Z Carga je ďalší sociálny podnik

Štátny dopravca v 127­-miliónovej strate vlani neprepúšťal. Zaviazalo ho k tomu memorandum.

Štátnemu nákladnému železničnému dopravcovi sa prepadli aj tržby.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Štát železničnému Cargu požičal milióny eur, ich návratnosť je otázna. Firma je totiž v obrovskej strate.

BRATISLAVA. Problémy štátneho nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia sa opakujú. Vlani si firma „vyjazdila“ stratu 126,6 milióna eur (3,8 miliardy slovenských korún). O jedenásť miliónov ton sa prepadol objem dopraveného nákladu. Cargo vlani prepravilo 33,8 milióna ton tovaru.

Vláda pritom vlani firme odklepla pôžičku 166 miliónov eur, ktorú preveruje Európska komisia pre podozrenie z nedovolenej štátnej pomoci. Stanovisko komisie sa nám včera získať nepodarilo, Belgicko sviatkuje.

Sociálny podnik?

Ako fungujú
Spoločnosť ZSSK Cargo
  • má asi 9800 zamestnancov,
  • prevádzkuje 14-­tisíc vozňov,
  • vlani prepravila 33,8 milióna ton tovaru, v roku 2008 to bolo 44,5 milióna ton tovaru,
  • vlani vykázala stratu 127 miliónov eur (3,8 miliardy korún),
  • vláda jej vlani poskytla úver vo výške 166 miliónov eur, ktorý preveruje Brusel.
Spoločnosť ČD Cargo
  • má asi 9700 zamestnancov,
  • prevádzkuje 23-­tisíc vozňov,
  • vlani prepravila 68,3 milióna ton tovaru, v roku 2008 to bolo 86, 2 milióna ton,
  • za rok 2009 vykázala stratu 378 miliónov českých korún,
  • vlani výrazne škrtala výdavky, prepúšťala zamestnancov.

Kým český štátny Cargo dopravca vlani prepravil o 18 miliónov ton tovaru menej ako predvlani, jeho strata je „len“ niečo okolo 380 miliónov českých korún (takmer 14,9 milióna eur). Vedenie firmy totiž pristúpilo k škrtaniu a aj k prepúšťaniu.

Slovenské Cargo neprepúšťalo, aj keď má v porovnaní s Čechmi viac zamestnancov. „Zamestnanci, ktorí skončili pracovný pomer v spoločnosti, tak urobili na základe dohody na návrh zamestnanca,“ povedala PR manažérka železničnej spoločnosti Monika Schmidtová.

Dopravca vlani podľa nej začal dva sociálne programy. Ich cieľom bolo zachovať zamestnanosť v zmysle memoranda. „To bolo podpísané medzi ministerstvom, troma železničnými podnikmi a najväčším sociálnym partnerom,“ povedala.

Najefektívnejšia privatizácia

Podľa riaditeľa INEKO Petra Goliáša by bola najefektívnejším riešením privatizácia. „Inak môže byť naďalej udržiavaný monopol, ktorý vstúpi do konkurenčného prostredia, kde bude s veľkou pravdepodobnosťou prehrávať,“ povedal Goliáš. Privatizácia podľa neho už mala prebehnúť dávno a jej odďaľovanie len škodí. Tú však Ficova vláda zastavila, keď sa chopila moci.

„Otázka privatizácie nie je v kompetencii našej spoločnosti,“ povedala Schmidtová. Ministerstvo dopravy na otázky o hospodárení Carga včera neodpovedalo, prisľúbilo reakciu počas dnešného dňa.

„Sanovať takýto stav sa dá dvoma spôsobmi. Ďalšou pôžičkou z peňazí daňových poplatníkov, alebo predajom. Návratnosť pôžičky je otázna, predajom by sa štát zbavil záťaže do budúcnosti," povedal Tibor Majzún, riaditeľ cargo-partner Slovensko, ktoré je jedným z lídrov nákladnej dopravy v strednej Európe.

Vraj drahé koľaje

Šéfredaktorka magazínu Železničná revue Desana Mertinková hovorí, že strata je len dôsledkom ignorancie problémov železničných spoločností. „Problémom štátneho Carga je, že ho nikto roky nerieši. Nechceme privatizáciu, nechceme nadnárodné spájanie a ani širokorozchodnú trať.“

Cargo odôvodňuje hospodárske výsledky dosahmi globálnej krízy, v rámci ktorej sa prepravné výkony a prevádzkové výnosy prepadli medziročne o 24 percent.

Spoločnosť zdôraznila, že napriek poklesu platila za využívanie tratí cenu o pätinu vyššiu ako v roku 2008. „Pri porovnaní s Českou republikou je táto cena vyššia o sto percent,“ tvrdí Schmidtová. Aj železničná infraštruktúra je v rukách štátu.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub zastaviť privatizáciu, resp. neprivatizovať tzv. strategické podniky (energetika, lesy, železnice, letiská, zdravotníctvo, atď.)

Čo sľúbili: Vláda SR nebude pokračovať v privatizácii a v doprivatizácii majetkovej účasti štátu v strategických podnikoch. Vláda určí, ktoré podniky a inštitúcie sú z hľadiska národno-štátnych záujmov strategické.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. V prevažnej väčšine tzv. strategických podnikov uvedených v danom sľube sa štátne vlastníctvo preukázalo v riadení menej efektívne ako súkromné vlastníctvo či štátna regulácia aktivít súkromných podnikov.

Aká je realita? Sľub bol splnený. Vláda zastavila privatizáciu tzv. strategických podnikov. Krátko po svojom nástupe, v októbri 2006, odstúpila od privatizácie bratislavského letiska, zastavila tiež privatizáciu nákladnej železničnej spoločnosti Cargo.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 700
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 070
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 040
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 123
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 934
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 159
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 940
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 696
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 648
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 616

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.