Rozpracovaná dopadová štúdia naznačuje cenový šok v SR a nové prepúšťanie

Bratislava 7.mája (TASR) - Slovensko bude mať svoju prvú štúdiu o ekonomických a sociálnych dôsledkoch vstupu do Európskej únie (EÚ) k dispozícii koncom ...

Bratislava 7.mája (TASR) - Slovensko bude mať svoju prvú štúdiu o ekonomických a sociálnych dôsledkoch vstupu do Európskej únie (EÚ) k dispozícii koncom budúceho mesiaca. Súčasťou prípravy tzv. dopadovej štúdie, ktorá je rozpracovaná asi na 80 %, bol dnešný seminár, zorganizovaný Úradom vlády SR. Na stretnutí s novinármi o tom informovala vicepremiérka pre európsku integráciu Mária Kadlečíková a zostavovatelia materiálu zo Slovenskej akadémie vied (SAV).

Podpredsedníčka vlády v súvislosti so závermi z diskusie nevylúčila zvýšenie miery nezamestnanosti v SR po vstupe na 30 % a zároveň predpokladá "cenový šok", teda zvýšenie cien v priemere asi o 15 %.

Podľa vedúceho experta Ústavu slovenskej a svetovej ekonomiky (ÚSSE) SAV Richarda Outratu totiž východiskovú pozíciu Slovenska charakterizujú ekonomické parametre na tretinovej až polovičnej úrovni vzhľadom na priemer EÚ. Celková ekonomická úroveň, vyjadrená pomerom HDP (hrubého domáceho produktu) na obyvateľa, predstavuje 49 % priemeru súčasnej pätnástky, súhrnná produktivita práce je tiež asi polovičná a cenová hladina iba 33-%.

Súčasťou vyrovnávania po vstupe by teda mal byť najmä rast produktivity, ktorý vyvolá tlak na uvoľňovanie pracovníkov. Podľa M. Kadlečíkovej sa v tomto zistení skrýva "odkaz pre vládu" v oblasti politiky zamestnanosti. Úsilie by sa malo sústrediť najmä na urýchlené budovanie služieb a infraštruktúry, pretože do tejto oblasti inak začnú po vstupe do únie v zvýšenej miere prenikať zahraniční podnikatelia.

Dopadová štúdia, ku ktorej sa okrem iných vyjadrili aj zástupcovia podnikateľských a zamestnávateľských organizácií i odborov, má podľa vicepremiérky pomôcť aj pri príprave malých a stredných podnikateľov na podmienky v EÚ. M. Kadlečíková predpokladá problémy v tých podnikoch, ktoré nebudú pripravené ako z hľadiska konkurencieschopnosti, tak ani dodržiavania náročných legislatívnych požiadaviek (napríklad environmentálnych, fytosanitárnych, veterinárnych a bezpečnostných pravidiel).

Hoci zostavenie komplexnej dopadovej štúdie súvisí s vládnou úlohou z marca tohto roka, čerpá z výsledkov dvojročného iniciatívneho výskumu ÚSSE SAV a čiastkových analýz niektorých rezortov. M. Kadlečíková očakáva, že aj budúca vláda bude rešpektovať pripravenú štúdiu vzhľadom na to, že jej vypracovanie si podľa nej "vynútila" verejnosť, reprezentovaná najmä podnikateľskými organizáciami (Asociáciou zamestnávateľských zväzov a združení SR, Slovenskou obchodnou a priemyselnou komorou a Združením priemyselných zväzov SR). Navyše, ako pripomenula, vypracovanie dopadovej štúdie zadala aj predchádzajúca vláda v marci 1998, nestihlo sa však realizovať.

Podpredsedníčka vlády predpokladá v budúcnosti aj aktualizovanie dokumentu, pričom na tento účel navrhuje vyčleniť v štátnom rozpočte na rok 2003 minimálne 3 milióny Sk.

* jf gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 572
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 107
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 376
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 448
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 389
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 877
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 586
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 442
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 852

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop