Vláda robí alibi súkromným cestám

Kritika drahých PPP projektov vyprovokovala vládu na reakciu. Dala si urobiť analýzu o tom, čo by Slovensko stratilo, keby sa súkromné diaľnice stopli.

Minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že PPP projekty sú pre nás výhodné.(Zdroj: FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Kritika drahých mega PPP projektov vyprovokovala vládu na reakciu. Dala si urobiť analýzu o tom, čo by Slovensko stratilo, keby sa súkromné diaľnice stopli. Odborníci hovoria, že nerieši to, čo má.

BRATISLAVA. Až po voľbách. Vtedy sa má podľa premiéra Roberta Fica (Smer) rozhodnúť o tom, či Slovensko požičia 800 miliónov eur krachujúcim Grékom. Keď však ide o desaťnásobne vyššiu sumu, ponáhľa sa podpisovať. Tak je to v prípade zmluvy na 75–kilometrovom úseku súkromnej diaľnice medzi Martinom a Prešovom.

Za tento PPP projekt (verejno–súkromné partnerstvo) máme počas 30 rokov zaplatiť 9,13 miliardy eur. Na túto úroveň sa dostal po marcovom zdražení o vyše miliardu eur. Vtedy sa kritika na predražené PPP vystupňovala.

Obrovské straty

Na kritiku včera vláda zareagovala analýzou, o čo všetko by sme prišli, keby sa u nás PPP diaľnice nepostavili. V štúdii sa skloňuje všetkých plánovaných 150 kilometrov súkromných ciest.

„Vyčíslená výška celkových ročných strát v prípade zastavenia všetkých troch balíkov PPP predstavuje hodnotu 438,415 milióna eur ročne“. Celkovo má 150 kilometrov súkromných ciest za 30 rokov, počas ktorých ich budeme splácať, naopak priniesť štátu 13,152 miliardy eur.

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa rozhodol úlohu človeka maskujúceho PPP škandál dohrať do konca, myslí si Rado Baťo.

Analýza nerozoberá to, čo má, zhodujú sa odborníci a opoziční politici. „Štúdia je o tom, čo by sa stalo, keby sme zastavili výstavbu diaľnic a 30 rokov ich nestavali. To je nereálne,“ zhodnotil analytik INEKO Peter Goliaš. V štúdii mu chýba, o koľko by sa oneskorila výstavba a o koľko sú PPP projekty výhodnejšie alebo nevýhodnejšie ako klasická výstavba v réžii štátu.

„Venujú sa porovnaniu PPP a konvenčného modelu iba v poslednej vete, ale výsledok nie je nikde vysvetlený,“ povedal Goliaš. Okrem toho, v analýze nie je porovnaný vplyv projektov na verejné financie, alebo aké sú možnosti intenzívnejšieho využitia eurofondov na výstavbu diaľnic.

Čísla sa rôznia

Opozícia súhlasí. „Celá analýza sa zaoberá všetkým možným, len nie podstatou problému. Teda, či stavať prostredníctvom PPP projektov za trojnásobnú cenu,“ reagoval na analýzu Zsolt Simon (Most–Híd). Opozičná SDKÚ hovorí o alternatívach financovania diaľnic. „Využitie eurofondov, pôžička, prípadne využitie úspor v druhom pilieri na diaľnice. Je množstvo možností, ako zlacnieť a urýchliť výstavbu diaľnic,“ povedal Ivan Štefanec (SDKÚ).

Podkladom pre materiál ministerstva dopravy bola analýza Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Jeho riaditeľ Ľubomír Palčák na obranu projektov PPP povedal, že nikto zatiaľ nepredstavil konkrétny plán, ako postaviť diaľnice rovnako rýchlo a bez PPP.

V materiáli však zostalo niekoľko nejasných čísiel. Napríklad, ministerstvu dopravy je po dlhom čase úplne jasné, o koľko sú súkromné cesty lacnejšie než diaľnice v réžii štátu. Je to konkrétne 193 miliónov eur. Samotný minister Ľubomír Vážny (Smer) viackrát povedal, že sám má asi 30 analýz, ktoré hodnotia výhodnosť PPP. Z jeho slov vyplynulo, že na analýzy sa spoliehať nedá.

Štúdiu včera z programu vlády stiahli. Keďže zasadala výjazdovo v Sečovciach, chcela tu preberať regionálne problémy. Vyplýva to z vyjadrení hovorcu ministerstva dopravy Stanislava Jurikoviča. Diaľnice podrobne vláda zhodnotí na budúcu stredu.

Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 719
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 817
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 657
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 566
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 303
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 126
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 991
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 958
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 855
  10. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

SVET

Česká ambasáda v Sýrii slúži ako cestovka pre prominentov režimu

Česko má ako jediná západná krajina ambasádu v Damasku.

Neprehliadnite tiež

Ericsson plánuje prepustiť približne 25-tisíc zamestnancov

Dotkne sa to podnikov mimo územia Švédska, dôvodom je úspora.

Apple rozširuje svoj biznis, chce produkovať seriály

Predbežne je na tento účel plánovaný rozpočet vo výške až okolo 854 miliónov eur

Agrorezort musí prioritne riešiť závlahy a kvalitu potravín

V agrokomplexe Národnom výstavisku v Nitre sa začal 44. ročník medzinárodnej poľnohospodárskej a potravinárskej výstavy Agrokomplex.

Americkú centrálnu banku znepokojuje vývoj inflácie

Tvorcov menovej politiky v USA znepokojuje vývoj inflácie, avšak z dvoch protichodných dôvodov.