Vláda robí alibi súkromným cestám

Kritika drahých PPP projektov vyprovokovala vládu na reakciu. Dala si urobiť analýzu o tom, čo by Slovensko stratilo, keby sa súkromné diaľnice stopli.

Minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že PPP projekty sú pre nás výhodné.(Zdroj: FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Kritika drahých mega PPP projektov vyprovokovala vládu na reakciu. Dala si urobiť analýzu o tom, čo by Slovensko stratilo, keby sa súkromné diaľnice stopli. Odborníci hovoria, že nerieši to, čo má.

BRATISLAVA. Až po voľbách. Vtedy sa má podľa premiéra Roberta Fica (Smer) rozhodnúť o tom, či Slovensko požičia 800 miliónov eur krachujúcim Grékom. Keď však ide o desaťnásobne vyššiu sumu, ponáhľa sa podpisovať. Tak je to v prípade zmluvy na 75–kilometrovom úseku súkromnej diaľnice medzi Martinom a Prešovom.

Za tento PPP projekt (verejno–súkromné partnerstvo) máme počas 30 rokov zaplatiť 9,13 miliardy eur. Na túto úroveň sa dostal po marcovom zdražení o vyše miliardu eur. Vtedy sa kritika na predražené PPP vystupňovala.

Obrovské straty

Na kritiku včera vláda zareagovala analýzou, o čo všetko by sme prišli, keby sa u nás PPP diaľnice nepostavili. V štúdii sa skloňuje všetkých plánovaných 150 kilometrov súkromných ciest.

„Vyčíslená výška celkových ročných strát v prípade zastavenia všetkých troch balíkov PPP predstavuje hodnotu 438,415 milióna eur ročne“. Celkovo má 150 kilometrov súkromných ciest za 30 rokov, počas ktorých ich budeme splácať, naopak priniesť štátu 13,152 miliardy eur.

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa rozhodol úlohu človeka maskujúceho PPP škandál dohrať do konca, myslí si Rado Baťo.

Analýza nerozoberá to, čo má, zhodujú sa odborníci a opoziční politici. „Štúdia je o tom, čo by sa stalo, keby sme zastavili výstavbu diaľnic a 30 rokov ich nestavali. To je nereálne,“ zhodnotil analytik INEKO Peter Goliaš. V štúdii mu chýba, o koľko by sa oneskorila výstavba a o koľko sú PPP projekty výhodnejšie alebo nevýhodnejšie ako klasická výstavba v réžii štátu.

„Venujú sa porovnaniu PPP a konvenčného modelu iba v poslednej vete, ale výsledok nie je nikde vysvetlený,“ povedal Goliaš. Okrem toho, v analýze nie je porovnaný vplyv projektov na verejné financie, alebo aké sú možnosti intenzívnejšieho využitia eurofondov na výstavbu diaľnic.

Čísla sa rôznia

Opozícia súhlasí. „Celá analýza sa zaoberá všetkým možným, len nie podstatou problému. Teda, či stavať prostredníctvom PPP projektov za trojnásobnú cenu,“ reagoval na analýzu Zsolt Simon (Most–Híd). Opozičná SDKÚ hovorí o alternatívach financovania diaľnic. „Využitie eurofondov, pôžička, prípadne využitie úspor v druhom pilieri na diaľnice. Je množstvo možností, ako zlacnieť a urýchliť výstavbu diaľnic,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ).

Podkladom pre materiál ministerstva dopravy bola analýza Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Jeho riaditeľ Ľubomír Palčák na obranu projektov PPP povedal, že nikto zatiaľ nepredstavil konkrétny plán, ako postaviť diaľnice rovnako rýchlo a bez PPP.

V materiáli však zostalo niekoľko nejasných čísiel. Napríklad, ministerstvu dopravy je po dlhom čase úplne jasné, o koľko sú súkromné cesty lacnejšie než diaľnice v réžii štátu. Je to konkrétne 193 miliónov eur. Samotný minister Ľubomír Vážny (Smer) viackrát povedal, že sám má asi 30 analýz, ktoré hodnotia výhodnosť PPP. Z jeho slov vyplynulo, že na analýzy sa spoliehať nedá.

Štúdiu včera z programu vlády stiahli. Keďže zasadala výjazdovo v Sečovciach, chcela tu preberať regionálne problémy. Vyplýva to z vyjadrení hovorcu ministerstva dopravy Stanislava Jurikoviča. Diaľnice podrobne vláda zhodnotí na budúcu stredu.

Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 036
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 294
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 095
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 929
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 735
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 139
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 498
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 933
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 969
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 765

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minúta po minúte: Atentátnik zabil na koncerte v Manchestri 22 ľudí

V meste museli na krátky čas evakuovať nákupné centrum.

SVET

Zomierali najmä mladí a deti. Manchester sa zomkol

Na koncerte Ariany Grandovej bolo až 21-tisíc ľudí.

KOMENTÁRE

Teror siahol na deti

Útok na štadión plný mladých ľudí jasne naznačuje, že pre teroristov neexistujú hranice.

SVET

Ako Briti úspešne bojovali proti terorizmu

Prečo boli tak často o krok pred teroristami?

Neprehliadnite tiež

Na Slovensku vznikne nový operátor. Bude najväčším alternatívnym hráčom

Sandberg Capital a DanubiaTel, ktorý prevádzkuje operátora Swan, sa rozhodli spojiť.

Pellegrini: Štát je poslednú míľu pred dobudovaním e-služieb

Podpredseda vlády bilancoval rok fungovania svojho úradu.

Citigroup zaplatí takmer sto miliónov dolárov, porušila zákon o tajomstve

Citigroup sa s úradmi dohodla na mimosúdnom vyrovnaní.

Ekonomika eurozóny pokračuje v raste

Tvorba nových pracovných miest stúpla na najvyššiu úroveň za uplynulú dekádu.