Ministerstvo trvá na tom, že diaľnice cez PPP projekty sú výhodné

Projekty PPP na výstavbu diaľnic sú podľa analýzy ministerstva dopravy výhodnejšie, ako ich budovanie prostredníctvom klasického verejného obstarávania.

(Zdroj: ILUSTRAČNE– TASR)

BRATISLAVA. Projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest sú podľa ministerstva dopravy výhodnejšie, ako ich budovanie prostredníctvom klasického verejného obstarávania. Tvrdí to analýza, o ktorej bude v stredu rokovať vláda.

Médiá a opozícia nedávno upozornili, že PPP projekty sú predražené a štát by ho údajne dokázal financovať za výhodnejších podmienok.

Vláda chce PPP projektmi dobudovať chýbajúce úseky diaľnice od Žiliny na východ Slovenska, ako aj rýchlostnú cestu od Nitry do Banskej Bystrice. Súkromní investori by mali cesty postaviť a prevádzkovať, štát bude investíciu splácať 30 rokov.

Z analýzy vyplýva, že hodnota PPP projektov v súčasných cenách dosahuje 5,6 miliardy eur, pri klasickom obstarávaní by to bolo 5,79 miliardy eur. Do výpočtu experti zahrnuli napríklad stratu z mýtnych poplatkov, pretože cesty by prostredníctvom PPP projektov mali byť postavené rýchlejšie. Okrem toho počítali s nákladmi na odstraňovanie dopravných nehôd, ekologickými dopadmi či ekonomickými stratami regiónov pre chýbajúcu dopravnú infraštruktúru.

Vláda PPP projekty obhajuje napriek tomu, že sa pre finančnú krízu ich financovanie skomplikovalo. Pre chýbajúce úvery sa stále nepodarilo uzavrieť finančné krytie úsekov diaľnice od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice.

Projekt sa podľa opozície predraží. Opozičné strany tiež navrhli, aby vláda využívala aj iné spôsoby financovania stavby ciest. Ministerstvo dopravy PPP projekty presadzuje aj preto, že sa ich hodnota priamo nezapočítava do štátneho dlhu.

Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 400
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 9 181
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 573
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 373
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 771
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 651
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 189
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 758
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 460
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik 1 372

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Fakturant Fico, vojna inštitúcií a klaun Danko (Schutzov týždeň)

Danko rečou v Štátnej dume upozornil na čoraz zrejmejší fakt, že je komplexne mimo reality.

KOMENTÁRE

Pán premiér, pozrite sa aj na východ

V oblasti zamestnanosti sú západné a východné Slovensko rozdielne svety.

SVET

Diktátora drží pri moci boj s teroristami. V Egypte s nimi prehráva

Džihádisti chcú rozvrátiť celý Egypt.

Neprehliadnite tiež

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.

ČEZ Slovensko prestane energie dodávať ľuďom, preberie ich RWE

Na základe tendra preberie spoločnosť Východoslovenská energetika (VSE), člen skupiny innogy, takmer 50-tisíc domácnosti

J&T otvára v Prešove nové obchodné centrum. Aké obchody ponúka

Developerská spoločnosť Petra Korbačku investovala do projektu 50 miliónov eur.