KDH vyzýva vládu na odloženie rozhodnutia o PPP

Opozičné KDH vyzýva vládu, aby odložila konečné rozhodnutie o prvom balíku PPP projektov na výstavbu diaľnic.

BRATISLAVA. Podľa predsedu hnutia Jána Figeľa, totiž Slovensku hrozí najväčší finančný tunel v dejinách verejného obstarávania.

KDH zároveň na pondelňajšej tlačovej konferencii prezentovalo podozrenia z netransparentnosti a neefektívnosti prípravy PPP projektov. "Na predražení nezarobia ani slovenskí robotníci, ani seriózne slovenské firmy, ale finančné skupiny," povedal Ján Figeľ.

KDH podľa podpredsedu strany Anton Marcinčina je za využívanie PPP projektov a urýchlenú výstavbu infraštruktúry, ale efektívnym spôsobom. "Bez spoločenskej zhody nie je možné robiť takéto veľké projekty," zdôraznil Marcinčin. Slovensko by podľa KDH malo pri výstavbe diaľnic vo väčšej miere využívať prostriedky z eurofondov a prípadne pristúpiť aj k zmene Národného strategického referenčného rámca.

Snahu vlády uzavrieť najväčší diaľničný PPP projekt ešte do volieb kritizovala v pondelok aj strana Sloboda a solidarita.

Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00

"Možno Fico tuší, že budúcu vládu zostavovať nebude, napriek tomu, že bude zrejme víťaz budúcich volieb, no tak zanecháva takýto darček," povedal na tlačovej besede jej predseda Richard Sulík s tým, že presne takto sa s verejnými prostriedkami hospodáriť nesmie.

Minister dopravy Ľubomír Vážny považuje spochybňovanie diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva za obrovskú nezodpovednosť a hazardovanie s podporou medzinárodných investorov.

Najväčší PPP projekt na výstavbu diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom by mal byť finančne uzatvorený do 30. apríla. Analytici týždenníka Trend pritom spočítali, že len niekoľko najväčších zdrojov zbytočného predraženia zdvihlo výslednú cenu 1. balíka PPP o vyše 40 %.

Vážny nevie, či stihnú finančne uzatvoriť projekt PPP na D1

Minister dopravy Ľubomír Vážny nevie, či sa do konca apríla stihne finančne uzatvoriť prvý balík projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Podľa Vážneho totiž ministerstvo ešte čaká v tejto veci na list od Európskej komisie, v ktorom by sa mali uvádzať isté výhrady.

"Podľa neoficiálneho znenia listu nebola porušená európska ani slovenská legislatíva. Boli tam však vytknuté niektoré zmierňujúce opatrenia, ktoré mali byť možno vo väčšej miere zadefinované. Ide najmä o prenos financií, ktoré NDS odvádza ministerstvu životného prostredia, mal byť účelovo viazaný naspäť do diaľničnej siete. Či sa to stihne uzatvoriť, ešte teraz neviem povedať," povedal po pondelňajšom rokovaní vlády minister Vážny.

Minister odmieta medializované informácie, že prvý balík PPP na výstavbu D1 bude stáť o 500 mil. eur viac, ako keby sa vláda rozhodla postaviť diaľničné úseky klasickým spôsobom za pomoci eurofondov a rozpočtu.

"Dôrazne odmietam akékoľvek špekulácie a viem jednoznačne povedať, že tie údaje, ktoré odišli z ministerstva dopravy, a ktoré boli predmetom schváleného uznesenia vlády, sú tie, za ktorými si stojíme. Medzitým sa mohlo udiať všeličo, pracovné materiály mohli byť rôzne. Tých analýz mohlo byť viacero, analýza je však hypotéza," povedal Vážny.

Podľa vládou schválenej analýzy výstavba piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom pomocou PPP projektu sa predraží o 29 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 470
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 762
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 061
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 170
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 645
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 632
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 428
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.