SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Ministerstvo trvá na tom, že diaľnice cez PPP projekty sú výhodné

Projekty PPP na výstavbu diaľnic sú podľa analýzy ministerstva dopravy výhodnejšie, ako ich budovanie prostredníctvom klasického verejného obstarávania.

(Zdroj: ILUSTRAČNE– TASR)

BRATISLAVA. Projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest sú podľa ministerstva dopravy výhodnejšie, ako ich budovanie prostredníctvom klasického verejného obstarávania. Tvrdí to analýza, o ktorej bude v stredu rokovať vláda.

Médiá a opozícia nedávno upozornili, že PPP projekty sú predražené a štát by ho údajne dokázal financovať za výhodnejších podmienok.

Vláda chce PPP projektmi dobudovať chýbajúce úseky diaľnice od Žiliny na východ Slovenska, ako aj rýchlostnú cestu od Nitry do Banskej Bystrice. Súkromní investori by mali cesty postaviť a prevádzkovať, štát bude investíciu splácať 30 rokov.

Z analýzy vyplýva, že hodnota PPP projektov v súčasných cenách dosahuje 5,6 miliardy eur, pri klasickom obstarávaní by to bolo 5,79 miliardy eur. Do výpočtu experti zahrnuli napríklad stratu z mýtnych poplatkov, pretože cesty by prostredníctvom PPP projektov mali byť postavené rýchlejšie. Okrem toho počítali s nákladmi na odstraňovanie dopravných nehôd, ekologickými dopadmi či ekonomickými stratami regiónov pre chýbajúcu dopravnú infraštruktúru.

Vláda PPP projekty obhajuje napriek tomu, že sa pre finančnú krízu ich financovanie skomplikovalo. Pre chýbajúce úvery sa stále nepodarilo uzavrieť finančné krytie úsekov diaľnice od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice.

Projekt sa podľa opozície predraží. Opozičné strany tiež navrhli, aby vláda využívala aj iné spôsoby financovania stavby ciest. Ministerstvo dopravy PPP projekty presadzuje aj preto, že sa ich hodnota priamo nezapočítava do štátneho dlhu.

Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  2. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  3. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  4. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  5. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Najnovšie dezinfekčné prostriedky
  3. Desať najkrajších pláží na Korfu
  4. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  5. Vážení poslanci, to naozaj?
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Koniec čakania na kuriéra
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 547
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 061
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 745
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 781
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 361
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 781
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 562
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 478
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 071
  10. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli 2 975
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prevrátený kamión po búrke v Moravske Novej Vsi.

Výrazná supercelárna búrka priniesla veľké krúpy aj tornádo.


a 4 ďalší 2 h
Sedem obcí na južnej Morave spustošilo tornádo.

Búrka spôsobila obrovské škody.


2 h
Kontrola na rakúsko-slovenskej hranici.

Hranice zostávajú dokorán aj po odhalení delta mutácie na Slovensku.


14 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ministerstvo na tento účel dodatočne vyčlení takmer 15 miliónov eur.


TASR 14 h
Ilustračné foto.

Krajina sa snaží o znižovanie emisií uhlíka.


SITA 16 h
Minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan.

V lesoch by sa muselo hospodáriť citlivejšie.


TASR 17 h
Minister životného prostredia Ján Budaj.

Nový predpis schválili europoslanci vo štvrtok.


TASR 17 h