AKTUALIZOVANÉ 19:04

D1 dostala úver s podmienkami

Najviac peňazí na prvý balík súkromných ciest má dať Európska investičná banka. Tá nám požičia len podmienečne.

(Zdroj: TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:04 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Jedna miliarda eur. Presne toľko peňazí potrebujeme od Európskej investičnej banky (EIB), aby sme mohli začať stavať rekordne drahú súkromnú cestu.

Za 75 kilometrov úsekov medzi Martinom a Prešovom máme totiž za tridsať rokov zaplatiť 9,13 miliardy eur. Požičať na investície si potrebujeme dokopy 2,5 miliardy eur.

Vláda si s nákladmi starosti nerobí, tvrdí Ivan Štulajter

Úver brzdí Brusel. Prekáža mu, že chceme betónovou cestou preťať chránené územia európskeho významu – najmä Veľkej a Malej Fatry. Pritom sme mohli obce Turany a Hubová spojiť tunelom.

V utorok komisia vyhlásila, že miliarda na cestu bude, ak splníme požiadavky na ochranu prírody. Kým nebude spokojná, nesmieme stavať na chránenom území. Informovali o tom Hospodárske noviny.

„Prvá platba bude smerovať len na prípravné práce alebo práce na úseky, ktoré nespadajú pod článok 6 smernice o biotopoch,“ povedal hovorca eurokomisára pre životné prostredie Joseph Hennon. Tam práve spadajú chránené územia Fatry.

Na otázku, či Brusel požaduje, aby sme od povrchového variantu prešli naspäť k tunelu, neodpovedal. Nezávislý expert komisie Peter Straka hovorí, že komisii ide najmä o to, aby Slovensko urobilo dostatočné zmierňujúce a kompenzačné opatrenia, čiže napríklad podchody pre zver.

Vážny: Všetko sme už urobili

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) povedal, že spôsob financovania, o akom hovorí komisia, by si vyžiadal prepracovanie zmluvy na D1. To by zasa trvalo niekoľko mesiacov.

„Ideme to robiť tak, aby bol súhlas bezpodmienčný,“ uzavrel Vážny. Chystá sa rokovať so zástupcami komisie. Z ministrovho pohľadu sa už všetko potrebné na ochranu prírody urobilo. Pripustil, že možno pribudnú nejaké opatrenia na ochranu životného prostredia.

Čo sme teda získali podmienečným úverom? „Minimálne to, že EIB zhodnotila tento projekt ako financovateľný, ako efektívny, a už budú pre mňa absolútne hlúposti to, aký je to zlý projekt,“ povedal Vážny.

Za pár dní má vláda uzavrieť s konzorciom dohodu o cene diaľnice. To, do akej miery je podmienečný súhlas Bruselu v tejto súvislosti problémom, Vážny nepovedal. „To nech vás netrápi.“

Analýz ubúda

Extrémne vysokú cenu cesty pritom kritizuje nielen opozícia, ale aj odborníci. Jej posledné zdraženie o vyše miliardu niektorí pripisujú tomu, že vláda sa chce odvďačiť svojim mecenášom. D1 totiž stavia konzorcium, v ktorom je aj Váhostav Juraja Širokého. Za Ficovej vlády dostáva táto firma lukratívne štátne zákazky.

Minister Vážny nedávno vyhlásil, že má 30 analýz, ktoré hodnotia výhodnosť projektov PPP oproti modelu, v ktorom by cestu staval štát. V stredu už hovoril o siedmich.

Dve analýzy už sú pritom zverejnené. Jedna sa na verejnosť dostala omylom. Minister ju označuje ako pracovnú verziu. Podľa nej je stavba cez verejno­súkromné partnerstvo (PPP) nevýhodnejšia oproti klasickému modelu o pol miliardy eur.

Na vládny stôl sa však v marci dostala analýza, podľa ktorej je rozdiel len 29 miliónov eur. Napokon si minister objednal ešte ďalšiu analýzu. Podľa nej sú už projekty PPP výhodnejšie než cesty v réžii štátu.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 692
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 791
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 716
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 294
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 834
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 499
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 495
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 177
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 944
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOŠICE KORZÁR

Vincent Lukáč nesúhlasí s vyvesením jeho dresu v Steel Aréne

Vedenie rozhodnutie prekvapilo.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop