UNAS: Na mýte zarába štát menej ako na diaľničných známkach

Do štátnej pokladnice prišli počas prvých troch mesiacov 4 milióny eur. Pritom príjem z diaľničných nálepiek v roku 2007 predstavoval za štvrťrok 6,5 milióna eur.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR)

BRATISLAVA. Z mýtneho má štát nižšie zisky ako to bolo pred jeho zavedením z diaľničných nálepiek. "Tým má menej peňazí na výstavbu ciest," zdôraznil na dnešnej tlačovej konferencii člen Únie autodopravcov (UNAS) Rudolf Páleš.

Ako príklad uviedol výber z mýta počas prvých troch mesiacov fungovania, ktorý predstavoval 26 miliónov eur. Z toho získa prevádzkovateľ mýta SkyToll, a. s., 22 miliónov eur a štátu tak zostanú 4 milióny eur. Pritom príjem z diaľničných nálepiek v roku 2007 predstavoval za štvrťrok 6,5 milióna eur.

Únia združujúca nespokojných autodopravcov tvrdí, že slovenský mýtny systém počas jeho 120-dňovej prevádzky neustále sprevádzajú základné tri znaky, a to nesystémovosť, nepripravenosť a nespravodlivosť. Navyše problémom sú podľa prezidenta únie Jaroslava Polačeka aj nesplnené verejné sľuby šéfa rezortu dopravy Ľubomíra Vážneho.

Minister koncom januára sľúbil, že od začiatku apríla sa počet mýtnych úsekov zvýši na 1700. "Tento sľub splnený nebol," podotkol Polaček. Problematická je aj prisľúbená oprava mýtnej kalkulačky. Tá totiž stále nefunguje presne.

Ministerstvo tvrdenia odmieta

Polaček zároveň zdôraznil, že UNAS, ktoré bolo v marci definitívne zaregistrované, je apolitické združenie. "Nie sme podporovaní žiadnymi finančnými skupinami," podotkol. Svoje aktivity financuje z príspevkov svojich členov.

Mýtny systém je podľa rezortu dopravy nastavený v súlade so zmluvou medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s., (NDS) a prevádzkovateľom SkyToll, a. s.

"Tvrdenia predstaviteľov združenia UNAS odmietame vzhľadom k tomu, že pravidelne sledujeme a máme informácie o možných reklamáciách, ktoré zo strany dopravcov prijíma spoločnosť SkyToll," vysvetlil pre TASR hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič.

Informácie od prevádzkovateľa systému nevykazujú podľa Jurikoviča žiadne známky či fakty, ktoré by potvrdzovali dnešné slová UNAS-u. "Naopak Európska komisia hodnotí systém výberu mýta na Slovensku ako vysoko transparentný a nediskriminačný," zdôraznil.

Dávajú podnet na prokuratúru

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) podala dnes na Generálnu prokuratúru podnet pre podozrenie z trestného činu na neznámeho páchateľa. Urobila tak kvôli chybám, ktoré sa v mýtnom systéme stále aj po 120-dňovej prevádzke nachádzajú.

"Podnet pre podozrenie z podvodu, neoprávneného obohacovania, skresľovania údajov hospodárskej evidencie a poškodzovania spotrebiteľa," podotkol na dnešnej tlačovej konferencii predseda únie Jaroslav Polaček.

Problémom je neúčtovanie mýtnych úsekov, účtovanie prejdených úsekov či nutnosť autodopravcov platiť aj za komunikácie v intravilánoch obcí. Tie by mali byť však nespoplatnené. Zároveň sú niektoré časti spoplatnených ciest dlhšie, ako uvádza rezort dopravy.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1.1.2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 245
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 980
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 022
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 282
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 273
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 715
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 333
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 540
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 805
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 640

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop