SME

Diaľnici prírodou chýba miliarda. Minister verí, že peniaze zoženie

Európsku komisiu zaujíma, či sme cestou príliš nezasiahli do prírodných rezervácií.

Na brehu Váhu nastúpili ťažké stroje.Na brehu Váhu nastúpili ťažké stroje. (Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Minister dopravy verí, že peniaze na diaľnicu zoženie. Miliarda eur je neistá, časť peňazí však dostaneme.

BRATISLAVA. Koniec apríla. Dovtedy chcel pôvodne minister dopravy zohnať peniaze na 75 kilometrov diaľnice medzi Martinom a Prešovom. Aby dodržal slovo, má už len dva dni.

Cena medzičasom záhadne narástla zo 7,8 na 9,13 miliardy eur, ktoré by sme mali splácať tridsať rokov.

Na diaľnice potrebujeme požičať viac než dve miliardy eur. Neistú však máme podstatnú časť – jednu miliarda eur, ktoré pôvodne sľúbila Európska investičná banka (EIB).

Peniaze zabrzdila kritika Európskej komisie. Naša PPP diaľnica nie je podľa európskych pravidiel o ochrane prírody. Cestou sme preťali európske chránené územia Malej a Veľkej Fatry a Váhu namiesto stavby drahšieho tunela Korbeľka.

Pätnásťtisíc rokov staré rašelinisko ohrozuje výstavba diaľnice. Čítajte viac.

Hovorca Európskej investičnej banky Dušan Ondrejička nechcel komentovať, či a kedy peniaze dostaneme. V minulosti však už viackrát potvrdil, že Európska investičná banka peniaze nedá, kým Brusel nepovie, že diaľnicu staviame v súlade s európskymi pravidlami o ochrane prírody.

Banka plánuje podľa informácií SME o finančnej podpore pre D1 rozhodovať až o mesiac.

Súkromná diaľnica
  • 75 kilometrov úsekov cesty medzi Martinom a Prešovom;
  • V projekte je zapojených 17 komerčných bánk, Európska investičná banka (EIB) a Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD);
  • Odhadovaný objem celkových úverov je 2 až 2,5 miliardy eur;
  • EIB má poskytnúť jednu miliardu eur so štátnou garanciou na 700 miliónov, EBRD 250 miliónov eur.
  • Za 30 rokov by sme potom
    museli splatiť 9,1 miliardy eur.

Naše ministerstvo dopravy pritom stále ráta s tým, že peniaze získa do konca apríla. „Z hľadiska financovania EIB je predpokladaný koniec apríla. V piatok budeme informovať o ďalšom postupe,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.

Ministerstvo môže teraz čakať list Európskej komisie s kritikou. Bude musieť navrhnúť, ako zmierni vplyv výstavby cesty na životné prostredie.

Roman Havlíček z organizácie Priatelia Zeme, ktorá na problém Brusel upozornila, hovorí, že tak môžeme urobiť dvoma spôsobmi. Prvým sú napríklad protihlukové steny či odklonenie potoka, ktorý diaľnica pretne. Alebo môžeme navrhnúť kompenzáciu poškodenia prírody. Napríklad v prípade vzácneho rašeliniska pri Rojkove by to znamenalo náhradu – za chránené by sme museli vyhlásiť iné podobné rašelinisko, ktoré dovtedy pod ochranu nespadalo.

Na názor Bruselu naopak nečakala Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD). V utorok nám odklepla pôžičku vo výške 250 miliónov eur.

„Projekt spĺňa všetky požiadavky EBRD,“ vysvetlila hovorkyňa banky Bojana Todorovska.

Ladislav Miko z generálneho riaditeľstva komisie pre životné prostredie vysvetľuje, že táto banka sa nemusí tak striktne riadiť názormi Bruselu.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 839
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 515
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 989
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 734
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 138
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 901
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 378
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 1 960
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 325
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 77 732
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 295
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 696
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 503
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 613
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 735
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 367
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako keby riadili krajinu s konsolidovanými verejnými financiami.

Ako neznižovať počet úradníkov.


Ruská raketová paľba na mesto Černihiv si vyžiadala už 18 mŕtvych

Zelenskyj nalieha na Západ, aby poskytol rakety pre systémy Patriot a Iris-T.


a 1 ďalší
Možno ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková bude vedieť, čo je to superpotrat.

O Robertovi Ficovi si treba pamätať, že z neho slová nevypadávajú náhodne.


Víťazná fotografia World Press Photo 2024. Jej autorom je Mohammed Salem.

Vyhlásili víťazov World Press Photo 2024.


Neprehliadnite tiež

Ministerka hospodárstva Denisa Saková.

SIEA pracovala podľa ministerstva na zlepšení informačného systému.


TASR
Ilustračné foto

Takmer 8,4 milióna zamestnancov poberalo hrubú mzdu vo výške menej ako 14 eur na hodinu.


TASR
Ilustračné foto.

Väčšina diskutujúcich sa zhodla aj na potrebe dôslednej implementácie európskych smerníc.


SITA
Ladislav Kamenický.

Investori považujú podľa ministra zámery vlády na ozdravenie verejných financií za dôveryhodné.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 325
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 77 732
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 295
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 696
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 503
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 613
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 735
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 367
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu