Autobusy žiadajú zrovnoprávnenie so železnicami

Zväz autobusovej dopravy (ZAD) žiada zrovnoprávnenie podmienok v autobusovej doprave so železničnou osobnou prepravou.

BRATISLAVA. Prezident autobusového zväzu George Trabelssie označil za nespravodlivé, keď štát dotuje prepravu cestujúcich po železnici bez obmedzenia vzdialenosti a v prípade autobusovej dopravy je podpora obmedzená na prímestskú prepravu do 100 kilometrov. Prímestské autobusové spoje financujú samosprávne kraje na základe zmlúv s dopravcami o výkonoch vo verejnom záujme. Tento stav podľa Trabelssieho vytvára nerovné podmienky v podnikaní na dopravnom trhu, je v rozpore s európskymi pravidlami, ale nikto to nerieši.

Výška dotácií pre železničnú a autobusovú dopravu v porovnaní s ich výkonmi je nerovnomerný. Šéf autobusového zväzu porovnáva, že štát dáva na železnice ročne zhruba trikrát viac ako na autobusovú dopravu, tá má však približne dvakrát vyššie výkony ako železničná. Autobusy ročne prepravia okolo 100 mil. a železnice zhruba 45 mil. cestujúcich. "Tak je systém nastavený, nie je vôľa to zmeniť a zrušiť. Sme ticho a hovoríme, dobre, zrušíme spoje," dodal Trabelssie.

Ceny železničnej dopravy, silno dotovanej štátom, sú podľa neho značne podhodnotené. Autobusová doprava jej po zavedení mýta už nemôže tak konkurovať. "V prímestskej doprave nám mýto dotuje vyšší územný celok. Štát platí štátu, ale nám je to jedno," tvrdí Trabelssie. Či sa podľa neho cena nafty zvýši alebo zníži, výšku cestovného určuje predseda samosprávneho kraja a dopláca rozdiel. Buď cenu zvýši, alebo viac doplatí.

"Vlak z Košíc do Bratislavy môže mať nižšiu cenu cestovného, dostane od štátu rozdiel. Autobus na tejto trase nemôže mať nižšiu cenu, lebo nedostane ani halier. A dokonca musí platiť mýto," hnevá sa Trabelssie. Autobusové linky nad 100 kilometrov sú podľa neho bez dotácie stratové. Ako dodal, v minulosti sa autobusovým dopravcom ešte ekonomicky oplatilo čiastočne dotovať diaľkovú prepravu. Teraz sa skôr vyplatí zaplatiť nevyužitého vodiča doma za 60 % mzdy.

Autobusové spoločnosti dosahujú podľa Trabelssieho po zohľadnení dotácie na prímestskú dopravu mieru regulovaného zisku na úrovni 3 % až 4 % z tržieb. Sú to zdroje na rozvoj, obnovu autobusov. Samotná nedotovaná diaľková doprava je stratová. Cestujúcich v autobusoch síce celkovo ubúda, ale vraj nie výrazne. Pokles je porovnateľný s minulým rokom, hovorí Trabelssie. V čase krízy, keď sa ľudia uskromňujú, strácajú prácu, majú nižšie mzdy, či predávajú autá, sa podľa neho časť z nich opäť vracia do autobusov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 623
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 12 448
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 536
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 961
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 247
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 497
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 398
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 430
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 429
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 066

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

ŽENA

Sex s robotom: Môžu napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice.

KOMENTÁRE

V kanadskom raji sa s ostatnými delí čoraz menej ľudí

Je Vancouver jedným z najlepších miest pre život?

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.