Fico kryje predražené diaľnice

Minulý týždeň vyšlo najavo, že kým analýza, ktorá ukázala na predražené PPP, prišla do vlády, čísla sa záhadne zmenili. Premiér však stále tvrdí, že stavať diaľnice sa dá len cez PPP.

Minister dopravy Vážny má podporu premiéra Fica, pokiaľ ide o výstavbu diaľnic cez PPP projekty.Minister dopravy Vážny má podporu premiéra Fica, pokiaľ ide o výstavbu diaľnic cez PPP projekty.(Zdroj: SITA)

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) má plnú podporu premiéra Roberta Fica (Smer), aby podpísal zmluvu o financovaní prvého balíka PPP projektov (tzv. verejno- súkromné partnerstvá). Ficova podpora sa dá usúdiť z jeho sobotňajších vyjadrení v Slovenskom rozhlase.

„Dnes neexistuje iná možnosť výstavby diaľnic," povedal. To, či sa zmluva do konca apríla podpíše, bude závisieť od postoja Európskej komisie a Európskej investičnej banky, ktorá má vláde poskytnúť štátnu záruku na zhruba 700 miliónovú pôžičku.

Stavať sa bude dlhšie a drahšie

Vážny má Ficovu podporu napriek tomu, že výstavba piatich diaľničných úsekov medzi Martinom a Prešovom sa nielen o niekoľko mesiacov predĺžila, ale aj predražila. Celkové náklady na prvý balík PPP sa za rok zdvihli až o miliardu eur.

Týždenník Trend minulý týždeň upozornil, že v poradí štvrtý dodatok ku koncesnej zmluve, ktorý vláda odobrila koncom marca, predlžuje lehoty výstavby pri troch úsekoch o dva až tri mesiace a pri dvoch až o 11 mesiacov.

Dodatok však zvyšuje aj dohodnutú ročnú platbu o viac než 16 percent. Štát by mal tak za 30 rokov namiesto pôvodných 7,8 miliardy eur zaplatiť súkromným investorom až 9,1 miliardy eur. „Po prepočte na súčasnú hodnotu je to zdraženie o približne pol miliardy eur," prepočítal Trend.

Nemusíte byť ani Juraj Široký z Váhostavu, aby ste pochopili, že premiér svoju vládu dostal do pasce a môžete jej ako investor diktovať podmienky, tvrdí Ivan Štulajter.

O cenách PPP diaľnic niekto klame, myslí si Marián Leško.

Spolumajiteľom Váhostavu, ktorý je súčasťou víťazného konzorcia, je Juraj Široký - známy ako jeden z dôležitých podporovateľov Smeru.

Fico však hovorí, že iná cesta, ako stavať diaľnice než cez PPP, neexistuje. „Ak niekto hovorí, že sa dajú stavať diaľnice z rozpočtu a z eurofondov, nevie, o čom hovorí, lebo takto by sme stavali diaľnice do roku 2040," povedal Fico. Argumentuje tým, že na diaľnice je zo štátneho rozpočtu vyčlenených asi 1,2 miliardy eur na obdobie štyroch rokov a 1,1 miliardy eur z eurofondov na päť rokov.

„Ak nemáte peniaze v štátnom rozpočte a eurofondoch, musíte ich hľadať inde. Dnes sú peniaze drahé na trhu," obhajuje premiér predraženie súkromných diaľnic.

Slovensko si na programové obdobie 2007 až 2013 vyjednalo z eurofondov 11,3 miliardy eur. Národný strategický referenčný rámec, na základe ktorého sa prerozdelili peniaze z eurofondov na jednotlivé operačné programy, zostavila Ficova vláda po voľbách v roku 2006. Priority si určila tak, že na operačný program dopravy vyčlenila 3,2 miliardy eur z celkovej sumy.

Doteraz sme z neho podľa odborníka na eurofondy Jána Rudolfa vyčerpali len 6,67 percenta. Program dopravy nezahŕňa iba výstavbu diaľnic, ale aj železníc a regionálnych ciest. No ak by Slovensko chcelo na autostrády vyčleniť viac zdrojov, nebol by to problém, tvrdí Rudolf.

„Ak priebežné hodnotenie poukáže na to, že sa zmenili východiská, môžeme požiadať o prerozdelenie zdrojov medzi jednotlivými operačnými programami," povedal.

Za predraženie D1 zaplatíš: www.cenastatu.sk € 200.00

Predražené PPP

Ministerstvo dopravy vo svojej marcovej analýze tvrdí, že ak by sa štát rozhodol stavať päť diaľničných úsekov od Martina po Prešov klasickým spôsobom, vyšlo by nás to v porovnaní s PPP lacnejšie o 546 miliónov eur.

To je približne suma, ktorá zodpovedá ročným výdavkom rezortu financií v tomto roku. Do vlády však prišiel dokument s inými číslami. Podľa neho je prvý balík PPP drahší už „len" o 29 miliónov eur. Autori analýzy to dosiahli tak, že zvýšili cenu klasického modelu výstavby diaľnic, teda financovanie cez eurofondy a štátny rozpočet.

Zároveň na vyše pol miliardy eur vyčíslili výnosy zo skoršieho uvedenia diaľnice do prevádzky. Žiadne detaily týchto finančných operácií však neuviedli.

Reakciu premiéra sa nám včera do uzávierky nepodarilo získať.

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 23 496
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 20 790
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 909
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 015
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 789
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 13 883
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 8 111
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 7 492
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 803
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 5 958

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Nemecko chce fond na ochranu dôležitých firiem, obáva sa Číny

Zákon, ktorý umožní vytvoriť fond, chce Nemecko schváliť do konca roka.

Nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier.

Pellegrini: Naše firmy nemajú dostatok možnosti ísť na čínsky trh

Slovensko sa podľa premiéra už roky snaží o certifikát, aby tam mohlo vyvážať mliečne výrobky, sušené mlieko a mäso.

Premiér Peter Pellegrini.

Britskí pestovatelia špargle majú obavy z nedostatku robotníkov

Sezóna špargle sa blíži a britských farmárov trápi otázka kým nahradia brigádnikov z východnej Európy.

Ilustračné foto

Kríza v Grécku sa síce skončila, ale ľudia zmenu k lepšiemu necítia

Grécka finančná kríza stále spôsobuje ľuďom bolesť a marí ich nádeje a sny.

Atény (ilustračné foto).

Na on-line komunikáciu o daniach si treba nechať rezervu

Daňové priznanie možno podať aj 1. apríla.

Ilustračná fotografia.