UNAS: Na mýte zarába štát menej ako na diaľničných známkach

Do štátnej pokladnice prišli počas prvých troch mesiacov 4 milióny eur. Pritom príjem z diaľničných nálepiek v roku 2007 predstavoval za štvrťrok 6,5 milióna eur.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Z mýtneho má štát nižšie zisky ako to bolo pred jeho zavedením z diaľničných nálepiek. "Tým má menej peňazí na výstavbu ciest," zdôraznil na dnešnej tlačovej konferencii člen Únie autodopravcov (UNAS) Rudolf Páleš.

Ako príklad uviedol výber z mýta počas prvých troch mesiacov fungovania, ktorý predstavoval 26 miliónov eur. Z toho získa prevádzkovateľ mýta SkyToll, a. s., 22 miliónov eur a štátu tak zostanú 4 milióny eur. Pritom príjem z diaľničných nálepiek v roku 2007 predstavoval za štvrťrok 6,5 milióna eur.

Únia združujúca nespokojných autodopravcov tvrdí, že slovenský mýtny systém počas jeho 120-dňovej prevádzky neustále sprevádzajú základné tri znaky, a to nesystémovosť, nepripravenosť a nespravodlivosť. Navyše problémom sú podľa prezidenta únie Jaroslava Polačeka aj nesplnené verejné sľuby šéfa rezortu dopravy Ľubomíra Vážneho.

Minister koncom januára sľúbil, že od začiatku apríla sa počet mýtnych úsekov zvýši na 1700. "Tento sľub splnený nebol," podotkol Polaček. Problematická je aj prisľúbená oprava mýtnej kalkulačky. Tá totiž stále nefunguje presne.

Ministerstvo tvrdenia odmieta

Polaček zároveň zdôraznil, že UNAS, ktoré bolo v marci definitívne zaregistrované, je apolitické združenie. "Nie sme podporovaní žiadnymi finančnými skupinami," podotkol. Svoje aktivity financuje z príspevkov svojich členov.

Mýtny systém je podľa rezortu dopravy nastavený v súlade so zmluvou medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s., (NDS) a prevádzkovateľom SkyToll, a. s.

"Tvrdenia predstaviteľov združenia UNAS odmietame vzhľadom k tomu, že pravidelne sledujeme a máme informácie o možných reklamáciách, ktoré zo strany dopravcov prijíma spoločnosť SkyToll," vysvetlil pre TASR hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič.

Informácie od prevádzkovateľa systému nevykazujú podľa Jurikoviča žiadne známky či fakty, ktoré by potvrdzovali dnešné slová UNAS-u. "Naopak Európska komisia hodnotí systém výberu mýta na Slovensku ako vysoko transparentný a nediskriminačný," zdôraznil.

Dávajú podnet na prokuratúru

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) podala dnes na Generálnu prokuratúru podnet pre podozrenie z trestného činu na neznámeho páchateľa. Urobila tak kvôli chybám, ktoré sa v mýtnom systéme stále aj po 120-dňovej prevádzke nachádzajú.

"Podnet pre podozrenie z podvodu, neoprávneného obohacovania, skresľovania údajov hospodárskej evidencie a poškodzovania spotrebiteľa," podotkol na dnešnej tlačovej konferencii predseda únie Jaroslav Polaček.

Problémom je neúčtovanie mýtnych úsekov, účtovanie prejdených úsekov či nutnosť autodopravcov platiť aj za komunikácie v intravilánoch obcí. Tie by mali byť však nespoplatnené. Zároveň sú niektoré časti spoplatnených ciest dlhšie, ako uvádza rezort dopravy.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 697
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 849
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 326
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 935
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 006
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 358
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 308
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 109
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 050
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 633

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.