Autobusy žiadajú zrovnoprávnenie so železnicami

Zväz autobusovej dopravy (ZAD) žiada zrovnoprávnenie podmienok v autobusovej doprave so železničnou osobnou prepravou.

BRATISLAVA. Prezident autobusového zväzu George Trabelssie označil za nespravodlivé, keď štát dotuje prepravu cestujúcich po železnici bez obmedzenia vzdialenosti a v prípade autobusovej dopravy je podpora obmedzená na prímestskú prepravu do 100 kilometrov. Prímestské autobusové spoje financujú samosprávne kraje na základe zmlúv s dopravcami o výkonoch vo verejnom záujme. Tento stav podľa Trabelssieho vytvára nerovné podmienky v podnikaní na dopravnom trhu, je v rozpore s európskymi pravidlami, ale nikto to nerieši.

Výška dotácií pre železničnú a autobusovú dopravu v porovnaní s ich výkonmi je nerovnomerný. Šéf autobusového zväzu porovnáva, že štát dáva na železnice ročne zhruba trikrát viac ako na autobusovú dopravu, tá má však približne dvakrát vyššie výkony ako železničná. Autobusy ročne prepravia okolo 100 mil. a železnice zhruba 45 mil. cestujúcich. "Tak je systém nastavený, nie je vôľa to zmeniť a zrušiť. Sme ticho a hovoríme, dobre, zrušíme spoje," dodal Trabelssie.

Ceny železničnej dopravy, silno dotovanej štátom, sú podľa neho značne podhodnotené. Autobusová doprava jej po zavedení mýta už nemôže tak konkurovať. "V prímestskej doprave nám mýto dotuje vyšší územný celok. Štát platí štátu, ale nám je to jedno," tvrdí Trabelssie. Či sa podľa neho cena nafty zvýši alebo zníži, výšku cestovného určuje predseda samosprávneho kraja a dopláca rozdiel. Buď cenu zvýši, alebo viac doplatí.

"Vlak z Košíc do Bratislavy môže mať nižšiu cenu cestovného, dostane od štátu rozdiel. Autobus na tejto trase nemôže mať nižšiu cenu, lebo nedostane ani halier. A dokonca musí platiť mýto," hnevá sa Trabelssie. Autobusové linky nad 100 kilometrov sú podľa neho bez dotácie stratové. Ako dodal, v minulosti sa autobusovým dopravcom ešte ekonomicky oplatilo čiastočne dotovať diaľkovú prepravu. Teraz sa skôr vyplatí zaplatiť nevyužitého vodiča doma za 60 % mzdy.

Autobusové spoločnosti dosahujú podľa Trabelssieho po zohľadnení dotácie na prímestskú dopravu mieru regulovaného zisku na úrovni 3 % až 4 % z tržieb. Sú to zdroje na rozvoj, obnovu autobusov. Samotná nedotovaná diaľková doprava je stratová. Cestujúcich v autobusoch síce celkovo ubúda, ale vraj nie výrazne. Pokles je porovnateľný s minulým rokom, hovorí Trabelssie. V čase krízy, keď sa ľudia uskromňujú, strácajú prácu, majú nižšie mzdy, či predávajú autá, sa podľa neho časť z nich opäť vracia do autobusov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 747
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 860
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 199
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 997
  5. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 701
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 570
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 228
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 935
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 790
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 014

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza z SaS, pre postoje Sulíka

Mihál vraj nesúhlasí s niektorými postojmi predsedu strany Sulíka.

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej viala v pozadí slovenská vlajka.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

ŠPORT

Češka je hviezdou biatlonu, no je rozhodnutá skončiť kariéru

Gabriela Koukalová získala na MS tri medaily.

Neprehliadnite tiež

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.

Španielsko do roku 2050 vypadne zo skupiny najväčších svetových ekonomík

Vyššie pozície medzitým zaujmú mnohé z dnešných transformujúcich sa ekonomík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop