Vláda robí alibi súkromným cestám

Kritika drahých PPP projektov vyprovokovala vládu na reakciu. Dala si urobiť analýzu o tom, čo by Slovensko stratilo, keby sa súkromné diaľnice stopli.

Minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že PPP projekty sú pre nás výhodné.(Zdroj: FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Kritika drahých mega PPP projektov vyprovokovala vládu na reakciu. Dala si urobiť analýzu o tom, čo by Slovensko stratilo, keby sa súkromné diaľnice stopli. Odborníci hovoria, že nerieši to, čo má.

BRATISLAVA. Až po voľbách. Vtedy sa má podľa premiéra Roberta Fica (Smer) rozhodnúť o tom, či Slovensko požičia 800 miliónov eur krachujúcim Grékom. Keď však ide o desaťnásobne vyššiu sumu, ponáhľa sa podpisovať. Tak je to v prípade zmluvy na 75–kilometrovom úseku súkromnej diaľnice medzi Martinom a Prešovom.

Za tento PPP projekt (verejno–súkromné partnerstvo) máme počas 30 rokov zaplatiť 9,13 miliardy eur. Na túto úroveň sa dostal po marcovom zdražení o vyše miliardu eur. Vtedy sa kritika na predražené PPP vystupňovala.

Obrovské straty

Na kritiku včera vláda zareagovala analýzou, o čo všetko by sme prišli, keby sa u nás PPP diaľnice nepostavili. V štúdii sa skloňuje všetkých plánovaných 150 kilometrov súkromných ciest.

„Vyčíslená výška celkových ročných strát v prípade zastavenia všetkých troch balíkov PPP predstavuje hodnotu 438,415 milióna eur ročne“. Celkovo má 150 kilometrov súkromných ciest za 30 rokov, počas ktorých ich budeme splácať, naopak priniesť štátu 13,152 miliardy eur.

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa rozhodol úlohu človeka maskujúceho PPP škandál dohrať do konca, myslí si Rado Baťo.

Analýza nerozoberá to, čo má, zhodujú sa odborníci a opoziční politici. „Štúdia je o tom, čo by sa stalo, keby sme zastavili výstavbu diaľnic a 30 rokov ich nestavali. To je nereálne,“ zhodnotil analytik INEKO Peter Goliaš. V štúdii mu chýba, o koľko by sa oneskorila výstavba a o koľko sú PPP projekty výhodnejšie alebo nevýhodnejšie ako klasická výstavba v réžii štátu.

„Venujú sa porovnaniu PPP a konvenčného modelu iba v poslednej vete, ale výsledok nie je nikde vysvetlený,“ povedal Goliaš. Okrem toho, v analýze nie je porovnaný vplyv projektov na verejné financie, alebo aké sú možnosti intenzívnejšieho využitia eurofondov na výstavbu diaľnic.

Čísla sa rôznia

Opozícia súhlasí. „Celá analýza sa zaoberá všetkým možným, len nie podstatou problému. Teda, či stavať prostredníctvom PPP projektov za trojnásobnú cenu,“ reagoval na analýzu Zsolt Simon (Most–Híd). Opozičná SDKÚ hovorí o alternatívach financovania diaľnic. „Využitie eurofondov, pôžička, prípadne využitie úspor v druhom pilieri na diaľnice. Je množstvo možností, ako zlacnieť a urýchliť výstavbu diaľnic,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ).

Podkladom pre materiál ministerstva dopravy bola analýza Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Jeho riaditeľ Ľubomír Palčák na obranu projektov PPP povedal, že nikto zatiaľ nepredstavil konkrétny plán, ako postaviť diaľnice rovnako rýchlo a bez PPP.

V materiáli však zostalo niekoľko nejasných čísiel. Napríklad, ministerstvu dopravy je po dlhom čase úplne jasné, o koľko sú súkromné cesty lacnejšie než diaľnice v réžii štátu. Je to konkrétne 193 miliónov eur. Samotný minister Ľubomír Vážny (Smer) viackrát povedal, že sám má asi 30 analýz, ktoré hodnotia výhodnosť PPP. Z jeho slov vyplynulo, že na analýzy sa spoliehať nedá.

Štúdiu včera z programu vlády stiahli. Keďže zasadala výjazdovo v Sečovciach, chcela tu preberať regionálne problémy. Vyplýva to z vyjadrení hovorcu ministerstva dopravy Stanislava Jurikoviča. Diaľnice podrobne vláda zhodnotí na budúcu stredu.

Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 920
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 524
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 469
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 258
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 637
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 580
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 246
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 891
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 658
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 723

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop