BRATISLAVA. Marcový audit Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA) našiel na leteckom úrade viaceré nedostatky. Správa z auditu nie je zatiaľ prístupná verejnosti. Jej podobu môžu zmeniť samotný úrad svojou oponentúrou, ako aj rezort dopravy.
Ak agentúru slovenské úrady nepresvedčia, Európska komisia nás môže zažalovať na Európskom súdnom dvore.
Z praktického hľadiska by to znamenalo, že by slovenský Letecký úrad prišiel o niektoré kompetencie, ktoré by mohol poskytovať jeho náprotivok v inej krajine Európskej únie. Bol de facto zbytočný. Slovenskí piloti a aerolínie by si však museli vybavovať rôzne povolenia napríklad v Prahe alebo v Budapešti.
Bolo by to už po tretíkrát, čo by z auditu EASA vzišli pochybnosti o našom letectve. V apríli Komisia pre SME priznala, že z auditov v rokoch 2007 a 2009 vzišlo viacero otáznikov. Pred tromi rokmi agentúra kontrolovala letovú prevádzku a udeľovanie preukazov odbornej a zdravotnej spôsobilosti posádok lietadiel.
Môžeme prísť o kompetencie
Ministerstvo dopravy v apríli potvrdilo, že staré audity ukázali na opakujúci sa problém „nízkeho počtu zamestnancov úradu, ich výcviku a stabilizácie“. Informácie o výsledku aktuálneho marcového auditu odmietlo komentovať.
„Vyjadríme sa až ku konečnej správe,“ povedal hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič. Zverejnením predbežných výsledkov auditu podľa neho spochybňujeme „vážnosť úradu.“ Scenár s odobratím kompetencií je možný.
„Keďže existujeme v rámci Európskej únie, žiadatelia by v takom prípade mohli využiť služby leteckého úradu inej krajiny,“ vysvetlila hovorkyňa českého leteckého úradu Jitka Ungerová.
Čas vraj nedostali
Nedostatky vo svojej práci nepriamo priznal aj samotný letecký úrad. „Momentálne nie je stanovený žiaden termín na odstránenie nálezov auditu z marca 2010,“ reagovala hovorkyňa úradu Petra Pastýriková na otázku, dokedy musia nedostatky odstrániť.
To, že by mal úrad prísť o kompetencie, odmietla. „Letecký úrad nebol informovaný o možnosti odobratia niektorej z vykonávanej činnosti,“ tvrdí. Európska komisia do našej uzávierky na otázky o audite neodpovedala. Vyjadrenie prisľúbila v priebehu najbližších dní. Odôvodnila to náročnosťou spracovania odpovedí.
Úrad si vyžaduje zmeny
Letecký úrad tvrdí, že o zvýšení počtu zamestnancov, čo mu odporúča Brusel, „intenzívne komunikoval a v súčasnosti naďalej rokuje s ministerstvom“. Ministerstvo dopravy neodpovedalo na otázku, prečo nevymenilo súčasné vedenie, keď sa nedostatky nepodarilo odstrániť od roku 2007.