481
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 620
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 471
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 057
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 812
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 711
  10. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 671
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Šéfoval krajskej SDKÚ. Teraz príde o pozemky v Bratislave

Projekt Mikušovcov stále nemá povolenie.

Pohľad na lokalitu Rendez.
Britský minister financií Rishi Sunak.

Počet nezamestnaných Američanov sa zvýšil

O dávky v nezamestnanosti minulý týždeň v USA požiadalo 778-tisíc ľudí.

Na fotografii z 13. marca 2020 ľudia čakajú v rade v garáži, aby požiadali o dávky v nezamestnanosti v Hospitality Training Academy v meste Los Angeles.

Majetok poskytovateľov zdravotnej starostlivosti vylúčia z exekúcií

Pohľadávky môžu byť uplatnené, ale len na činnosti v zariadeniach, ktoré priamo nesúvisia so starostlivosťou.

Ilustračná fotografia.