Vláda maskuje drahé diaľnice

Výstavba diaľnic cez PPP projekty sa za rok predražila o miliardu eur. Teraz sa hrá o to, aby to bolo napohľad čo najmenej nevýhodné oproti výstavbe diaľnic z rozpočtu a eurofondov.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Ak by sa vláda pred rokom rozhodla postaviť päť diaľničných úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom cez verejné obstarávanie, vyšlo by nás to lacnejšie o 546 miliónov eur.

K takému záveru dospela marcová analýza ministerstva dopravy, ktorá porovnávala náklady prvého balíka D1 cez verejno­súkromné partnerstvo PPP s klasickým spôsobom financovania za pomoci eurofondov a rozpočtu.

Analýzu si od ministerstva dopravy vyžiadal inštitút INEKO a Transparency International.

Do vlády sa však dostal dokument s inými číslami. Prepočty sa upravili tak, aby rozdiel v nákladoch prerátaných na súčasnú hodnotu medzi modelom PPP a klasickým nebol taký výrazný.

Podľa vládneho materiálu z 31. marca je prvý balík PPP drahší už „len" o 29 miliónov eur.

Záhadný prepočet

Kde sa stratilo viac ako pol miliardy eur? Ministerstvá dopravy ani financií nám to včera do uzávierky nevysvetlili. Na základe nových čísel však ministerstvo financií dalo súhlas na uskutočnenie PPP projektu, aj keď podmienečný.

Predpokladom totiž je, že Slovensko musí získať kladné rozhodnutie Európskej komisie s poskytnutím štátnej záruky pre Európsku investičnú banku, ktorá má požičať zhruba 700 miliónov eur.

Ekonómovia nad výraznou zmenou v prepočtoch krútia hlavou. „Je tam podozrenie, že manipulovali s číslami v prospech PPP projektov," hovorí analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš.

Základný problém je podľa neho ten, že zdvihli cenu klasického modelu bez toho, aby to vysvetlili. Zo zverejnených dokumentov vyplýva, že základná cena klasického modelu prepočítaná na súčasnú hodnotu sa v priebehu marca zvýšila o 275 miliónov eur.

Štátni úradníci v prípade klasického modelu zdvihli aj ďalšie náklady, napríklad na údržbu alebo v položke „prenos rizika".

To znamená, že už vopred rátajú s tým, že cena sa zvýši napríklad pre zlé geologické podmienky. Vláda tak podľa Goliaša vopred ráta s tým, že sa konvenčný model predraží o 12 percent.

Konečné skóre PPP projektov vylepšuje položka „skorší nábeh sociálno-ekonomických úžitkov" ocenená na 665 miliónov eur. Ako ministerstvo dopravy tieto „úžitky" vyčíslilo, tiež zostáva nejasné.

„Ani z čísel zverejnených v analýze nemôžete byť presvedčení, na základe čoho preratávali výšku nákladov a preceňovali riziká," povedal Gabriel Šípoš z Transparency International.

Upozornil aj na to, že pochybnosti vyvoláva už aj samotný priebeh zverejnenia analýzy. Ministerstvo dopravy ju najprv odmietlo poskytnúť s tým, že ide o duševné vlastníctvo.

Predraženie o miliardu

Keď vláda pred rokom podpisovala koncesnú zmluvu, financovanie piatich úsekov D1 cez PPP projekty bolo podľa vládnej analýzy výhodnejšie o 115 miliónov eur. V priebehu roka sa situácia otočila.

Úseky diaľnice do Prešova cez PPP sa predražili už o miliardu eur. Podpis zmluvy s konzorciom, kde je aj Váhostav Juraja Širokého, podnikateľa podľa médií blízkeho Smeru, sa očakáva koncom apríla.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 477
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 358
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 307
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 333
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 068
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 478
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 448
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 335
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 535
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 079

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kto robí Slovensku v Amerike reklamu? Aj statočný pes a splašený medveď

Krajinu často zviditeľnia iba virály.

Neprehliadnite tiež

BMW musí stopnúť výrobu, problémy má dodávateľ

Prerušenie výroby by mohlo stáť BMW denne desiatky miliónov eur.

Ikea začína hľadať nové chute. Známe mäsové gule nestačia

Na predaji jedla a nápojov zarába reťazec 1,7 miliardy eur ročne.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch