Vážny: Uzatvorenie prvého balíka PPP koncom mája je reálne

Finančné uzatvorenie prvého balíka verejno-súkromného partnerstva (PPP), ku ktorému by malo dôjsť 28. mája, je podľa šéfa rezortu dopravy Ľubomíra Vážneho reálne.

BRATISLAVA. Uzavretie balíka, ktorým sa majú postaviť vybrané úseky diaľnice D1, sa už dvakrát posúvalo, naposledy na koniec mája.

"Zatiaľ si myslíme, že áno," odpovedal Vážny po rokovaní vlády na otázky novinárov o tom, či sa to dá do konca mája stihnúť. Podotkol však, že všetko je závislé od Európskej komisie (EK). S tou totiž aktuálne prebiehajú rokovania o environmentálnych otázkach projektu. Komisii má ministerstvo za úlohu podať doplňujúce informácie a zdokumentovať, že vplyvom výstavby nedôjde k znehodnoteniu chráneného územia.

Začiatkom budúceho týždňa by sa malo konať stretnutie rezortu s komisiou. "My sme presvedčení o tom, že máme splnené náležitosti. Na základe ich požiadavky ich zdokladujeme a uvidíme," konštatoval minister. Aktuálne má EK k dispozícii súbor otázok a odpovedí k tejto problematike, ktorý im rezort zaslal.

Do projektu, ktorého výstavba má stáť viac ako 4 miliardy eur, je zatiaľ pripravená vložiť peniaze Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBOR), a to 250 miliónov eur. Peniaze po odsúhlasení EK uvoľní aj Európska investičná banka, a to jednu miliardu eur. Následne by malo projekt zaúverovať aj niekoľko komerčných bánk. Slováci potom v priebehu 30 rokov zaplatia koncesionárovi vyše 9 miliárd eur nielen za výstavbu, ale aj údržbu cesty.

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 633
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 422
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 967
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 241
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 712
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 930
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 327
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 014
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 614
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril v súvislosti s Holjenčíkom o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.

Kraft Heinz neuspel s ponukou 143 miliárd dolárov za Unilever

Kraft Heinz ponúkol za akcie Unilever len 18-% prirážku.

Čína zastaví dodávky uhlia zo Severnej Kórey, podporí tak sankcie OSN

Čína už odmietla zásielku uhlia v hodnote asi milióna dolárov. Stalo sa tak po tom, ako KĽDR otestovala raketu stredného doletu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop