SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Mýto zdraželo. Vraj omylom

Rekordne drahé elektronické mýto šéf diaľničiarov predražil ešte viac.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

Príjmy z mýta tento rok klesnú asi o desať percent. Naopak, náklady naň mali stúpnuť o tridsať percent. Tvrdil to včera šéf Národnej diaľničnej spoločnosti. Firma neskôr jeho slová o platbách za mýto vzala späť.

BRATISLAVA. O tridsať percent. O toľko sa záhadne zvýšila suma, ktorú máme len za tento rok vyplatiť prevádzkovateľovi elektronického mýta – firme SkyToll. Vyplýva to z vyjadrení šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu. „Podľa zmluvy je splátka v prvom roku 135 miliónov eur. Tak. Presne takéto číslo,“ povedal Choma. S týmto číslom včera operoval niekoľkokrát.

V zmluve zverejnenej na stránke NDS sa však píše o nižšej splátke. Za prvý rok prevádzky mýta je to 2,639 miliardy korún, po prepočte na eurá 87,6 milióna eur. Keď pridáme DPH, vyjde to na 103 miliónov eur.

Drahý omyl

Čo spôsobilo zdraženie mýta? O koľko preto zaplatíme SkyTollu viac či menej v ďalších rokoch? To sú otázky, ktoré sa vynorili potom, čo Choma zvýšil ročnú cenu za mýto takmer o miliardu v starej mene. A na peniazoch z mýta naozaj záleží. „NDS je od týchto peňazí dosť závislá,“ skonštatoval Choma. „Ide o omyl. Je to 87 miliónov eur,“ ozrejmil neskôr slová svojho šéfa hovorca NDS Marcel Jánošík. Po novom opäť korešpondovali so splátkami uvedenými v zmluve.

Na otázku, čo spôsobilo zdraženie mýta, sme sa pýtali aj SkyTollu. „S touto otázkou sa, prosím, obráťte na NDS,“ povedala hovorkyňa prevádzkovateľa mýta Lenka Lendacká.

SkyToll vyhral tender s ponukou vo výške 852 miliónov eur. Ak sa aj jeho odmena nezvýšila, celkom určite sa znížili výnosy štátu. Pôvodne malo totiž mýto tento rok vyniesť 185 miliónov eur. Teraz sa už hovorí asi o 165 miliónoch. Sú za tým zmeny v legislatíve, ktoré na istý čas odbremenili dopravcov od platieb mýta na cestách prvej triedy, či rozdelenie spoplatnených úsekov na kratšie, tvrdí Choma.

Čo zostane, pôjde na splátky

Šéf diaľničiarov predpokladá, že tento rok by malo z mýta pre štát zostať 65 miliónov eur. Chce ich použiť najmä na splátky úverov NDS. Tento rok by tak mala štátna akciovka zaplatiť zhruba 46 miliónov eur.

Keby sme rátali podľa Chomovej informácie, nezostalo by tento rok ani na spomínané splátky úverov. Diaľničiarom by zostalo na splátky len 30 miliónov.

Je pritom zaujímavé, že cena mýta zostáva nemenná, aj keď zmluva sa minulý rok menila. Zaviedla sa napríklad možnosť platiť mýto aj cez takzvané palivové karty. Služby ich vydavateľov niečo stoja.

V mýte sa tiež objavila firma Fleetpay. Zmluvy s ňou pozorne sleduje Európska komisia, keďže má obavy, že si vďaka nej mohol SkyToll prilepšiť o vyše 140 miliónov eur. Náplňou činnosti Fleetpay má byť autorizácia platieb. Podľa informácií SME chce Fleetpay svoje podnikanie rozšíriť. Zástupca firmy Ondrej Groško sa k tomu nevyjadril. Ide totiž o súkromnú spoločnosť.

Tendre Skanska sa hýbu pomaly

Skanska musí vysvetľovať neprimerane nízku cenu. Inde odrazu nízka cena neprekáža.

BRATISLAVA. Na pôde Národnej diaľničnej spoločnosti uviazli už dávnejšie dva tendre. Verejne sa diskutuje o tom, že sa nehýbu, pretože sa do nich zapojila Skanska, a to údajne s podozrivo nízkou cenovou ponukou. Švédsku firmu za ceny kritizoval Zväz stavebných podnikateľov.

V súťažiach ide o úsek diaľnice D3 medzi Žilinou Strážovom a Žilinou Brodnom. Na ceste R4 je to úsek Košice – Milhošť.

V druhom prípade najnovšie Národná diaľničná spoločnosť vylúčila z tendra druhú najlacnejšiu ponuku za 78,778 milióna eur od konzorcia Strabag a Váhostav. „Teraz prebieha proces odvolávania,“ povedal Igor Choma, riaditeľ diaľničnej spoločnosti. Komisia podľa neho žiadny problém s nízkou cenou nemá. Všetko sa vydiskutovalo. Choma predpokladá, že vyhrá najlacnejší. Tým by mala byť Skanska s ponukou 77,686 milióna eur.

O manipulácii sa však hovorí aj v tendri Železníc Slovenskej republiky na modernizáciu časti trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. „Včera nám bola od ŽSR doručená 38­stranová požiadavka na vysvetlenie neobvykle nízkej ceny. Požiadali sme však o predĺženie 7­dňového limitu na odpoveď,“ opísala aktuálny stav hovorkyňa Skanskej Magdaléna Dobišová.“

Daniela Krajanová
Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 288
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 630
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 946
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 805
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 797
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 138
  7. Aká je chémia vôní 8 796
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 571
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 391
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 057
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Lacnejšie tovary a bývanie? Šesť najčastejších mýtov o socializme

Z priemernej mzdy si dnes kúpite násobne viac.

Dubček veril v socializmus s ľudskou tvárou.
Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.

Mads Mikkelsen pre SME: Som slávny, som úspešný, ale toto som chcel?

Slávny dánsky herec priznáva, že mu niekedy pomôže pohár vína.

Dánsky herec Mads Mikkelsen.

Neprehliadnite tiež

Ktorých právnikov zamestnávajú spory o výstavbu ciest (rebríček)

Energetické distribučné spoločnosti sa sporia o peniaze s výrobcami zelenej elektriny.

Meškanie projektu rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy vyvolalo medzinárodnú arbitráž.

Právnici radia nielen pri developmente bytov, ale aj väznice

Medzi najväčšími real estate transakciami je projekt novej väznice v Rimavskej Sobote.

Kancelária Bartošík Šváby radí developerovi Immocap Group s developmentom Nového Istropolisu na Trnavskom mýte v Bratislave.

IT systém k obchodnénu registru 21. storočia naďalej mešká

Ani po dvoch rokoch nie je uzatvorená zmluva.

(ilustračné foto)
Vizualizácia projektu Pod Vinicou.