DUBLIN.
Taliansky úrad pre civilné letectvo ENAC udelil aerolíniám 3 milióny eur pokuty. ENAC tvrdí, že zaregistroval 178 sťažností predovšetkým na rímskom letisku Ciampino na Ryanair, ktorý v čase po výbuchu sopky na Islande a následnom zastavení leteckej premávky v Európe, neposkytol cestujúcim povinnú pomoc, teda nápoje, jedlo a ubytovanie. Podľa tohto úradu ostatné aerolínie si aj napriek zložitým podmienkam svoje povinnosti voči pasažierom dokázali splniť.
Ryanair tvrdí, že od ENAC doteraz nedostal žiadne oficiálne oznámenie o pokute. A nikto aerolínie ani neinformoval o nejakých sťažnostiach, ani im nedal šancu brániť sa proti podobným obvineniam počas vyšetrovania. Preto írska letecká spoločnosť považuje túto pokutu za protiprávnu.
Ryanair pôvodne trval na tom, že cestujúcim vráti len peniaze za letenku, ktorú nemohli využiť, neskôr však súhlasil, že v plnom rozsahu dodrží nariadenie EÚ o odškodnení pasažierov a vyplatí im všetky "rozumné výdavky".
Podľa pravidla EÚ majú totiž pasažieri v Európe po zrušení letu možnosť požiadať buď o vrátenie peňazí za letenku, alebo si vybrať iný termín odletu. Ak dajú prednosť novému termínu, majú nárok na primeranú starostlivosť, ako je napríklad strava a ubytovanie počas obdobia, keď čakajú na štart.
Informoval o tom britský spravodajský portál BBC.