Vstup E.ON či EdF aj do SE by sa podľa Studenca odrazil na účtoch za elektrinu

Bratislava 5. mája (TASR) - Vstup jednej zo spoločností, ktoré sú odporúčanými víťazmi tendrov na distribučky, aj do a. s. Slovenské elektrárne (SE) ...

Bratislava 5. mája (TASR) - Vstup jednej zo spoločností, ktoré sú odporúčanými víťazmi tendrov na distribučky, aj do a. s. Slovenské elektrárne (SE) by sa zrejme odrazil na vyšších účtoch za elektrinu.

"Ak by distribučku vlastnil ten istý, kto vlastní výrobu, nebude distribútor slobodný pri výbere lacnejšej dodávky elektriny a bude ju musieť nakupovať zo SE bez ohľadu na cenu. Dôsledok uvidíme na účtoch za elektrinu. Neznamená to, že distribučky musia zmeniť SE ako dodávateľa, ale že to urobiť môžu a táto hrozba by pôsobila ako samoregulátor cien elektriny," uviedol pre TASR generálny riaditeľ sekcie energetiky nerastných surovín a hutníctva Ministerstva hospodárstva (MH) SR Ondrej Studenec. Naznačil tak, že nemecký E.ON a francúzska Electricité de France (EdF), ktoré sú odporúčanými víťazmi tendrov na dve distribučky, a tiež záujemcami o privatizáciu SE, nebudú po pravdepodobnom vstupe do distribučiek vhodnými investormi pre SE. Rozhodnutie v tomto smere však podľa O. Studenca zrejme prijme až budúca vláda.

Poradca vlády SR pre privatizáciu SE PricewaterhouseCoopers (PWC) navrhuje, aby kabinet vybral spôsob predaja akcií SE až po prijatí predbežných ponúk investorov. V závislosti od predbežných ponúk a záujmu investorov by mala vláda rozhodnúť, či sa budú SE privatizovať ako jeden podnik, alebo sa vytvoria dve 100-% dcérske spoločnosti SE (jedna by spravovala jadrové zdroje a druhá ostatné), do ktorých vstúpia rozliční investori. Vláda by mala mať možnosť rokovať o postupe navrhovanom PWC, ktorý je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovaní, v najbližšej dobe.

Rokovanie kabinetu by mohlo byť kľúčové aj z hľadiska termínov privatizácie SE. Podľa koncepcie Ministerstva pre správu a privatizáciu národného majetku (MSPNM) SR by mala byť privatizácia SE odštartovaná v priebehu tohto roka a ukončená v roku 2003. Ministerka privatizácie Mária Machová však nepredpokladá vyhlásenie tendra ešte v tomto volebnom období.

SE sú najväčším výrobcom elektriny v SR a z pohľadu aktív (okolo 150 miliárd Sk) najväčšou energetickou firmou v SR. Spoločnosť vyprodukovala vlani 85 % domácej elektriny, ktorú predala predovšetkým slovenským rozvodným distribučkám. Spomedzi energetických zdrojov SE vyrobili v minulom roku najviac elektriny jadrové elektrárne s 62,8-% podielom. Za jadrovými zdrojmi nasledovali tepelné elektrárne s 19,7-% podielom a vodné elektrárne, ktoré vyprodukovali spolu 17,5 % z celkového množstva elektriny, vyrobenej zdrojmi SE.

Fond národného majetku (FNM) SR v súčasnosti kontroluje 44,79 % akcií SE a podľa zákona môže byť privatizovaných maximálne 49-% podiel v spoločnosti tak, aby 51 % akcií zostalo v "rukách" štátu. FNM by mal ešte odkúpiť 3,35 % akcií SE, ktoré sú na účte SPP. Ďalších 0,86 % akcií SE vlastní Reštitučný investičný fond.

* Martin Kováčik nel

* * *

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 470
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 762
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 061
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 170
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 645
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 632
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 428
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.