Autobusári si chcú zachovať výhody alebo zvýšiť platy

Autobusári sa vyhrážajú ostrým štrajkom. Európske nariadenie im totiž zobralo výhody, ktoré mali desaťročia.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Zamestnanec SAD Nové Zámky bývajúci v Starom Tekove môže ročne ušetriť na cestovnom tisíc a viac eur. On totiž cestuje zadarmo, jeho manželka a dve deti s 50-­percentnou zľavou. Ak on a celá jeho rodina dochádzajú za prácou, školou a zábavou každý deň do blízkych Levíc, môžu denne ušetriť na osobu 60 centov. Zľavy im zatiaľ platia po celom Slovensku. Ušetria teda aj na mimoriadnych cestovných výdavkoch, napríklad pri cestách na dovolenku.

Nikto však nevie povedať, koľko na týchto výhodách zamestnanci a ich blízki ušetria. Evidencia ani štatistiky zatiaľ neexistujú, hoci tieto výhody existujú už 60 rokov.

Nepovolená dotácia

Aké sú výhody
SAD
  • asi 10­tisíc zamestnancov (aj dôchodcov) SAD a ich detí a manželov malo cestovanie zadarmo alebo s 50­percentnou zľavou, platí do 31. mája 2010,
  • musia si na začiatku roka kúpiť režijku za 10 eur,
  • náklady nie sú vyčíslené.
Dopravu pre zamestnancov a príbuzných dotujú aj železničiarom
  • cestujú zadarmo, musia si
    na začiatku roka zaplatiť
    režijku za 17 – 84 eur,
  • ide asi o 32­-tisíc zamestnancov aj bývalých ZSSK, ŽSR a CARGO,
  • výhody im vyplývajú zo zákona.

Onedlho sa môže stať, že o svoje benefity zamestnanci SAD a ich príbuzní prídu. Minulý rok ich ministerstvo dopravy naposledy zaradilo medzi tých, za ktorých mestá a samosprávne kraje zaplatia v rámci dotovaných výkonov vo verejnom záujme. Týka sa to však aj zamestnancov ministerstva dopravy, poslancov a zamestnancov Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) na penzii.

Európska únia to totiž ministrovi od decembra minulého roka zatrhla. „Poskytovanie zamestnaneckých zliav v rámci výkonov vo verejnom záujme je možné iba po ich zakomponovaní do zmluvy,“ hovorí advokát Zväzu autobusovej dopravy Ján Buocik. Tú majú SAD uzatvorenú so župami a mestami.

Od decembra preto odborári vyjednávajú s vedením SAD, aby sa sociálne výhody pre zamestnancov a ich rodinných príslušníkov zachovali. SAD zase rokuje so županmi, aby sa pre nich vytvorila osobitná tarifa.

Súkromníci vlastniaci SAD­-ky zľavy na svoje plecia vziať nechcú. Od januára musia zaplatiť daň z pridanej hodnoty z výšky dotácie.

Mestá sa k problému zatiaľ nevyjadrili, väčšina VÚC zase odmieta vytvoriť osobitnú tarifu, lebo chcú šetriť. „Nemáme na riešenie tejto situácie ani právny dôvod, ani prostriedky,“ povedal trnavský župan Tibor Mikuš. Rovnaký názor má aj jeho bratislavský kolega Pavol Frešo. Ochotní pristúpiť na kompromis sú župani v Trenčíne a Žiline. S nimi rokuje napríklad aj šéf predstavenstva SAD Prievidza Jaroslav Štrba. Vyzerá to tak, že by sa mohli dohodnúť na systéme, keď by si zamestnanci platili 5 centov na každých 50 kilometrov. V stredu majú o probléme hovoriť všetci ôsmi župani.

Ostrý štrajk

Ak sa SAD­-ky nedohodnú so župami na osobitnej tarife, chcú autobusári vstúpiť do ostrého štrajku. Podpisy naň zbierajú tento týždeň. Šéf odborového zväzu KOVO Emil Machyna ešte nevie povedať, v akej podobe by tento štrajk prebiehal. Na začiatku chcú čo najmenej obmedziť cestujúcu verejnosť.

Ministerstvo dopravy podľa jeho hovorcu Stanislava Jurikoviča zastáva názor, že „je v prvom rade na jednotlivých súkromných podnikoch SAD, či budú vytvárať podmienky na sociálne výhody pre svojich zamestnancov“. Apeluje aj na župy, aby boli súčinné.

Zväz autobusových dopravcov je však presvedčený, že prípadný štrajk bude nezákonný, pretože kolektívne zmluvy hovoria len o výhodách pre zamestnancov, nie aj pre rodinných príslušníkov.

Odborári majú preto pripravenú aj alternatívu: tlak na zvýšenie miezd o 20 percent. Takýto štrajk už by bol legálny. Právnik odborárov Anton Mifka pritom upozorňuje županov, že zvýšenie miezd ich vyjde draho.

Ako vláda plní sľub posilniť odbory

Čo sľúbili: V rámci legislatívnych návrhov bude aj posilnenie postavenia odborovej organizácie v rámci zamestnaneckých participačných mechanizmov v podniku.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Odbory by mali byť silné vďaka podpore zamestnancov, nie štátu. Príliš silná legislatívna podpora odborov by mohla odradiť investorov od príchodu na Slovensko či zotrvania u nás a tým negatívne vplývať na zamestnanosť.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Vláda presadila novelu Zákonníka práce, ktorá posilnila postavenie odborov. Po novom majú právo spolurozhodovať o normách práce a nerovnomernom rozvrhovaní pracovného času. Zamestnávatelia sú tiež povinní poskytovať odborárom niekoľko hodín na odborársku agendu a tiež umožniť vstup do svojich priestorov aj osobe, ktorá nie je ich zamestnancom, ale koná v mene odborovej organizácie, v ktorej je združený ich zamestnanec.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 543
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 830
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 748
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 977
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 964
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 112
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 989
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 687
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 352

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.

Bill Gates navrhuje zdanenie práce robotov

Gates hovorí, že začať sa má tam, kde roboty vykonávajú prácu za ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop