AKTUALIZOVANÉ 19:33

Ak Fico nezastaví PPP, SDKÚ podá trestné oznámenie

Kritika extra drahých PPP diaľnic graduje. Opozičná SDKÚ sa chystá udať ministrov aj premiéra, KDH vyzýva, aby štát stopol diaľnice aspoň do volieb.

(Zdroj: TASR)

Agentúrnu správu sme o 19:33 nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Takmer na desať miliárd eur vyjde daňových poplatníkov 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom.

Ešte nedávno sa predpokladalo, že nás tento PPP projekt (verejno­súkromné partnerstvo) vyjde počas 30­ročného splácania o vyše miliardu lacnejšie. Vláda chce napriek tomu zmluvu definitívne uzavrieť, najlepšie do piatka.

Ak sa tak stane, opozičná SDKÚ udá svojich oponentov. „Sme pripravení podať trestné oznámenie na pánov Fica, Počiatka a Vážneho pre podozrenie zo spáchania trestného činu zneužívania právomoci verejného činiteľa," vyhlásil podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš.

Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00
Prvý balík PPP

Ide spolu o 75 kilometrov úsekov ciest medzi Martinom a Prešovom:

  • Dubná Skala – Turany: 16,45 km,
  • Turany – Hubová: 13,60 km,
  • Hubová – Ivachnová: 15,25 km,
  • Jánovce – Jablonov: 18,54 km,
  • Fričovce – Svinia: 11,20 km.


Cena, ktorá sa bude splácať 30 rokov

  • pôvodne odhadovaná: 7,8 miliardy eur,
  • aktuálna: 9,13 miliardy eur.
Zdroj: MDPT, rokovanie.sk

Definitívne uzatvorenie predraženého PPP by totiž znamenalo, že vláda vedome nekoná v záujme občanov, vysvetlil jeho stranícky kolega Ivan Štefanec.

Mikloš na záver prirovnal Slovensko ku Grécku, ktorého ekonomika je v zlej situácii. Na rozdiel od Slovenska si tam však doteraz žili nad pomery všetci, zatiaľ čo na Slovensku je to len vybraná skupina ľudí blízka Smeru, tvrdí Mikloš.

Líder SaS Richard Sulík zasa premiérovi Robertovi Ficovi kúpil jednosmerný lístok na autobus do Grécka.

Plot za Popradom

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) reagoval na reči opozície o trestnom oznámení obratom: „Ak viete o nejakom trestnom čine, je to vaša povinnosť, aby ste ho podali."

Motívy kritiky opozičných strán sú podľa neho jasné - túžia po moci. Ich volebné programy číta minister takto: SDKÚ by najradšej postavila plot za Popradom a ľudí z východu presťahovala na západ. KDH zasa kritizuje súkromné cesty preto, aby mohlo v zaostalých regiónoch východu rozvíjať debaty o interrupciách.

Sám minister však stále nevysvetlil, prečo cena za cestu tak astronomicky rastie. Rovnakou záhadou zostáva, o koľko presne je pre nás PPP výhodnejšie alebo nevýhodnejšie, než keby sa cesty postavili v réžii štátu a eurofondov.

Vážny má podľa svojich slov 30 analýz, ktoré o tom pojednávajú. Jedna z nich, ktorú zverejnila Transparency International, hovorí, že súkromné diaľnice sú o vyše pol miliardy eur drahšie než štátne cesty.

Analýza je z obdobia, keď sa vo vláde prekvapujúco objavil materiál hovoriaci niečo úplne iné: PPP sú nevýhodnejšie, no iba o 29 miliónov eur. Stále je to záhada.

Minister hovorí, že analýza, podľa ktorej posudzovala diaľnicu vláda, je „takým stredom" tridsiatich analýz. Tie však ministerstvo neposkytlo. Vyžiadali sme si ich preto podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám.

Trestný zákon

Prípadná žaloba opozičnej SDKÚ by sa mala týkať aj podozrenia z manipulácie s údajmi o PPP. Opozícia podľa právnika Jána Buocika teoreticky môže podľa trestného zákona aj uspieť. Maximálny trest je v tomto prípade 10 až 12 rokov väzenia.

„Ak sa preukáže, že v súvislosti s rozhodovaním o PPP projektoch verejný činiteľ spôsobí škodu alebo zadováži sebe alebo inému neoprávnený prospech tým, že vykonával svoju právomoc spôsobom odporujúcim zákonu," hovorí Buocik.

Vážny zatiaľ nemôže projekt uzatvoriť, pretože sa mu nedarí získať 1,25 miliardy eur. Požičať mala Európska investičná banka a Európska banka pre obnovu a rozvoj. Tie na to potrebujú kladné stanovisko Bruselu.

Tomu sa nepozdáva trasovanie cesty. Preto posiela vláde list. Minister ho nemal ani v utorok, ale dušoval sa, že dnes bude presne vedieť ako ďalej s diaľnicou.

Tender na úseky vyhralo konzorcium, v ktorom je Doprastav, ako aj Váhostav Juraja Širokého, ktorý má podľa kuloárov blízko k Smeru.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 458
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 765
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 427
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.