MLADÁ BOLESLAV. Nad automobilkou Škoda Auto, tradičným pilierom českej ekonomiky, visí hrozba nariadeného ústupu zo západoeurópskeho trhu a vynútená produkcia pre Východ. "Priaznivejšou cenou 23.950 eur odláka Škoda Superb zákazníkov značke VW Passat," napísala o dôvodoch možných zmien internetová verzia týždenníka Focus Online.
Okrem ceny bodujú škodovky aj kvalitou, ktorá sa približuje modelom značky Volkswagen. Všetky značky wolfsburského koncernu žijú od roku 2002 samostatným životom. Táto stratégia platí aj po reorganizácii z roku 2006.
Denník Frankfurter Allgemeine Zeitung priniesol ešte jednoznačnejšiu požiadavku: "Česi by mali vyrábať lacné a kompaktné sedany pre rozvojové krajiny".
Vnútrokoncernová konkurencia
V Nemecku predala vlani Škoda Auto 42.955 octavií a 83.495 fabií, spolu teda vyše 126.000 vozidiel. Volkswagenov, ktorých je 18 modelov, sa predáva mesačne približne dvakrát toľko. Marcová štatistika agentúry KBA, ktorá si všíma počty prihlásených nových áut do prevádzky, potom stavia Fabiu a Octaviu pred VW Candy, Tiguan a Transporter. Passat má dvakrát toľko registrácii než Octavia, ale len o 1000 vozov viac ako Fabia.
Die Welt napísal, že "sa nemožno čudovať, keď šéf koncernu Martin Winterkorn chce odstrániť vnútrokoncernovú konkurenciu a nasmerovať ju, aby robila autá pre východné štáty. Tým by sa situácia dramaticky zmenila. Namiesto VW alebo Mercedesu by sa stala jej najväčším rivalom Dacia".
Nemecké denníky dokonca špekulujú, kam by sa výroba z Mladej Boleslavi mohla presťahovať. Je to ruská Kaluga. "To je nezmysel. Vyrábať v Kaluge pre západoeurópsky trh by sa nevyplatilo," rezolútne povedal šéf predaja koncernu VW v Rusku Martin Jahn.
A dodal, že Rusko, rovnako ako Čína alebo India, sú pre koncern najviac perspektívne trhy, pre každý z nich však platí iná stratégia. Pre každý z nich treba vyvíjať iné modely.
Lacné na západ, drahé na východ
Podľa informácií denníka E 15 jestvuje aj iná možnosť ako vyradiť Mladú Boleslav ako súpera z hry. Pri zmene stratégie celého koncernu by do jej priestorov mohla prísť nová výroba. Hovorí sa o lacných seatoch. Taký zásah by znamenal obmedzenie obávaných superbov a octavií. Tie by sa vyrábali a montovali inde, napríklad v Rusku či v indickom Aurangabáde, alebo v Šanghaji. Teda presne tam, kde by ich Nemci presne chceli mať.
Centrála VW vi Wolfsburgu na otázku E 15 odpovedala, že značka Škoda má v rámci koncernu jasný profil. "So sloganom Simply Clever sa vozidlá značky Škoda mimoriadne úspešne vyprofilovali. Tým aj Škoda potvrdzuje úspech viacznačkovej stratégie koncernu VW. V tejto koncepcii bude značka Škoda dôsledne pokračovať," uviedla Christina Merzbachová z tlačového úseku.
K jej slovám sa pripojila aj mladoboleslavská firma. "Je to spoločné vyjadrenie," povedal vedúci podnikovej komunikácie Martin Lauer.