SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Vláda robí alibi súkromným cestám

Kritika drahých PPP projektov vyprovokovala vládu na reakciu. Dala si urobiť analýzu o tom, čo by Slovensko stratilo, keby sa súkromné diaľnice stopli.

Minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že PPP projekty sú pre nás výhodné.Minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že PPP projekty sú pre nás výhodné. (Zdroj: FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Kritika drahých mega PPP projektov vyprovokovala vládu na reakciu. Dala si urobiť analýzu o tom, čo by Slovensko stratilo, keby sa súkromné diaľnice stopli. Odborníci hovoria, že nerieši to, čo má.

BRATISLAVA. Až po voľbách. Vtedy sa má podľa premiéra Roberta Fica (Smer) rozhodnúť o tom, či Slovensko požičia 800 miliónov eur krachujúcim Grékom. Keď však ide o desaťnásobne vyššiu sumu, ponáhľa sa podpisovať. Tak je to v prípade zmluvy na 75–kilometrovom úseku súkromnej diaľnice medzi Martinom a Prešovom.

Za tento PPP projekt (verejno–súkromné partnerstvo) máme počas 30 rokov zaplatiť 9,13 miliardy eur. Na túto úroveň sa dostal po marcovom zdražení o vyše miliardu eur. Vtedy sa kritika na predražené PPP vystupňovala.

Obrovské straty

Na kritiku včera vláda zareagovala analýzou, o čo všetko by sme prišli, keby sa u nás PPP diaľnice nepostavili. V štúdii sa skloňuje všetkých plánovaných 150 kilometrov súkromných ciest.

„Vyčíslená výška celkových ročných strát v prípade zastavenia všetkých troch balíkov PPP predstavuje hodnotu 438,415 milióna eur ročne“. Celkovo má 150 kilometrov súkromných ciest za 30 rokov, počas ktorých ich budeme splácať, naopak priniesť štátu 13,152 miliardy eur.

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa rozhodol úlohu človeka maskujúceho PPP škandál dohrať do konca, myslí si Rado Baťo.

Analýza nerozoberá to, čo má, zhodujú sa odborníci a opoziční politici. „Štúdia je o tom, čo by sa stalo, keby sme zastavili výstavbu diaľnic a 30 rokov ich nestavali. To je nereálne,“ zhodnotil analytik INEKO Peter Goliaš. V štúdii mu chýba, o koľko by sa oneskorila výstavba a o koľko sú PPP projekty výhodnejšie alebo nevýhodnejšie ako klasická výstavba v réžii štátu.

„Venujú sa porovnaniu PPP a konvenčného modelu iba v poslednej vete, ale výsledok nie je nikde vysvetlený,“ povedal Goliaš. Okrem toho, v analýze nie je porovnaný vplyv projektov na verejné financie, alebo aké sú možnosti intenzívnejšieho využitia eurofondov na výstavbu diaľnic.

Čísla sa rôznia

Opozícia súhlasí. „Celá analýza sa zaoberá všetkým možným, len nie podstatou problému. Teda, či stavať prostredníctvom PPP projektov za trojnásobnú cenu,“ reagoval na analýzu Zsolt Simon (Most–Híd). Opozičná SDKÚ hovorí o alternatívach financovania diaľnic. „Využitie eurofondov, pôžička, prípadne využitie úspor v druhom pilieri na diaľnice. Je množstvo možností, ako zlacnieť a urýchliť výstavbu diaľnic,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ).

Podkladom pre materiál ministerstva dopravy bola analýza Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Jeho riaditeľ Ľubomír Palčák na obranu projektov PPP povedal, že nikto zatiaľ nepredstavil konkrétny plán, ako postaviť diaľnice rovnako rýchlo a bez PPP.

V materiáli však zostalo niekoľko nejasných čísiel. Napríklad, ministerstvu dopravy je po dlhom čase úplne jasné, o koľko sú súkromné cesty lacnejšie než diaľnice v réžii štátu. Je to konkrétne 193 miliónov eur. Samotný minister Ľubomír Vážny (Smer) viackrát povedal, že sám má asi 30 analýz, ktoré hodnotia výhodnosť PPP. Z jeho slov vyplynulo, že na analýzy sa spoliehať nedá.

Štúdiu včera z programu vlády stiahli. Keďže zasadala výjazdovo v Sečovciach, chcela tu preberať regionálne problémy. Vyplýva to z vyjadrení hovorcu ministerstva dopravy Stanislava Jurikoviča. Diaľnice podrobne vláda zhodnotí na budúcu stredu.

Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  4. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  5. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  6. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  9. Pomáhajte čítaním
  10. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  1. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  2. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  3. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  4. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  10. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 699
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 596
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 977
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 371
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 288
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 969
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 956
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 784
  9. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 747
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 542
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Martin Miler

Doležal: Otvorenie zimnej sezóny v lyžiarskych strediskách stále nie je isté

Rezort dopravy má vypracovaný plán a čaká na vyjadrenie odborníkov.

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Kvalitný plán obnovy si vyžaduje čas. Ale tomu Fico nerozumie, odkázal Heger

Minister financií reagoval na kritiku predsedu Smeru na absenciu plánu obnovy pre EÚ.

Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.