Ministerstvo trvá na tom, že diaľnice cez PPP projekty sú výhodné

Projekty PPP na výstavbu diaľnic sú podľa analýzy ministerstva dopravy výhodnejšie, ako ich budovanie prostredníctvom klasického verejného obstarávania.

(Zdroj: ILUSTRAČNE– TASR)

BRATISLAVA. Projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest sú podľa ministerstva dopravy výhodnejšie, ako ich budovanie prostredníctvom klasického verejného obstarávania. Tvrdí to analýza, o ktorej bude v stredu rokovať vláda.

Médiá a opozícia nedávno upozornili, že PPP projekty sú predražené a štát by ho údajne dokázal financovať za výhodnejších podmienok.

Vláda chce PPP projektmi dobudovať chýbajúce úseky diaľnice od Žiliny na východ Slovenska, ako aj rýchlostnú cestu od Nitry do Banskej Bystrice. Súkromní investori by mali cesty postaviť a prevádzkovať, štát bude investíciu splácať 30 rokov.

Z analýzy vyplýva, že hodnota PPP projektov v súčasných cenách dosahuje 5,6 miliardy eur, pri klasickom obstarávaní by to bolo 5,79 miliardy eur. Do výpočtu experti zahrnuli napríklad stratu z mýtnych poplatkov, pretože cesty by prostredníctvom PPP projektov mali byť postavené rýchlejšie. Okrem toho počítali s nákladmi na odstraňovanie dopravných nehôd, ekologickými dopadmi či ekonomickými stratami regiónov pre chýbajúcu dopravnú infraštruktúru.

Vláda PPP projekty obhajuje napriek tomu, že sa pre finančnú krízu ich financovanie skomplikovalo. Pre chýbajúce úvery sa stále nepodarilo uzavrieť finančné krytie úsekov diaľnice od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice.

Projekt sa podľa opozície predraží. Opozičné strany tiež navrhli, aby vláda využívala aj iné spôsoby financovania stavby ciest. Ministerstvo dopravy PPP projekty presadzuje aj preto, že sa ich hodnota priamo nezapočítava do štátneho dlhu.

Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 887
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 119
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 228
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 112
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 400
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 966
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 336
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 060
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 527
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 417

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

TECH

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Neprehliadnite tiež

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom Slovenského plynárenského priemyslu ostáva Štefan Šabík.

Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Vláda len pred pár mesiacmi sľubovala, že bude menej míňať, aby sme žili v hojnosti. Od prebytkového rozpočtu už ustúpila

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop