BRNO, BRATISLAVA. Ich jasno žlté autobusy na cestách rozpozná väčšina ľudí. Revolúciu spôsobili najmä v oblasti komfortu dopravy. Teraz sa podobný scenár snažia naplniť na železniciach.
Od soboty môžu Česi skúšať, aké by to bolo jazdiť v žltých vlakoch Student Agency. Ich dcérska firma RegioJet vypravila vlaky s klimatizáciou, bezplatným wi-fi pripojením a modernými toaletami na trojmesačné „turné" po regiónoch. Chce tým poukázať na monopol Českých dráh.
Plány majú aj na Slovensku
Obchodný riaditeľ RegioJetu Jiří Schmidt pre SME potvrdil, že firma má plány aj s osobnou železničnou dopravou na Slovensku. Komentovať ich bližšie nechcel. „Niečo povieme, všetci sa toho chytia a ak to nevyjde, zatracujú nás."
Odborník na železnice Petr Kadeřávek z českého Železničného magazínu si myslí, že Student Agency môže u nás plánovať diaľkovú dopravu na vlastné riziko. V Čechách chceli získať podiel v regionálnej doprave, ktorá je objednávaná a sčasti dotovaná príslušným krajom.
Podľa Kadeřávka môžu u nás vzhľadom na rentabilitu plánovať lukratívne linky medzi veľkými mestami. Napríklad linku z Bratislavy do Košíc.
Regióny bez tendrov
Majiteľ Student Agency Radim Jančura považuje České dráhy za čiernu dieru, v ktorej miznú miliardy korún. RegioJet chcel vlani získať regionálnu dopravu v štyroch českých krajoch, no tie nevypísali výberové konanie a uzavreli zmluvy priamo so štátnymi Českými dráhami.
Kým u nás dávajú župy pri autobusových linkách zarobiť aj súkromným firmám, pri železničnej doprave to už neplatí. Tu získava subvencie len štátny dopravca - Železničná spoločnosť Slovensko.
Výnosnosť a riziká dopravy na vlastné riziko sa podľa Kadeřávka výrazne odlišujú od výnosnosti tej objednávanej. Kým pri verejných objednávkach má dopravca istotu príjmu vo forme dotácie, pri doprave na vlastné riziko závisia príjmy najmä od šikovnosti firmy.
Do ktorého modelu sa Student Agency na Slovensku pustí, ostáva zatiaľ nezodpovedanou otázkou.