SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Z Carga je ďalší sociálny podnik

Štátny dopravca v 127­-miliónovej strate vlani neprepúšťal. Zaviazalo ho k tomu memorandum.

Štátnemu nákladnému železničnému dopravcovi sa prepadli aj tržby.Štátnemu nákladnému železničnému dopravcovi sa prepadli aj tržby. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Štát železničnému Cargu požičal milióny eur, ich návratnosť je otázna. Firma je totiž v obrovskej strate.

BRATISLAVA. Problémy štátneho nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia sa opakujú. Vlani si firma „vyjazdila“ stratu 126,6 milióna eur (3,8 miliardy slovenských korún). O jedenásť miliónov ton sa prepadol objem dopraveného nákladu. Cargo vlani prepravilo 33,8 milióna ton tovaru.

Vláda pritom vlani firme odklepla pôžičku 166 miliónov eur, ktorú preveruje Európska komisia pre podozrenie z nedovolenej štátnej pomoci. Stanovisko komisie sa nám včera získať nepodarilo, Belgicko sviatkuje.

Sociálny podnik?

Ako fungujú
Spoločnosť ZSSK Cargo
  • má asi 9800 zamestnancov,
  • prevádzkuje 14-­tisíc vozňov,
  • vlani prepravila 33,8 milióna ton tovaru, v roku 2008 to bolo 44,5 milióna ton tovaru,
  • vlani vykázala stratu 127 miliónov eur (3,8 miliardy korún),
  • vláda jej vlani poskytla úver vo výške 166 miliónov eur, ktorý preveruje Brusel.
Spoločnosť ČD Cargo
  • má asi 9700 zamestnancov,
  • prevádzkuje 23-­tisíc vozňov,
  • vlani prepravila 68,3 milióna ton tovaru, v roku 2008 to bolo 86, 2 milióna ton,
  • za rok 2009 vykázala stratu 378 miliónov českých korún,
  • vlani výrazne škrtala výdavky, prepúšťala zamestnancov.

Kým český štátny Cargo dopravca vlani prepravil o 18 miliónov ton tovaru menej ako predvlani, jeho strata je „len“ niečo okolo 380 miliónov českých korún (takmer 14,9 milióna eur). Vedenie firmy totiž pristúpilo k škrtaniu a aj k prepúšťaniu.

Slovenské Cargo neprepúšťalo, aj keď má v porovnaní s Čechmi viac zamestnancov. „Zamestnanci, ktorí skončili pracovný pomer v spoločnosti, tak urobili na základe dohody na návrh zamestnanca,“ povedala PR manažérka železničnej spoločnosti Monika Schmidtová.

Dopravca vlani podľa nej začal dva sociálne programy. Ich cieľom bolo zachovať zamestnanosť v zmysle memoranda. „To bolo podpísané medzi ministerstvom, troma železničnými podnikmi a najväčším sociálnym partnerom,“ povedala.

Najefektívnejšia privatizácia

Podľa riaditeľa INEKO Petra Goliáša by bola najefektívnejším riešením privatizácia. „Inak môže byť naďalej udržiavaný monopol, ktorý vstúpi do konkurenčného prostredia, kde bude s veľkou pravdepodobnosťou prehrávať,“ povedal Goliáš. Privatizácia podľa neho už mala prebehnúť dávno a jej odďaľovanie len škodí. Tú však Ficova vláda zastavila, keď sa chopila moci.

„Otázka privatizácie nie je v kompetencii našej spoločnosti,“ povedala Schmidtová. Ministerstvo dopravy na otázky o hospodárení Carga včera neodpovedalo, prisľúbilo reakciu počas dnešného dňa.

„Sanovať takýto stav sa dá dvoma spôsobmi. Ďalšou pôžičkou z peňazí daňových poplatníkov, alebo predajom. Návratnosť pôžičky je otázna, predajom by sa štát zbavil záťaže do budúcnosti," povedal Tibor Majzún, riaditeľ cargo-partner Slovensko, ktoré je jedným z lídrov nákladnej dopravy v strednej Európe.

Vraj drahé koľaje

Šéfredaktorka magazínu Železničná revue Desana Mertinková hovorí, že strata je len dôsledkom ignorancie problémov železničných spoločností. „Problémom štátneho Carga je, že ho nikto roky nerieši. Nechceme privatizáciu, nechceme nadnárodné spájanie a ani širokorozchodnú trať.“

Cargo odôvodňuje hospodárske výsledky dosahmi globálnej krízy, v rámci ktorej sa prepravné výkony a prevádzkové výnosy prepadli medziročne o 24 percent.

Spoločnosť zdôraznila, že napriek poklesu platila za využívanie tratí cenu o pätinu vyššiu ako v roku 2008. „Pri porovnaní s Českou republikou je táto cena vyššia o sto percent,“ tvrdí Schmidtová. Aj železničná infraštruktúra je v rukách štátu.

Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve

Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.

Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub zastaviť privatizáciu, resp. neprivatizovať tzv. strategické podniky (energetika, lesy, železnice, letiská, zdravotníctvo, atď.)

Čo sľúbili: Vláda SR nebude pokračovať v privatizácii a v doprivatizácii majetkovej účasti štátu v strategických podnikoch. Vláda určí, ktoré podniky a inštitúcie sú z hľadiska národno-štátnych záujmov strategické.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. V prevažnej väčšine tzv. strategických podnikov uvedených v danom sľube sa štátne vlastníctvo preukázalo v riadení menej efektívne ako súkromné vlastníctvo či štátna regulácia aktivít súkromných podnikov.

Aká je realita? Sľub bol splnený. Vláda zastavila privatizáciu tzv. strategických podnikov. Krátko po svojom nástupe, v októbri 2006, odstúpila od privatizácie bratislavského letiska, zastavila tiež privatizáciu nákladnej železničnej spoločnosti Cargo.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 251
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 598
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 987
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 703
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 765
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 126
  7. Aká je chémia vôní 8 760
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 562
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 380
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 084
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Lacnejšie tovary a bývanie? Šesť najčastejších mýtov o socializme

Z priemernej mzdy si dnes kúpite násobne viac.

Dubček veril v socializmus s ľudskou tvárou.
Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.

Mads Mikkelsen pre SME: Som slávny, som úspešný, ale toto som chcel?

Slávny dánsky herec priznáva, že mu niekedy pomôže pohár vína.

Dánsky herec Mads Mikkelsen.

Neprehliadnite tiež

Ktorých právnikov zamestnávajú spory o výstavbu ciest (rebríček)

Energetické distribučné spoločnosti sa sporia o peniaze s výrobcami zelenej elektriny.

Meškanie projektu rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy vyvolalo medzinárodnú arbitráž.

Právnici radia nielen pri developmente bytov, ale aj väznice

Medzi najväčšími real estate transakciami je projekt novej väznice v Rimavskej Sobote.

Kancelária Bartošík Šváby radí developerovi Immocap Group s developmentom Nového Istropolisu na Trnavskom mýte v Bratislave.

IT systém k obchodnénu registru 21. storočia naďalej mešká

Ani po dvoch rokoch nie je uzatvorená zmluva.

(ilustračné foto)
Vizualizácia projektu Pod Vinicou.