Autobusy žiadajú zrovnoprávnenie so železnicami

Zväz autobusovej dopravy (ZAD) žiada zrovnoprávnenie podmienok v autobusovej doprave so železničnou osobnou prepravou.

BRATISLAVA. Prezident autobusového zväzu George Trabelssie označil za nespravodlivé, keď štát dotuje prepravu cestujúcich po železnici bez obmedzenia vzdialenosti a v prípade autobusovej dopravy je podpora obmedzená na prímestskú prepravu do 100 kilometrov. Prímestské autobusové spoje financujú samosprávne kraje na základe zmlúv s dopravcami o výkonoch vo verejnom záujme. Tento stav podľa Trabelssieho vytvára nerovné podmienky v podnikaní na dopravnom trhu, je v rozpore s európskymi pravidlami, ale nikto to nerieši.

Výška dotácií pre železničnú a autobusovú dopravu v porovnaní s ich výkonmi je nerovnomerný. Šéf autobusového zväzu porovnáva, že štát dáva na železnice ročne zhruba trikrát viac ako na autobusovú dopravu, tá má však približne dvakrát vyššie výkony ako železničná. Autobusy ročne prepravia okolo 100 mil. a železnice zhruba 45 mil. cestujúcich. "Tak je systém nastavený, nie je vôľa to zmeniť a zrušiť. Sme ticho a hovoríme, dobre, zrušíme spoje," dodal Trabelssie.

Ceny železničnej dopravy, silno dotovanej štátom, sú podľa neho značne podhodnotené. Autobusová doprava jej po zavedení mýta už nemôže tak konkurovať. "V prímestskej doprave nám mýto dotuje vyšší územný celok. Štát platí štátu, ale nám je to jedno," tvrdí Trabelssie. Či sa podľa neho cena nafty zvýši alebo zníži, výšku cestovného určuje predseda samosprávneho kraja a dopláca rozdiel. Buď cenu zvýši, alebo viac doplatí.

"Vlak z Košíc do Bratislavy môže mať nižšiu cenu cestovného, dostane od štátu rozdiel. Autobus na tejto trase nemôže mať nižšiu cenu, lebo nedostane ani halier. A dokonca musí platiť mýto," hnevá sa Trabelssie. Autobusové linky nad 100 kilometrov sú podľa neho bez dotácie stratové. Ako dodal, v minulosti sa autobusovým dopravcom ešte ekonomicky oplatilo čiastočne dotovať diaľkovú prepravu. Teraz sa skôr vyplatí zaplatiť nevyužitého vodiča doma za 60 % mzdy.

Autobusové spoločnosti dosahujú podľa Trabelssieho po zohľadnení dotácie na prímestskú dopravu mieru regulovaného zisku na úrovni 3 % až 4 % z tržieb. Sú to zdroje na rozvoj, obnovu autobusov. Samotná nedotovaná diaľková doprava je stratová. Cestujúcich v autobusoch síce celkovo ubúda, ale vraj nie výrazne. Pokles je porovnateľný s minulým rokom, hovorí Trabelssie. V čase krízy, keď sa ľudia uskromňujú, strácajú prácu, majú nižšie mzdy, či predávajú autá, sa podľa neho časť z nich opäť vracia do autobusov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 625
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 140
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 684
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 101
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 257
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 240
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 052
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 989
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 809
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 792

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.