BRATISLAVA. Finančné uzatvorenie projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu úsekov diaľnice D1 od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice sa opäť posunie, a to do 18. mája. Čaká sa ešte na vyjadrenie Európskej investičnej banky (EIB) a časti komerčných bánk, či poskytnú peniaze.
ČTK o tom dnes informoval hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič. Pôvodne sa mala otázka financovania diela uzavrieť ešte vlani, termín sa postupne posúval.
- 75 kilometrov úsekov cesty medzi Martinom a Prešovom;
- V projekte je zapojených 17 komerčných bánk, Európska investičná banka (EIB) a Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD);
- Odhadovaný objem celkových úverov je 2 až 2,5 miliardy eur;
- EIB má poskytnúť jednu miliardu eur so štátnou garanciou na 700 miliónov, EBRD 250 miliónov eur.
- Za 30 rokov by sme potom
museli splatiť 9,1 miliardy eur.
S poskytnutím úveru na vybudovanie 75 kilometrov diaľnice už podľa ministerstva súhlasila polovica bánk vrátane Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD).
"Rozhodol som o predĺžení lehoty po schválení financovania EBRD a po zvážení faktu, že schválenie financovania projektu D1 zo strany 20 financujúcich bánk, vrátane EIB, je v záverečnom štádiu," uviedol minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). Ešte v stredu pritom ministerstvo tvrdilo, že financovanie sa uzatvorí do konca týždňa.
Vybudovanie, prevádzka a údržba niekoľkých úsekov diaľnice D1 má Slovensko vyjsť na 9,13 miliardy eur, štát bude túto sumu splácať 30 rokov. Cestu, ktorá bude čiastočne prechádzať aj v náročnom teréne, má postaviť konzorcium pod vedením francúzskej spoločnosti Bouygues.
Finančné uzatvorenie projektu sa oddaľovalo pre nedostatok voľných zdrojov v bankách či chýbajúci súhlas Bruselu s pôžičkou EIB. Európska komisia si navyše vyžiadala ďalšie zmierňujúce opatrenia stavby na prírodu. Ochranári totiž kritizovali, že projekt zasahuje do prírodných rezervácií.
Projektmi verejno-súkromného partnerstva chce vláda premiéra Roberta Fica (Smer-SD) urýchliť výstavbu infraštruktúry. Ako prvá sa rozbehla stavba chýbajúcich úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Prostredníctvom PPP projektu by sa malo vybudovať aj 29 kilometrov diaľnice pri Žiline; jeho súčasťou sú aj náročné úseky s tunelmi.
Projekty v posledných dňoch kritizovali ekonomickí analytici, opozícia aj médiá, ktorí upozornili, že budovanie ciest týmto spôsobom je predražené a štát by ho údajne dokázal financovať za výhodnejších podmienok.
Mikloš: Zastavte predražovanie
Vláda Roberta Fica má momentálne 18-dňovú šancu, aby zabezpečila lacnejšiu a efektívnejšiu výstavbu ciest. Zdôraznil to podpredseda opozičnej strany SDKÚ-DS Ivan Mikloš na dnešnej tlačovej konferencii, kde reagoval na predĺženie termínu uzavretia financovania výstavby diaľnice D1.
"Vyzývame vládu, aby počas týchto 18 dní zastavila predražovanie a predlžovanie, kým je čas," vyhlásil Mikloš. Aktuálne dianie podľa neho dokazuje, že výstavba ciest nie je pre Ficov kabinet prioritou.
Cena za prvý balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), prostredníctvom ktorého sa majú vystavať vybrané úseky diaľnice D1, je podľa Mikloša prehnane vysoká. Dodatok, ktorý k zmluve s koncesionárom naposledy schválila vláda, totiž zvýšil cenu za celú výstavbu o 1,3 miliardy eur a predĺžil termíny pre staviteľa o 11 až 14 mesiacov. "Dnes sa ide cena zvyšovať ešte viac a termíny predlžovať. Je to proti logike," konštatoval.
"SDKÚ-DS chce rýchlejšiu a lacnejšiu výstavbu diaľnic," podotkol Mikloš. Zároveň dodal, že jeho strana nie je proti PPP projektom, ale proti predražovaniu a predlžovaniu výstavby ciest. "Súčasná vláda v tejto oblasti zlyháva," uzavrel.
Vážny: SDKÚ je ako bohratá platňa
Minister dopravy Ľubomír Vážny vníma vyjadrenia SDKÚ-DS ako "obohratú platňu", keď strana stále hovorí o rýchlejšom a lacnejšom postupe výstavby diaľnic na Slovensku, pričom realita z obdobia ich vládnutia je úplne iná. SDKÚ ako vládnuca strana výrazne utlmila a pozastavila výstavbu diaľnic, nehovoriac o realizácii stavieb s množstvom dodatkov, ktoré predlžovali výstavbu napr. tunela Branisko, uviedol v reakcii minister dopravy, pôšt a telekomunikácií a zdôraznil, že ak chce niekto spochybňovať procesy alebo partnerov v týchto projektoch, mal by dávať na stôl nespochybniteľné fakty a nie dookola opakovať prázdne slová.
"Nikto z nich doteraz nepovedal konkrétny scenár. Neviem to inak nazvať, len ukazovaním sa pred kamerami a získavaním si priazne voliča, ktorú v minulosti jasne stratili," dodáva Vážny.
Podľa premiéra Roberta Fica je potrebná pri uzatváraní PPP projektov trpezlivosť. Banky sú totiž podľa jeho slov pri poskytovaní úverov konzervatívne.
"Ak sa angažujú v tomto projekte také významné banky ako je Európska banka pre obnovu a rozvoj a Európska investičná banka má záujem sa angažovať, my to môžeme len privítať, ale tento projekt by bola veľká škoda, keby skončil na tom, že nedôjde k dohode s EIB. Potom budeme určite hľadať nejaké iné alternatívy, pretože nám veľmi záleží na tom, aby sa to veľmi rýchlo uzatvorilo, aby tie finančné toky boli čo najrýchlejšie na Slovensku," povedal premiér pre média po piatkovom sneme Republikovej únie zamestnávateľov.
Na otázku, či by sa financovania prvého balíka PPP projektov mohli zúčastniť iné komerčné banky premiér Fico odpovedal, že by nepredbiehal. Podľa jeho slov je stále prioritou, aby sa na financovaní podieľala Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) a Európska investičná banka (EIB).
Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.
Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005
„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."
Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.
Zdroj: INEKO