SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Vláda nezohnala peniaze na PPP

Bruselu sa nepozdáva naša plánovaná súkromná diaľnica. Peniaze na ňu preto Európska investičná banka neschválila. Cesta nás má stáť rekordných vyše deväť miliárd eur.

BRATISLAVA. Peniaze na prvý balík diaľničných PPP projektov (verejno­súkromné partnerstvo) opäť meškajú. Naposledy platný termín na to, aby banky dali dokopy 2,5 miliardy eur na 75 kilometrov cesty medzi Martinom a Prešovom, bol totiž minulý piatok. Nestalo sa.

Najväčšia suma – jednu miliardu eur – mala poskytnúť Európska investičná banka. Peniaze však „zamrzli“. Banka projekt financovať nebude, kým nebude isté, že projekt nezničí chránené územia európskeho významu. To práve teraz prešetruje Brusel. Ohrozené sú územia Malej a Veľkej Fatry, ako aj rieka Váh.

Okrem EIB má projekt financovať ďalších 18 bánk, polovica z nich v piatok nemala úver schválený. „Súhlasil som s predĺžením lehoty na finančné uzatvorenie projektu diaľnice D1 do 18. mája 2010,“ povedal minister dopravy Ľubomír Vážny. Čo ak mu ani ďalší odložený termín nevyjde, nevedno.

Podľa opozície takto získala vláda čas na to, aby našla lacnejšie a efektívnejšie financovanie. Za prvý balík diaľnic máme totiž počas 30 rokov splatiť dokopy 9,13 miliardy eur, čo je len o miliardu menej než minuloročné príjmy štátneho rozpočtu. Podozrivé je najmä posledné zdraženie cesty z marca tohto roka. Cena naraz vyskočila o vyše miliardu eur. „Vyzývame vládu, aby počas týchto 18 dní zastavila predražovanie a predlžovanie, kým je čas,“ vyhlásil v piatok podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš.

Vážny reagoval obratom. „Vnímam to ako obohratú platňu, keď SDKÚ stále hovorí o rýchlejšom a lacnejšom postupe výstavby diaľnic.“ Najsilnejšej opozičnej strane podľa ministra chýbajú argumenty, aby mohla tvrdiť to, čo tvrdí. „Neviem to nazvať inak len ukazovaním sa pred kamerami,“ povedal. Premiér Robert Fico povedal, že ak by EIB peniaze nepožičala, hľadali by sa iné alternatívy. Uzatváranie projektov chce podľa neho trpezlivosť.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 964
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 393
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 511
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 369
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 636
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 424
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 109
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 881
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 789
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 494
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Pandémia nám nadelila ďalší typ megaškandálu

Demisia sa pod rúškom udržania Smeru od moci scvrkáva na činy priamej korupcie.

Peter Schutz

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Pomaly ďalej zájdeš. Na súťaži fajkárov istotne

Nadšenci fajok súťažia na medzinárodnej úrovni a nejde im o rýchlosť, práve naopak.

Fajčenie fajky je rituál, treba dbať, aby nezhasla.

Neprehliadnite tiež

Vianočný tovar zaplnil sklady, v Británii môžu po brexite chýbať potraviny z Únie

Firmy síce prijímajú nových ľudí, problémom je však obmedzená skladovacia kapacita.

Ilustračná fotografia.

Požičať si na Vianoce? Nie je to dobrý nápad

Účet za Vianoce sa šplhá na 400 eur.

Odborníci na financie radia – ak je to možné – nepožičiavať si na kúpu vianočných darčekov.

Španielsky cestovný ruch trpí, vzrástol počet hotelov určených na predaj

Najvýraznejšie sa počet predávaných hotelov zvýšil na Baleárskych ostrovoch.

V španielskom meste Pamplona prechádza žena okolo dverí, na ktorých visia oznamy: hľadám si prácu v hotelierstve.

V energetickej stratégii EÚ sa ráta aj s vodíkom

Európska komisia prichádza s novým investičným programom v oblasti čistej energie.

Ilustračné foto