Vláda maskuje drahé diaľnice

Výstavba diaľnic cez PPP projekty sa za rok predražila o miliardu eur. Teraz sa hrá o to, aby to bolo napohľad čo najmenej nevýhodné oproti výstavbe diaľnic z rozpočtu a eurofondov.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Ak by sa vláda pred rokom rozhodla postaviť päť diaľničných úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom cez verejné obstarávanie, vyšlo by nás to lacnejšie o 546 miliónov eur.

K takému záveru dospela marcová analýza ministerstva dopravy, ktorá porovnávala náklady prvého balíka D1 cez verejno­súkromné partnerstvo PPP s klasickým spôsobom financovania za pomoci eurofondov a rozpočtu.

Analýzu si od ministerstva dopravy vyžiadal inštitút INEKO a Transparency International.

Do vlády sa však dostal dokument s inými číslami. Prepočty sa upravili tak, aby rozdiel v nákladoch prerátaných na súčasnú hodnotu medzi modelom PPP a klasickým nebol taký výrazný.

Podľa vládneho materiálu z 31. marca je prvý balík PPP drahší už „len" o 29 miliónov eur.

Záhadný prepočet

Kde sa stratilo viac ako pol miliardy eur? Ministerstvá dopravy ani financií nám to včera do uzávierky nevysvetlili. Na základe nových čísel však ministerstvo financií dalo súhlas na uskutočnenie PPP projektu, aj keď podmienečný.

Predpokladom totiž je, že Slovensko musí získať kladné rozhodnutie Európskej komisie s poskytnutím štátnej záruky pre Európsku investičnú banku, ktorá má požičať zhruba 700 miliónov eur.

Ekonómovia nad výraznou zmenou v prepočtoch krútia hlavou. „Je tam podozrenie, že manipulovali s číslami v prospech PPP projektov," hovorí analytik inštitútu INEKO Peter Goliaš.

Základný problém je podľa neho ten, že zdvihli cenu klasického modelu bez toho, aby to vysvetlili. Zo zverejnených dokumentov vyplýva, že základná cena klasického modelu prepočítaná na súčasnú hodnotu sa v priebehu marca zvýšila o 275 miliónov eur.

Štátni úradníci v prípade klasického modelu zdvihli aj ďalšie náklady, napríklad na údržbu alebo v položke „prenos rizika".

To znamená, že už vopred rátajú s tým, že cena sa zvýši napríklad pre zlé geologické podmienky. Vláda tak podľa Goliaša vopred ráta s tým, že sa konvenčný model predraží o 12 percent.

Konečné skóre PPP projektov vylepšuje položka „skorší nábeh sociálno-ekonomických úžitkov" ocenená na 665 miliónov eur. Ako ministerstvo dopravy tieto „úžitky" vyčíslilo, tiež zostáva nejasné.

„Ani z čísel zverejnených v analýze nemôžete byť presvedčení, na základe čoho preratávali výšku nákladov a preceňovali riziká," povedal Gabriel Šípoš z Transparency International.

Upozornil aj na to, že pochybnosti vyvoláva už aj samotný priebeh zverejnenia analýzy. Ministerstvo dopravy ju najprv odmietlo poskytnúť s tým, že ide o duševné vlastníctvo.

Predraženie o miliardu

Keď vláda pred rokom podpisovala koncesnú zmluvu, financovanie piatich úsekov D1 cez PPP projekty bolo podľa vládnej analýzy výhodnejšie o 115 miliónov eur. V priebehu roka sa situácia otočila.

Úseky diaľnice do Prešova cez PPP sa predražili už o miliardu eur. Podpis zmluvy s konzorciom, kde je aj Váhostav Juraja Širokého, podnikateľa podľa médií blízkeho Smeru, sa očakáva koncom apríla.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 359
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 121
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 876
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 029
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 379
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 152
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 147
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 044
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 600
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 481

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania sa vlečie už šesť rokov, zatiaľ bez výsledku

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

EKONOMIKA

Ako sa menila najmodernejšia stanica na Slovensku

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola dokončená.

Neprehliadnite tiež

Čína kritizuje agentúru Standard & Poor’s, že jej znížila rating

Zhoršenie hodnotenia úverovej spoľahlivosti Číny odzrkadľuje, že dlhé obdobie silného nárastu úverov zvyšuje ekonomické a finančné riziká.

Bystrica má novú autobusovú stanicu. Pozrite sa, ako sa menila

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola celkom dokončená, nový terminál je najmodernejší v krajine.

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.