BRATISLAVA. Projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest sú podľa ministerstva dopravy výhodnejšie, ako ich budovanie prostredníctvom klasického verejného obstarávania. Tvrdí to analýza, o ktorej bude v stredu rokovať vláda.
Médiá a opozícia nedávno upozornili, že PPP projekty sú predražené a štát by ho údajne dokázal financovať za výhodnejších podmienok.
Vláda chce PPP projektmi dobudovať chýbajúce úseky diaľnice od Žiliny na východ Slovenska, ako aj rýchlostnú cestu od Nitry do Banskej Bystrice. Súkromní investori by mali cesty postaviť a prevádzkovať, štát bude investíciu splácať 30 rokov.
Z analýzy vyplýva, že hodnota PPP projektov v súčasných cenách dosahuje 5,6 miliardy eur, pri klasickom obstarávaní by to bolo 5,79 miliardy eur. Do výpočtu experti zahrnuli napríklad stratu z mýtnych poplatkov, pretože cesty by prostredníctvom PPP projektov mali byť postavené rýchlejšie. Okrem toho počítali s nákladmi na odstraňovanie dopravných nehôd, ekologickými dopadmi či ekonomickými stratami regiónov pre chýbajúcu dopravnú infraštruktúru.
Vláda PPP projekty obhajuje napriek tomu, že sa pre finančnú krízu ich financovanie skomplikovalo. Pre chýbajúce úvery sa stále nepodarilo uzavrieť finančné krytie úsekov diaľnice od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice.
Projekt sa podľa opozície predraží. Opozičné strany tiež navrhli, aby vláda využívala aj iné spôsoby financovania stavby ciest. Ministerstvo dopravy PPP projekty presadzuje aj preto, že sa ich hodnota priamo nezapočítava do štátneho dlhu.
Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.
Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005
„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."
Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.
Zdroj: INEKO