Mýto zdraželo. Vraj omylom

Rekordne drahé elektronické mýto šéf diaľničiarov predražil ešte viac.

Mýto má priniesť peniaze na splátky úverov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

Príjmy z mýta tento rok klesnú asi o desať percent. Naopak, náklady naň mali stúpnuť o tridsať percent. Tvrdil to včera šéf Národnej diaľničnej spoločnosti. Firma neskôr jeho slová o platbách za mýto vzala späť.

BRATISLAVA. O tridsať percent. O toľko sa záhadne zvýšila suma, ktorú máme len za tento rok vyplatiť prevádzkovateľovi elektronického mýta – firme SkyToll. Vyplýva to z vyjadrení šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu. „Podľa zmluvy je splátka v prvom roku 135 miliónov eur. Tak. Presne takéto číslo,“ povedal Choma. S týmto číslom včera operoval niekoľkokrát.

V zmluve zverejnenej na stránke NDS sa však píše o nižšej splátke. Za prvý rok prevádzky mýta je to 2,639 miliardy korún, po prepočte na eurá 87,6 milióna eur. Keď pridáme DPH, vyjde to na 103 miliónov eur.

Drahý omyl

Čo spôsobilo zdraženie mýta? O koľko preto zaplatíme SkyTollu viac či menej v ďalších rokoch? To sú otázky, ktoré sa vynorili potom, čo Choma zvýšil ročnú cenu za mýto takmer o miliardu v starej mene. A na peniazoch z mýta naozaj záleží. „NDS je od týchto peňazí dosť závislá,“ skonštatoval Choma. „Ide o omyl. Je to 87 miliónov eur,“ ozrejmil neskôr slová svojho šéfa hovorca NDS Marcel Jánošík. Po novom opäť korešpondovali so splátkami uvedenými v zmluve.

Na otázku, čo spôsobilo zdraženie mýta, sme sa pýtali aj SkyTollu. „S touto otázkou sa, prosím, obráťte na NDS,“ povedala hovorkyňa prevádzkovateľa mýta Lenka Lendacká.

SkyToll vyhral tender s ponukou vo výške 852 miliónov eur. Ak sa aj jeho odmena nezvýšila, celkom určite sa znížili výnosy štátu. Pôvodne malo totiž mýto tento rok vyniesť 185 miliónov eur. Teraz sa už hovorí asi o 165 miliónoch. Sú za tým zmeny v legislatíve, ktoré na istý čas odbremenili dopravcov od platieb mýta na cestách prvej triedy, či rozdelenie spoplatnených úsekov na kratšie, tvrdí Choma.

Čo zostane, pôjde na splátky

Šéf diaľničiarov predpokladá, že tento rok by malo z mýta pre štát zostať 65 miliónov eur. Chce ich použiť najmä na splátky úverov NDS. Tento rok by tak mala štátna akciovka zaplatiť zhruba 46 miliónov eur.

Keby sme rátali podľa Chomovej informácie, nezostalo by tento rok ani na spomínané splátky úverov. Diaľničiarom by zostalo na splátky len 30 miliónov.

Je pritom zaujímavé, že cena mýta zostáva nemenná, aj keď zmluva sa minulý rok menila. Zaviedla sa napríklad možnosť platiť mýto aj cez takzvané palivové karty. Služby ich vydavateľov niečo stoja.

V mýte sa tiež objavila firma Fleetpay. Zmluvy s ňou pozorne sleduje Európska komisia, keďže má obavy, že si vďaka nej mohol SkyToll prilepšiť o vyše 140 miliónov eur. Náplňou činnosti Fleetpay má byť autorizácia platieb. Podľa informácií SME chce Fleetpay svoje podnikanie rozšíriť. Zástupca firmy Ondrej Groško sa k tomu nevyjadril. Ide totiž o súkromnú spoločnosť.

Tendre Skanska sa hýbu pomaly

Skanska musí vysvetľovať neprimerane nízku cenu. Inde odrazu nízka cena neprekáža.

BRATISLAVA. Na pôde Národnej diaľničnej spoločnosti uviazli už dávnejšie dva tendre. Verejne sa diskutuje o tom, že sa nehýbu, pretože sa do nich zapojila Skanska, a to údajne s podozrivo nízkou cenovou ponukou. Švédsku firmu za ceny kritizoval Zväz stavebných podnikateľov.

V súťažiach ide o úsek diaľnice D3 medzi Žilinou Strážovom a Žilinou Brodnom. Na ceste R4 je to úsek Košice – Milhošť.

V druhom prípade najnovšie Národná diaľničná spoločnosť vylúčila z tendra druhú najlacnejšiu ponuku za 78,778 milióna eur od konzorcia Strabag a Váhostav. „Teraz prebieha proces odvolávania,“ povedal Igor Choma, riaditeľ diaľničnej spoločnosti. Komisia podľa neho žiadny problém s nízkou cenou nemá. Všetko sa vydiskutovalo. Choma predpokladá, že vyhrá najlacnejší. Tým by mala byť Skanska s ponukou 77,686 milióna eur.

O manipulácii sa však hovorí aj v tendri Železníc Slovenskej republiky na modernizáciu časti trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. „Včera nám bola od ŽSR doručená 38­stranová požiadavka na vysvetlenie neobvykle nízkej ceny. Požiadali sme však o predĺženie 7­dňového limitu na odpoveď,“ opísala aktuálny stav hovorkyňa Skanskej Magdaléna Dobišová.“

Daniela Krajanová
Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 721
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 780
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 217
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 698
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 595
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 553
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 206
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 813
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 243
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 106

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Bankár: Sme hákliví na ľudí, čo chodia do banky vkladať peniaze

Martin Techman tvrdí, že polovica hypoték už čoskoro zdražie.

KOMENTÁRE

Keď sa z nájomného vraha stane Superstar

Scény pri prepustení Kajínka pripomínali skôr rockový koncert.

ŠPORT

Mourinho: Ajax nemal ani hrať Európsku ligu

Finále Európskej ligy bude mať sprísnené bezpečnostné opatrenia.

Neprehliadnite tiež

Železničiari chcú modernizovať 112 toaliet za necelé dva milióny eur

Modernizácia má podľa dopravcu spočívať "v humanizácii priestoru WC bunky".

Bankár: Sme hákliví na ľudí, čo chodia do banky vkladať peniaze

Martin Techman tvrdí, že polovica hypoték už čoskoro zdražie.

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.