SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:04

D1 dostala úver s podmienkami

Najviac peňazí na prvý balík súkromných ciest má dať Európska investičná banka. Tá nám požičia len podmienečne.

(Zdroj: TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:04 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Jedna miliarda eur. Presne toľko peňazí potrebujeme od Európskej investičnej banky (EIB), aby sme mohli začať stavať rekordne drahú súkromnú cestu.

Za 75 kilometrov úsekov medzi Martinom a Prešovom máme totiž za tridsať rokov zaplatiť 9,13 miliardy eur. Požičať na investície si potrebujeme dokopy 2,5 miliardy eur.

Vláda si s nákladmi starosti nerobí, tvrdí Ivan Štulajter

Úver brzdí Brusel. Prekáža mu, že chceme betónovou cestou preťať chránené územia európskeho významu – najmä Veľkej a Malej Fatry. Pritom sme mohli obce Turany a Hubová spojiť tunelom.

V utorok komisia vyhlásila, že miliarda na cestu bude, ak splníme požiadavky na ochranu prírody. Kým nebude spokojná, nesmieme stavať na chránenom území. Informovali o tom Hospodárske noviny.

„Prvá platba bude smerovať len na prípravné práce alebo práce na úseky, ktoré nespadajú pod článok 6 smernice o biotopoch,“ povedal hovorca eurokomisára pre životné prostredie Joseph Hennon. Tam práve spadajú chránené územia Fatry.

Na otázku, či Brusel požaduje, aby sme od povrchového variantu prešli naspäť k tunelu, neodpovedal. Nezávislý expert komisie Peter Straka hovorí, že komisii ide najmä o to, aby Slovensko urobilo dostatočné zmierňujúce a kompenzačné opatrenia, čiže napríklad podchody pre zver.

Vážny: Všetko sme už urobili

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) povedal, že spôsob financovania, o akom hovorí komisia, by si vyžiadal prepracovanie zmluvy na D1. To by zasa trvalo niekoľko mesiacov.

„Ideme to robiť tak, aby bol súhlas bezpodmienčný,“ uzavrel Vážny. Chystá sa rokovať so zástupcami komisie. Z ministrovho pohľadu sa už všetko potrebné na ochranu prírody urobilo. Pripustil, že možno pribudnú nejaké opatrenia na ochranu životného prostredia.

Čo sme teda získali podmienečným úverom? „Minimálne to, že EIB zhodnotila tento projekt ako financovateľný, ako efektívny, a už budú pre mňa absolútne hlúposti to, aký je to zlý projekt,“ povedal Vážny.

Za pár dní má vláda uzavrieť s konzorciom dohodu o cene diaľnice. To, do akej miery je podmienečný súhlas Bruselu v tejto súvislosti problémom, Vážny nepovedal. „To nech vás netrápi.“

Analýz ubúda

Extrémne vysokú cenu cesty pritom kritizuje nielen opozícia, ale aj odborníci. Jej posledné zdraženie o vyše miliardu niektorí pripisujú tomu, že vláda sa chce odvďačiť svojim mecenášom. D1 totiž stavia konzorcium, v ktorom je aj Váhostav Juraja Širokého. Za Ficovej vlády dostáva táto firma lukratívne štátne zákazky.

Minister Vážny nedávno vyhlásil, že má 30 analýz, ktoré hodnotia výhodnosť projektov PPP oproti modelu, v ktorom by cestu staval štát. V stredu už hovoril o siedmich.

Dve analýzy už sú pritom zverejnené. Jedna sa na verejnosť dostala omylom. Minister ju označuje ako pracovnú verziu. Podľa nej je stavba cez verejno­súkromné partnerstvo (PPP) nevýhodnejšia oproti klasickému modelu o pol miliardy eur.

Na vládny stôl sa však v marci dostala analýza, podľa ktorej je rozdiel len 29 miliónov eur. Napokon si minister objednal ešte ďalšiu analýzu. Podľa nej sú už projekty PPP výhodnejšie než cesty v réžii štátu.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 255
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 699
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 748
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 652
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 717
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 256
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 225
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 084
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 971
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 724
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská.
Stĺpček Osmelené

Prečo nechceme, aby muži nosili ženské róby

Harry Styles rozpútal debatu o mužoch v šatách.

Michaela Žureková
ČESKÝ ZÁPISNÍK

Keď sa Česko riadi ako firma. Krachujúca

Babiš musí ísť prosiť do Senátu. Piráti mu pokazili predvolebnú hru s daňami.

Jindřich Šídlo.
Novak Djokovič a tréner Marián Vajda.

Neprehliadnite tiež

Európska centrálna banka počíta s pomalším oživovaním inflácie

Rastové vyhliadky ekonomiky eurozóny sa však zlepšili.

Ilustračná fotografia.

Podoba majetkových priznaní funkcionárov by sa mala zmeniť

Pracovná skupina má pripraviť systémovú zmenu.

Poslanec za stranu Za ľudí Tomáš Lehotský.

Rozdiely pretrvávajú. Vyjednávači obnovili rokovania o obchodnej dohode

Vyjednávač za britskú vládu David Frost tvrdí, že má cenu pokračovať v rozhovoroch.

Hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier a jeho tím prichádza na sobotňajšie rozhovory.

Ochranné rúška prudko zvýšili tržby módnej spoločnosti van Laack

Rúška sa ako produkt v tomto biznise mimoriadne podcenili, tvrdí šéf spoločnosti.

Ilustračná fotografia.