SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Vláda maskuje drahé diaľnice

Výstavba diaľnic cez PPP projekty sa za rok predražila o miliardu eur. Teraz sa hrá o to, aby to bolo napohľad čo najmenej nevýhodné oproti výstavbe diaľnic z rozpočtu a eurofondov.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Ak by sa vláda pred rokom rozhodla postaviť päť diaľničných úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom cez verejné obstarávanie, vyšlo by nás to lacnejšie o 546 miliónov eur.

K takému záveru dospela marcová analýza ministerstva dopravy, ktorá porovnávala náklady prvého balíka D1 cez verejno­súkromné partnerstvo PPP s klasickým spôsobom financovania za pomoci eurofondov a rozpočtu.

Analýzu si od ministerstva dopravy vyžiadal inštitút INEKO a Transparency International.

Do vlády sa však dostal dokument s inými číslami. Prepočty sa upravili tak, aby rozdiel v nákladoch prerátaných na súčasnú hodnotu medzi modelom PPP a klasickým nebol taký výrazný.

Podľa vládneho materiálu z 31. marca je prvý balík PPP drahší už „len" o 29 miliónov eur.

Záhadný prepočet

Kde sa stratilo viac ako pol miliardy eur? Ministerstvá dopravy ani financií nám to včera do uzávierky nevysvetlili. Na základe nových čísel však ministerstvo financií dalo súhlas na uskutočnenie PPP projektu, aj keď podmienečný.

Predpokladom totiž je, že Slovensko musí získať kladné rozhodnutie Európskej komisie s poskytnutím štátnej záruky pre Európsku investičnú banku, ktorá má požičať zhruba 700 miliónov eur.

Ekonómovia nad výraznou zmenou v prepočtoch krútia hlavou. „Je tam podozrenie, že manipulovali s číslami v prospech PPP projektov," hovorí analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš.

Základný problém je podľa neho ten, že zdvihli cenu klasického modelu bez toho, aby to vysvetlili. Zo zverejnených dokumentov vyplýva, že základná cena klasického modelu prepočítaná na súčasnú hodnotu sa v priebehu marca zvýšila o 275 miliónov eur.

Štátni úradníci v prípade klasického modelu zdvihli aj ďalšie náklady, napríklad na údržbu alebo v položke „prenos rizika".

To znamená, že už vopred rátajú s tým, že cena sa zvýši napríklad pre zlé geologické podmienky. Vláda tak podľa Goliaša vopred ráta s tým, že sa konvenčný model predraží o 12 percent.

Konečné skóre PPP projektov vylepšuje položka „skorší nábeh sociálno-ekonomických úžitkov" ocenená na 665 miliónov eur. Ako ministerstvo dopravy tieto „úžitky" vyčíslilo, tiež zostáva nejasné.

„Ani z čísel zverejnených v analýze nemôžete byť presvedčení, na základe čoho preratávali výšku nákladov a preceňovali riziká," povedal Gabriel Šípoš z Transparency International.

Upozornil aj na to, že pochybnosti vyvoláva už aj samotný priebeh zverejnenia analýzy. Ministerstvo dopravy ju najprv odmietlo poskytnúť s tým, že ide o duševné vlastníctvo.

Predraženie o miliardu

Keď vláda pred rokom podpisovala koncesnú zmluvu, financovanie piatich úsekov D1 cez PPP projekty bolo podľa vládnej analýzy výhodnejšie o 115 miliónov eur. V priebehu roka sa situácia otočila.

Úseky diaľnice do Prešova cez PPP sa predražili už o miliardu eur. Podpis zmluvy s konzorciom, kde je aj Váhostav Juraja Širokého, podnikateľa podľa médií blízkeho Smeru, sa očakáva koncom apríla.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  9. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  2. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  3. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prvá akumulátorová 2-stupňová snehová fréza na trhu
  7. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  8. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  9. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  10. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 962
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 795
  3. Aká je chémia vôní 13 571
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 837
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 716
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 250
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 798
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 398
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 239
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 040
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Gröhling by mohol na revanš blokovať Matovičov plán, ale neurobí to

Do Vianoc otvoria aj školu, kam chodia Matovičove dcéry.

Lídri strán po rokovaní u prezidentky.
Dobré ráno

Dobré ráno: Lučanský mal brať úplatky. Kedy sa skončí zatýkanie?

Čo to vypovedá o štáte v ktorom sme žili?

Prokurátor Maroš Žilinka.

Neprehliadnite tiež

Ropný koncern Chevron zoškrtá rozpočet na prieskum a kapitálové výdavky

Cieľom je zvládnuť pokles cien ropy a zachovať dividendy.

Chevron.

V trnavskej automobilke sa stále nedohodli na novej kolektívnej zmluve

Zákonom určený termín pre mediáciu bol dvakrát predĺžený.

Ilustračné foto.

Medziročne zbankrotovalo o 136 percent viac ľudí

Najviac osobných bankrotov bolo vyhlásených v Bratislavskom kraji.

Živnostníci: Štát skryto zvyšuje dane

Slovenský živnostenský zväz znepokojila novela dani z príjmov.

Prezident Slovenského živnostenského zväzu Stanislav Čižmárik.