BRUSEL. Európska komisia chce zvýšiť konkurencieschopnosť automobilového priemyslu EÚ jeho čiastočnou orientáciou na výrobu vozidiel nezaťažujúcich životné prostredie. Stratégiu pod názvom "Čisté a energeticky efektívne vozidlá" predstavil dnes v Bruseli podpredseda komisie Antonio Tajani.
Obsah stratégie je v súlade s globálnym zámerom únie o udržateľný rast, ktorý je zakotvený aj v dokumente Európa 2020 a jeho súčasťou je aj akčný plán pre implementáciu konkrétnych opatrení.
Plán o "zelených" vozidlách podporuje aj boj proti klimatickým zmenám, snaží sa postupne obmedziť závislosť EÚ od dovozu ropy a prispieť k revitalizácii európskeho priemyslu.
Podpora výskumu a nabíjacích staníc
Vozidlá na alternatívny pohon by podľa dokumentu mali byť rovnako bezpečné ako tie fungujúce na tradičný, ich vývoj by sa mal zabezpečiť podporou výskumu v tejto oblasti. Snaha je aj o vybudovanie rozsiahlej siete nabíjacích staníc pre elektrické automobily či o vytvorenie prepracovaného systému na recykláciu automobilových batérií.
EK chce pokračovať v strednodobom horizonte aj v úsilí o redukciu emisií, produkovanými bežným naftovým či benzínovým pohonom vozidiel.
Budúcnosť patrí autám na elektrinu
"Myslím, že budúcnosť patrí autám poháňaných na elektrinu. Chceli by sme vytvoriť akýsi štandard ich užívania po celej EÚ, aby napríklad nebol problém ich nabiť v ktoromkoľvek štáte. Druhá dimenzia spočíva v zefektívnení práce zaužívaných motorov, aby ich používanie malo čo najmenší vplyv na ekológiu," povedal Tajani.
Smerom k roku 2020 predpovedá komisia stále prevažujúce užívanie tradičných áut poháňaných naftovými a benzínovými motormi, ale dopredu by sa malo tlačiť aj používanie dopravných prostriedkov na alternatívne zdroje energie, ktorých užívanie neovplyvňuje natoľko negatívne životné prostredie.
V návrhu figurujú zmienky, okrem kladov áut na vodíkový či hybridný pohon, aj o pozitívach vozidiel poháňaných na biopalivá aj napriek tomu, že v posledných mesiacoch viacero vedeckých štúdií spochybnilo ich status medzi skupinou palív s nepodstatným vplyvom na životné prostredie.